pmdd+räkor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Milbot
    • November 2005
    • 188

    pmdd+räkor?

    Har försökt söka mig fram, men hittar inget tydligt svar.

    Ska börja göda med pmdd snart men funderar också på att köpa några räkor (amano). Kommer räkorna klara av gödningen eller finns det ämnen där i som är skadliga för dom?

    Finns det folk där ute som har räkor och använder pmdd?

    //Christian


    Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Finns det folk där ute som har räkor och använder pmdd?
    Japp. Räkor är faktiskt en av de populäraste invånarna i växtakvarier iom att dom är duktiga algätare.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Jodahl
      • March 2005
      • 298

      #3
      Det finns flera olika sorters räkor ute i affärerna. Är alla bra på att käka alger?
      220 liter växtsoppa.
      Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
      PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
      Aquarelle 0,3 W/liter

      Kommentar

      • Milbot
        • November 2005
        • 188

        #4
        Ursprungligen postat av defdac
        Japp. Räkor är faktiskt en av de populäraste invånarna i växtakvarier iom att dom är duktiga algätare.
        ...och de flesta som har växtakvarier göder med pmdd gissar jag... så då behöver jag inte oroa mig med andra ord... Låter bra!

        //Christian


        Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Är alla bra på att käka alger?
          Jag är inte så bra på räkor, men jag vet en sort som inte anses vara någon jättebra algätare - "Ghostshrimp".
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            De vanliga småräkorna är nog känsliga för nitrat och även lågt pH, så vissa försiktighetsåtgärder med PMDD och CO2 bör vidtagas!
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Milbot
              • November 2005
              • 188

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              De vanliga småräkorna är nog känsliga för nitrat och även lågt pH, så vissa försiktighetsåtgärder med PMDD och CO2 bör vidtagas!
              Om man tillsätter vanlig enkel dos pmdd en gång i veckan och gör 50% vattenbyte varje vecka, kan det då ändå vara skadligt menar du? Finns det någon annan försiktighetsåtgärd man bör vidta?

              //Christian


              Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                sålänge ph aldrig går under 6 klarar sej dom flesta räkor ok men lite högre typ 6.4-6.5 är bättre.

                pmdd och räkor är inge större problem sålänge du inte överdoserar groteskt.

                dom vanligaste är amano och körsbär och dom äter båda alger.
                kolla upp räkor innan du köoer så du får rätt och ingen sopm äter fisk
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Milbot
                  • November 2005
                  • 188

                  #9
                  Ursprungligen postat av Raven
                  sålänge ph aldrig går under 6 klarar sej dom flesta räkor ok men lite högre typ 6.4-6.5 är bättre.

                  pmdd och räkor är inge större problem sålänge du inte överdoserar groteskt.
                  Ok! Mitt pH ligger lite över 7 så då ska det nog inte vara några problem.

                  Raven, läste i en gammal tråd att du haft problem med räkdöd som resultat efter att du mixtrat lite med doseringen (har jag för mig). Det är ju inte säkert att räkdöden berodde på det, precis som du skrev då, men där finns ju en aspekt man kan se upp med. Och jag har inte tänkt laborera med doseringen, så därför hoppas jag att det är lugnt. Har iaf bestämt mig nu för att satsa på räkor och börja göda enligt planen Tack för svaren!

                  //Christian


                  Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                  Kommentar

                  • petnym
                    • May 2002
                    • 5028

                    #10
                    Plötslig räkdöd!

                    Idag var det min tur att drabbas av plötslig räkdöd! Två eller troligare alla tre körsbärsräkor som bodde i mitt lilla växtakvarie var idag döda. Dessvärre inte första gången jag drabbas heller. Antar att det var PMDD som orsakade det den här gången då jag slängde i en "fulldos" utan föregående vattenbyte igår. *Attans*

                    Kanske dags att lära sig av sina misstag och köra en striktare vattenbytesregim?
                    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                    Kommentar

                    • Milbot
                      • November 2005
                      • 188

                      #11
                      Tråkigt att höra petnym Då gäller det att se upp med andra ord så man håller koll på sina vattenbyten. Hoppas du kan lära dig nåt DENNA gången om inte annat Jag ska definitivt vara försiktig med pmdd när jag skaffar räkor sen!

                      //Christian


                      Bildning är det som är kvar när man har glömt allt man lärt sig...

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Stort vattenbyte först, sen PMDD? OK?
                        Hur länge vänta med gödningen efter vattenbytet?

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          petnym har kört lite pmdd test och kört helt utan och fick näringsbrist hade i 6ml av varje flaska ska egentligen bara ha 3.7ml.
                          en vecka efter hade ja i 6ml nutrisi till och inga problem med räkdöd.
                          enda problemet är att jag fått en mindre invasion av trådalger.

                          finns sjukdomar även räkor kan råka ut för.
                          det enda jag läst man kan se om dom är sjuka är amano räkor som krypt upp på en rot och satt sej där nästintill orörliga tills dom dött.
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • petnym
                            • May 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            petnym har kört lite pmdd test och kört helt utan och fick näringsbrist hade i 6ml av varje flaska ska egentligen bara ha 3.7ml.
                            en vecka efter hade ja i 6ml nutrisi till och inga problem med räkdöd.
                            enda problemet är att jag fått en mindre invasion av trådalger.
                            Jag tror inte det är Nutrisi'n dom är känsliga mot utan nitraten...
                            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              tror inte dom är så känsliga mot de heller.
                              själv har jag dragit ner på vattenbytena rätt drastiskt.

                              20% var 25:e dag och hade framtill i förrgår 11fiskar i 37L akvarie som fick rikligt med mat.
                              har gett bort 5 sorgmanteltetror till polarn så nu har jag bara 5 kardinaltetror och 1platy men har ju 2 stora körsbär och en massa ungar minst 4st.
                              sen i förrgår har jag även en STOR atya gabonesis och alla verkar leva och trivas rätt bra och är aktiva.

                              men ska kolla lite på nitrat och återkommer när jag hör nåt.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...