växtvävnaden försvinner...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikaelglad
    • December 2005
    • 29

    växtvävnaden försvinner...

    Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    #2
    Ursprungligen postat av mikaelglad
    Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???
    Det låter som brist på makronäring. Vad är det för växter? Hur länge har akvariet varit igång? Hur ofta byter du vatten och hur mycket? Hur många fiskar - och av vilka arter - bor i ditt akvarium?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      Ursprungligen postat av mikaelglad
      Hej jag har ett 240 liters akvarium men lite växter och fisk i ...problemet är att växterna har blivit gula och håller på att dö...vävnaden i mitten på bladen försvinner-...för att sedan hela bladet dör...det sprider sig mer och mer i akvariumet...är det någon som vet va det kan va???
      Om det bara är på äldre blad så gissar jag att du har en ancistrus eller liknande som tar sig en nattmacka emellanåt...
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av oveb
        Om det bara är på äldre blad så gissar jag att du har en ancistrus eller liknande som tar sig en nattmacka emellanåt...
        Men då skulle inte bladen blivit gula va?
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av batski
          Men då skulle inte bladen blivit gula va?
          Jo, dom dör ju av skadorna...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • mikaelglad
            • December 2005
            • 29

            #6
            hej jag vet itne vad växterna heter men dom är långa typ 60 cm det är långa blad nästan från botten. någon växt som ser ut som en dillväxt. jag har 3 scalarer några gurami ciklider å några malar å några kuhli ålar. drygt 40 fiskar i. jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.

            Kommentar

            • mohlin
              • January 2004
              • 1487

              #7
              Ursprungligen postat av mikaelglad
              jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.
              Och fiskarna lever????

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av mikaelglad
                hej jag vet itne vad växterna heter men dom är långa typ 60 cm det är långa blad nästan från botten. någon växt som ser ut som en dillväxt.
                "Dillväxten" kan vara cabomba (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=21) eller någon liknande växt (det finns en del cabomba-liknande växter). Och 60 cm långa blad nästan från botten skulle kunna vara svärdsplantor (http://www.zoopet.com/vaxter/vaxt.php?NR=53), men det är svårt att säga utan att se några bilder. Kolla under "Akvarieväxter - artbeskrivningar".

                Ursprungligen postat av mikaelglad
                jag har 3 scalarer några gurami ciklider å några malar å några kuhli ålar. drygt 40 fiskar i. jag har inte bytt vatten på 6 vekor det är ny startat.
                Drygt 40 fiskar i ett nystartat akvarium på 240 liter??? Det låter inte alls bra du! Har du koll på nitriten? Kör du med bakteriekultur? Jag vill inte vara negativ, men jag är rädd att det kommer att bli katastrof snart med massdöd av fiskar

                Akvariet är fö för litet för scalarer...
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • sunkan aspidoras
                  • June 2005
                  • 925

                  #9
                  !!! byt vatten oftare, Ev. minska cirkulationen, tillräckligt ljus?, växtnäring? sorts grus och hur mycket? Oändligt många orsaker....

                  Kommentar

                  • mikaelglad
                    • December 2005
                    • 29

                    #10
                    jag har inte velat byta vatten eftersom jag hela tiden har hört tjat om att få igång en bakterie kultur i vattnet. jag ska byta vattnet oftare nu.byter redan nu i helgen första gången. är ett 240 liters akvarium för litet för 2 scalarer???jag har ingen koll på nitriten. jag vet att ph ligger på 5.5 men om det beror på att jag inte bytt vatten eller ej vet jag ej men ska kolla efter vatten bytet i helgen. jag har kärt lite acua safe och växtnäring. växterna började dö innan jag skaffade växtnäring med järn ...nu mår dom bättre. fiskarna mår bra ingen har dött under hela den tiden jag har haft akvariet. dom fiskar som är "stora" är mina 3 scalarer och 8 gurami. resten är små fisk i storlek med platy och dylikt. har dock inga platy.mina växter får drygt 8 timmar ljus.jag har vanlig akvarie sand "stenar" drygt 6-7 cm högt. jag kan tyvärr inte se växterna du länka till men det låter som det kan va det...

                    Kommentar

                    • mikaelglad
                      • December 2005
                      • 29

                      #11
                      växterna mår bättre men inte bra...sätter jag i nya blad växter såblir dom attakerade men inte lika hårt. såg att jag skrev 2 scalarer jag har 3.

                      Kommentar

                      • batski
                        • October 2004
                        • 8891

                        #12
                        Ursprungligen postat av mikaelglad
                        jag har inte velat byta vatten eftersom jag hela tiden har hört tjat om att få igång en bakterie kultur i vattnet.
                        Bakterierna etablerar sig i filtret (det ska du absolut inte röra nu) och på inredningen. Inte i vattnet.

                        Ursprungligen postat av mikaelglad
                        är ett 240 liters akvarium för litet för 2 scalarer???
                        Det är inte antalet scalarer som är problemet, utan akvariets storlek. Scalarer behöver gott om utrymme för att utvecklas normalt och trivas. Enligt rekommendationer bör de ha minst 275 liter. Själv har jag ett 250 liters akvarium och tycker det är för litet för scalarer.

                        Ursprungligen postat av mikaelglad
                        jag har ingen koll på nitriten.
                        Köp ett nitrittest. Med så många fiskar kommer du säkert att få väldans nitritspik inom kort.

                        Ursprungligen postat av mikaelglad
                        jag vet att ph ligger på 5.5 men om det beror på att jag inte bytt vatten eller ej vet jag ej men ska kolla efter vatten bytet i helgen.
                        5.5 är ganska lågt. Byt inte för mycket vatten på samma gång, utan det är isf bättre att köra med upprepade vattenbyten så du inte får en kraftig pH-höjning.

                        Ursprungligen postat av mikaelglad
                        jag har kärt lite acua safe och växtnäring. växterna började dö innan jag skaffade växtnäring med järn
                        Aqua safe är vattenberedningsmedel. Bra! Det ska man helst ha vid varje vattenbyte. Men nu i början (och inte minst med tanke på att du börjat med så vansinnigt många fiskar) boörde du även köra med bakteriekultur.

                        Lycka till!
                        "The animals of the world exist for their own reasons.
                        They were not made for humans
                        any more than black people were made for whites
                        or women for men." - Alice Walker

                        Kommentar

                        • Raven
                          • February 2005
                          • 15385

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Det är inte antalet scalarer som är problemet, utan akvariets storlek. Scalarer behöver gott om utrymme för att utvecklas normalt och trivas. Enligt rekommendationer bör de ha minst 275 liter. Själv har jag ett 250 liters akvarium och tycker det är för litet för scalarer.
                          höjden är viktig till skalarer.
                          altum vill ha 60cm simhöjd blir hela 30cm höga när dom är fullvuxna.

                          vanliga skalarer nöjer sej med 45cm simhöjd
                          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                          Faktatråd Om AkvarieVatten
                          Växtakvaristernas Paradis

                          Kommentar

                          • janne dansk
                            • June 2004
                            • 1740

                            #14
                            Ursprungligen postat av Raven
                            höjden är viktig till skalarer.
                            altum vill ha 60cm simhöjd blir hela 30cm höga när dom är fullvuxna.

                            vanliga skalarer nöjer sej med 45cm simhöjd
                            hur ser du skillnad i affären på altrum,res vanlig
                            mvh janne
                            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              de där är överkurs för min del men hitta detta i artbeskrivningen.

                              Det som skiljer den från den vanliga skalaren är att den har en brant stigande huvudrygglinje och ett "jack" snett ovan ögonen. Dessutom har den proportionellt (i förhållande till kroppen) längre fenor än vanliga skalarer i samma storlek.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...