Snor alger *suck*

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • conansweden1
    • October 2005
    • 10

    Snor alger *suck*

    Jag är inte riktigt nöjd med mitt akvarium. Det har allt... och lite till. Det sistnämda är alger. Vad det är för typ av alger vet jag inte men det är som släm över en massa av mina växter. Jag hade ingen växt näring först och det såg ju så klart för jävligt ut. halv vissna växter överallt
    Så jag köppte järntillskott. Växterna såg lika jävliga ut än... men där emot dom nyabladen och utväxterna såg GRRRREAT ut! Jävlar vad fint akvariet såg ut. Nu ser det helt perfekt ut i växt väg för jag tog bort alla gammla bladen men... så har jag gjort om lite i akvariet och jag hade sådana där bollar som man lägger vid roten med men när jag ändrade om växterna så var dom ju porösa så dom gick sönder....(Jag kom just på svaret på min egna fråga tror jag) så då blev det MYCKET näring för då kom släm algerna. lägger sig överallt. Jag vet i fan hur jag ska få bort det. jag ska börja byta vatten en gång i veckan och då 1/3 del varje gång. Men... behöver jag göra något mer för att få bukt på eländet. Funderar på att köpa siamesiska algätare... men jag vet inte om dom äter dom här algerna och jag funderar även på räkor men samma földfråga där.
  • dinajel
    • November 2004
    • 606

    #2
    Det låter som cyanobakterier. Dom får du när du har för rent vatten, alltså för lite nitrat framför allt.

    Antagligen hände det här: Växterna var näringsbegränsade eftersom dom inte hade tillgång till mikroämnen (i ditt fall järn). Dock fanns mycket makroämnen (nitrat, fosfat, osv. som kommer från fiskarnas avföring). När du sen hällde i järn så började växterna växa eftersom dom då kunde tillgodogöra sig även makroämnena nitrat, fosfat, osv. När sen allt nitrat var slut i vattnet så kunde inte växterna växa längre och då passade algerna på att titta fram, i ditt fall cyanobakterier som ofta kommer när man inte har nåt nitrat alls i vattnet.

    I ditt fall skulle jag alltså försöka få upp nitrathalten. Antingen genom att börja med "riktig" växtgödning som innehåller nitrat och fosfat till växterna (PMDD - se pmdd.se) eller genom att inte byta så mycket vatten.

    Defdac eller nån annan växtguru får gärna rätta mej om jag är ute och cyklar.
    Bilder på mina akvarier.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag hade omöjligt kunna beskriva förloppet bättre själv dinajel =)

      När man fått upp kvävenivåerna med KNO3 från PMDD så kan man göra en mörkläggning i 3 dagar och på så sätt enkelt få bort alla Cyanobakterier. Sedan får man se till att inte halka ner på för låga nitratnivåer och absolut inte rota omkring växterna utan ett vattenbyte.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      Arbetssätt...