PMDD-kemikalier och andra kemikalier...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trox
    • January 2005
    • 29

    PMDD-kemikalier och andra kemikalier...

    Något som slagit mig när jag läst om PMDD och andra kemikalier (för gödning) är att ingen skriver hur dom skall hanteras och om dom är farliga.

    Inte ens som som säljer beståldsdelarna till PMDD skriver något om det.

    Så vad gäller?
    Ordning för att blanda sakerna?
    Vad kan blandas med vad?
    Vad är giftigt?
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av Trox
    Vad är giftigt?
    KNO3:


    Kaliumsulfat


    MgSO4
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • Trox
      • January 2005
      • 29

      #3
      Okej...
      KH2PO4 och NutriSI?
      Vad är NutriSI egentligen?

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        nutrisi är mikronäring
        Mikro ämnen är:
        Fe - Järn
        Mn - Mangan
        Cu - Koppar
        Z - Zink
        Mo - Molybden
        Co - Kobolt
        B - Bor
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • Trox
          • January 2005
          • 29

          #5
          Skall man tolka dom få svaren som att folk egentligen inte vet vad det är som pillar med för saker?
          Senast redigerad av Trox; 16 December 2005, 17:02.

          Kommentar

          • Pechvogel
            • October 2005
            • 378

            #6
            Ursprungligen postat av Trox
            Skall man tolka dom få svaren som att folk egentligen inte vet vad det är som pillar med för saker?
            det räcker väl med ett svar om det är uttömligt? eller är du sugen på kaka på kaka?
            Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

            ZOON

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Skall man tolka dom få svaren som att folk egentligen inte vet vad det är som pillar med för saker?
              Du får garanterat mer hjälp om du inte säger att folk är korkade 8) Ta mig nu hårt i hand och följ med mig till växtakvarieland.

              Gillar du inte kemiska beteckningar kan du köpa saltpeter och bakpulver på närmaste matbutik. Saltpeter (NaNO3) ger växterna nitrat (kväve) och bakpulvret innehåller fosfat som ger växterna fosfor. Då kan du äta det också även om det inte är speciellt gott. KNO3 smakar lite pepprigt och KH2PO4 smakar surt.

              Gillar du inte att köpa mikrogödning för 5 kr litern (NutriSi) så kan du gå till närmaste zoobutik och handla den för 340 kr litern (Tropica Mastergrow).
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Trox
                • January 2005
                • 29

                #8
                Nja.. Var ju inte riktigt så som det lät som jag menade. Grejjen är att jag finner det starkt olustigt när folk "leker" med sådant som är farligt. Just för att dom inte vet att det är farligt.

                Ex på detta fick jag t.ex. under den tid jag var intresserad av amatörradio. Där stod folk och häckade 5 meter från antenner som fläskade ut 400w (inte bra). Antingen för att dom inte visste bättre eller för att dom inte brydde sig. Sådant beteende leder till att dom som kommer nya till en hobby inte lär sig vad som är farligt och inte.

                Bara för att det inte står något på nån sidan där dessa kemikalier säljs kan man ju inte förutsätta att dom är ofarliga.

                Peachvogel:
                Det var flera av frågorna som inte var besvarade. Ex. vilken kemikalie som kan blandas med vilke och i vilken ordning.

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Jag tycker definitivt att frågan är berättigad. Jag har själv kollat upp alla PMDD-komponenter för att vara säker på vilka åtgärder man bör åta när man håller på med sin gödning för att skydda min hälsa. Du har några av länkarna i mitt tidigare inlägg...

                  Inget av ämnena är överdrivet giftigt men man bör inte äta dom och enligt säkerhetsdatabladen bör man ej inandas dammet från dom. Jag brukar själv alltid få värsta hostattakerna av K2SO4 som jag tycker är det läskigaste av dom fem.
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • peterhaack
                    • November 2004
                    • 1752

                    #10
                    Nedan är länkar till pdf doc som säger hur farligt och hur man bör hantera dessa sök gärna på andra ämnen

                    Läs mer om Sidan hittades inte. VWR enable science genom att erbjuda produktval, service, processer och vårt folk får det att ske.

                    Läs mer om Sidan hittades inte. VWR enable science genom att erbjuda produktval, service, processer och vårt folk får det att ske.
                    Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Coolt att dom hade LC-50 värden för en vattenlevande orm och daphnia på KNO3:n och för en Lepomis macrochirus på kalciumkloriden!
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • hansh
                        • May 2004
                        • 269

                        #12
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Coolt att dom hade LC-50 värden för en vattenlevande orm och daphnia på KNO3:n och för en Lepomis macrochirus på kalciumkloriden!
                        Måste göra dig besviken på P.reticulatus.
                        Tror de menar Poecilia reticulatus(guppy) och inte Python reticulatus(nätpyton).
                        Nätpyton lever gärna nära vatten, men jag skulle inte kalla den för vattenlevande.

                        /hansh
                        Senast redigerad av hansh; 16 December 2005, 23:54.
                        Intresserad av grod och kräldjur? Dalarnas Herpetologiska Förening - DHF

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Haha då blev det genast betydligt mer logiskt också 8)
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...