Inget bubbel i mitt växtkar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tbni
    • November 2005
    • 83

    Inget bubbel i mitt växtkar.

    Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.

    Setup:

    Volym: 152l (95x40x40)
    Belysning: 2x30W Aquastar
    CO2: Söchting Carbonator och Seachem Flourish Excel.
    PMDD: KNO3 KH2PO4 TMG (10ml/100l vid varje vattenbyte (1ggr i veckan)).

    Växter: "Vanliga" Svärdsplantor, Javaormbunke, Javamossa, Limnophila sessiliflora, Ludwigia mullertii (tror jag) och dvärganubia.

    Vad är det som felar? Carbonatorn skall skicka ut ca ett gram CO2 per dag. Utöver det så göder jag med Seachem Flourish Excel enligt instruktionerna varje dag. PH ligger runt 7.0 och KH runt 5-6.

    Har jag inte tillräckligt med ljus? Ligger på 0.4W/l för tillfället men ytterliggare en armatur e på ingående vilket kommer göra att jag hamnar på0.6W/l.

    Kan det bero på nått annat? För lite gödning/CO2?
  • Birgitta W
    • October 2005
    • 2764

    #2
    Ursprungligen postat av tbni
    Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.
    Ursäkta att jag stjäl tråden från början. Men "bubbla"
    Ska växterna "bubbla"...?
    Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

    Min zoon :
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

    Kommentar

    • oveb
      • January 2004
      • 2577

      #3
      De flesta som kör gas trycker i nånstans emellan 10-20 gram co2/dag/100 liter.
      Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av Birgitta W
        Ursprungligen postat av tbni
        Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.
        Ursäkta att jag stjäl tråden från början. Men "bubbla"
        Ska växterna "bubbla"...?
        Om dom trivs så kan de se ut såhär...

        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Birgitta W
          • October 2005
          • 2764

          #5
          Ursprungligen postat av oveb
          Ursprungligen postat av Birgitta W
          Ursprungligen postat av tbni
          Kör på med CO2 och PMDD men har inte lyckats att få växterna att bubbla. Annars är tillväxten ganska okej. Sessilifloran växer säkert en centimeter per dag.
          Ursäkta att jag stjäl tråden från början. Men "bubbla"
          Ska växterna "bubbla"...?
          Om dom trivs så kan de se ut såhär...

          http://apps.berthling.com/jGallery/i.../P1010697.html
          OJ! Det var vackert. Nej det har aldrig mina gjort, det borde jag ju märkt...
          Måste kanske börja göda dom :o .
          Men dom växer och verkar trivas...
          Kontrollera att hjärnan är inkopplad innan munnen ansluts

          Min zoon :
          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=902526

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            För att få den där effekten så måste man ha tillräckligt med CO2 i vattnet och bra ljus, näring mm. Då kan växterna börja omvandla stora mänder CO2 till kolhydrater i sina blad och restprodukten syre kommer bubbla på bladen, dvs en rejäl fart fotosyntesen.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • tbni
              • November 2005
              • 83

              #7
              Så med andra ord så är det inte tillräckligt med CO2 i mitt kar?

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                Ursprungligen postat av tbni
                Så med andra ord så är det inte tillräckligt med CO2 i mitt kar?
                med andra ord väntar du på bubbel av koltillskott du inte kan få bubbel av.

                efter vad jag läst kan du trycka i hur mycket excel du vill blir inget bubbel ändå,
                något osäker men skulle tro detsamma gäller carbonator.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • tbni
                  • November 2005
                  • 83

                  #9
                  Carbonatorn höjer iofs CO2-halten i akvariet, fast endast med ett gram per dygn (vilket är för lite för bubbeleffekt?).

                  Kommentar

                  • Raven
                    • February 2005
                    • 15385

                    #10
                    vet du säkert att carbonatorn avger co2 och inte bara kol ?
                    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                    Faktatråd Om AkvarieVatten
                    Växtakvaristernas Paradis

                    Kommentar

                    • tbni
                      • November 2005
                      • 83

                      #11
                      Ja. Garanterat.

                      Kommer inte ihåg den kemiska reaktionen på rak hand, men två ämnen reagerar och det bildas citronsyra och koldioxid. Koldioxiden stiger ur behållaren och ut genom en dykarklocka där gasen löses upp med vattnet. Så CO2 är det garanterat.

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Bubblar det inte efter en PMDD-dos och du kör med CO2 så är det garanterat CO2-halten som är för låg. Sessiliflora som bara växer 1 cm om dagen låter lite som den bara går på bikarbonat - det är även ingen speciellt bra bubblare.

                        Dom du bör kunna se lite bubbelbildning under bladen är Echinodorusbladen nära ljuset, Anubiasblad som inte är skuggade och förmodligen Ludwigia mullertii -http://showcase.aquatic-gardeners.org/Img2003/600/109.jpg Var sjutton har du fått tag på den? =) *vill ha* (efter lite googlande såg jag att dinajel och södermalms akvarieaffär hade den också).

                        Det är kanon att du använder både Excel och CO2. Kol är aldrig fel.

                        Carbonatorn däremot brukar folk i allmänhet racka ner på rejält, dessutom såg jag hur man enkelt gjorde en sån själv för några kronor:

                        (Tyvärr får han massor av negativa kommentarer.. men men.. )
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • tbni
                          • November 2005
                          • 83

                          #13
                          Enda gången jag ser bubblor under svärdsplantorna är efter ett vattenbyte. Men jag har fått för mig att dom bubblorna e syre som kommer ner i vattnet vid ett vattenbyte och inte egenproducerat av växterna?

                          Ang. Ludwigia mullertii så kan jag ha fel, och nu när jag ser länken du postade så e det nog inte samma växt. Min lokala fiskaffär e tyvärr inte nått mecka för växtakvarister. De får hem mixade växter utan nå som hellst etiketter eller liknande. Naiv som jag var i mitt startande av växtakvarium så gick jag dit med en lista på en massa växter som jag bad att få köpa eller om de kunde ta hem. Svaret på det var att jag fick en växtbok i handen och att jag fick titta runt själv i butiken *skrattar*.

                          Men vad skall jag göra? Skippa karbonatorn och gå över till mäsk (har tyvärr inte pengarna till ett gediget CO2 system med tub och grejer just nu och inget jag vill lägga pengar på i nuläget eftersom hobbyn ändock är relativt ny för mig).

                          Hur många gram ung. trycker du i i dina växtkar?

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Men vad skall jag göra? Skippa karbonatorn och gå över till mäsk (har tyvärr inte pengarna till ett gediget CO2 system med tub och grejer just nu och inget jag vill lägga pengar på i nuläget eftersom hobbyn ändock är relativt ny för mig).
                            Jag skulle nog fortsätta med karbonatorn+excel om jag var i ditt läge tror jag. Men se upp med KH:t bara och elda inte i närheten av akvariet om det utvecklas vätgas 8)

                            Mäsk har jag personligen aldrig haft tillräckligt med moral att hålla igång.

                            Hur många gram ung. trycker du i i dina växtkar?
                            Senast runt 12 gram CO2 per 100 liter och dag, uträknat med BluesBoys CO2-databas:
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • Raven
                              • February 2005
                              • 15385

                              #15
                              defdac kan du bekräfta eller förneka att excel inte gör att växter bubblar ?

                              tbni, mäsk är relativt billigt och funkar helt ok men är en del jobb.
                              är även lätt att få ojämn co2 tillförsel vilket kan skapa problem med alger.
                              så ett gott råd är att läsa på ordentligt innan du försöker.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

                              Kommentar

                              Arbetssätt...