Bacopan slutade växa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    Bacopan slutade växa

    Hejsan!
    Jag har en ganska så stor bacopa, ca 60 cm hög, 20 cm bred. Den växte som sjutton fram tills för ungefär 2 månader sen, då slutade den i princip helt att växa... Vilket leder till att den stora växten nu blivit mestadels brun pga tråkiga alger... Funderar på att ta bort den, men det känns ju inte heller så kul, finns det nåt sätt att ge nytt liv åt den? jag har kört med pmdd hela tiden och andra växter växer bra
    Senast redigerad av androxe; 13 December 2005, 20:13.
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    ingen som har nåt tips?

    Kommentar

    • dinajel
      • November 2004
      • 606

      #3
      Om den inte växer så är det ju nåt som saknas. Även om övriga växter växer så är det ju mycket möjligt att dom skulle växa ännu mer om dom fick bättre gödning, eftersom en av dom inte växer. Nu minns jag inte din gödningsregim. Hur göder du?

      Eller så kräver bacopan nån specialare som inte jag känner till, men bacopa lär väl vara en väldigt enkel växt?
      Bilder på mina akvarier.

      Kommentar

      • cactus
        • July 2005
        • 278

        #4
        Har du mycket ljus?

        Kanske kan vara så att alteftersom den blir större så vill den ha mer ljus.
        Akvarium:

        310 liter
        3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
        PMDD
        CO2 med kontroller
        Ytterfilter 1050l/h

        Kommentar

        • androxe
          • August 2005
          • 854

          #5
          Ursprungligen postat av dinajel
          Om den inte växer så är det ju nåt som saknas. Även om övriga växter växer så är det ju mycket möjligt att dom skulle växa ännu mer om dom fick bättre gödning, eftersom en av dom inte växer. Nu minns jag inte din gödningsregim. Hur göder du?

          Eller så kräver bacopan nån specialare som inte jag känner till, men bacopa lär väl vara en väldigt enkel växt?
          jag göder ca 45 ml av varje flaska av de tre viktigaste komponenterna i pmdd, ca var 10e dag och byter ca 40% av vattnet varje gång

          Kommentar

          • androxe
            • August 2005
            • 854

            #6
            Ursprungligen postat av cactus
            Har du mycket ljus?

            Kanske kan vara så att alteftersom den blir större så vill den ha mer ljus.
            jag har två stycken lysrör på 30 watt styck och ett lysrör på 15 watt, ska vara bra lysrör för växter. Akvariet är på 320 liters och 60 cm högt

            Den kanske tycker det är för varmt med 26,5 grader?
            Senast redigerad av androxe; 16 December 2005, 17:29.

            Kommentar

            • ZakatH
              • July 2004
              • 126

              #7
              26,5 grader ska inte vara något problem. Jag skulle nog till en början göra ett vattenbyte en gång var sjunde dag istället för var tionde. Kanske är det så att näringsämnena tar slut snabbare än dom gjorde tidigare pga ökad växtmassa?
              Hur mycket har växtmassan ökat(på ett ungefär) sedan 3 månader tillbaka?
              Senast redigerad av ZakatH; 17 December 2005, 04:07.
              540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
              Min Zoon

              Kommentar

              • androxe
                • August 2005
                • 854

                #8
                hm tja, visst har det ökat en del på tre månader, men jag har också tagit bort en del, säg att det ökat med 20-30% kanske. Va tror ni om att beskära den, kan det ge nytt liv åt den? Vad är bäst isf, att sätta ner topparna i gruset eller låta underdelen med rötterna vara kvar o hoppas på nya skott?
                Efter att jag läst på lite om den så kom jag att tänka på att det kanske helt enkelt är för många långa på samma ställe, näringsämnen i gruset räcker inte till... Nu är det nog ca 25 st 55-65 cm långa planterade på ett o samma ställe.
                Jag kanske får testa att sprida ut dom lite mer, kanske klippa av topparna o placera ut på lite olika platser i smågrupper om typ 5 st i varje?
                Kan de bruna algerna som sitter ganska hårt fast övervinnas av växten om den får ny växtkraft eller är alggripna växtdelar "körda" ?
                Senast redigerad av androxe; 17 December 2005, 03:23.

                Kommentar

                • ZakatH
                  • July 2004
                  • 126

                  #9
                  För det första så spelar näring i gruset ingen roll eftersom växterna hellre tar näring från vattnet. Vad gäller dom växtdelar som är angripna av alger så behöver det inte nödvändigtvis vara kört, har läst här på forumet och andra ställen att dom kan hämta sig och att algerna därefter kan skrapas bort. Men hade jag varit du hade jag nog kapat och behållt dom övre 15-25 centimetrarna. Vad gäller utplasering så gör som du tycker är snyggt, ska kunna stå rätt så tätt och ett buskage e rätt snygg enligt min mening.
                  Nu är jag dock ingen expert på området men man bör definitivt kunna ha dom på en yta av 25x25cm iaf..

                  Edit: Du ser inga andra symptom på dom om du tittar närmare?
                  540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
                  Min Zoon

                  Kommentar

                  Arbetssätt...