Dessa J*vla Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Whizzer
    • May 2005
    • 498

    Dessa J*vla Alger

    Usch vad jag hatar dom!
    Vet inte vad jag gör för fel.. de är överallt!

    Gör rent pumpen regelbundet, har regelbundna vattenbyten, suger slam ur bottenmaterialet o uppför mej någorlunda normalt runt akvariet..
    Men varför varför??

    De tar över mina växter, stenar o rötter o de tar över min pump.. de driver mej till vansinne...

    Har både guldalgätare, pansarmalar och ancistrusar i karet, så de borde ju ha hur mycket som helst att göra men det verkar som om de hellre softar o tar det lugnt..
    Maten serveras ju ialf genom ett hål i himlen med jämna mellanrum... (men inte varje dag)

    Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..

    Är trött på att slänga bort alla övergröna växter som ser ut att vara hämtade från ett riktigt träsk...

    Vad gör jag för fel??
    Whizzer
    http://ninavarblane.blogspot.com
  • Bucket
    • February 2004
    • 1020

    #2
    Ursprungligen postat av Whizzer
    Usch vad jag hatar dom!
    Vet inte vad jag gör för fel.. de är överallt!

    Gör rent pumpen regelbundet, har regelbundna vattenbyten, suger slam ur bottenmaterialet o uppför mej någorlunda normalt runt akvariet..
    Men varför varför??

    De tar över mina växter, stenar o rötter o de tar över min pump.. de driver mej till vansinne...

    Har både guldalgätare, pansarmalar och ancistrusar i karet, så de borde ju ha hur mycket som helst att göra men det verkar som om de hellre softar o tar det lugnt..
    Maten serveras ju ialf genom ett hål i himlen med jämna mellanrum... (men inte varje dag)

    Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..

    Är trött på att slänga bort alla övergröna växter som ser ut att vara hämtade från ett riktigt träsk...

    Vad gör jag för fel??
    Pansarmalar äter inte alger har jag för mig.

    Vad har du för pump? du skall inte putsa pumpen/flitret före det blir kraftigt minskad genomströmning.

    Vad är det för alger?
    här finns några av dom vanligaste på bild



    jag fick cyano som sa*an när jag hade för rent i akvariet.. slamsög hela tiden och putsade filtret hela tiden.
    jävla massa akvarium!
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      Står akvariet så att det kommer sol på det?
      Du kan alltid prova att dra ner lite på timern, så att det är släckt under dagen också. Förutsatt att du itne har för känsliga växter...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • Pechvogel
        • October 2005
        • 378

        #4
        Ursprungligen postat av Whizzer
        Har både guldalgätare, pansarmalar och ancistrusar i karet, så de borde ju ha hur mycket som helst att göra men det verkar som om de hellre softar o tar det lugnt..
        Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..
        pansarmalar äter inte alger utan gamla matrester och så på botten.

        vad är det för algtabletter du nämnde? är det nån tablett som tar bort aögerna? för min tanke var att om det är tabletter som tar bort algerna på nåt sätt så borde hela balansen bli rubbad i akvariet och då är chansen att få alger mycket större....förstår du min tanke? den-onda-cirkeln-tanken
        Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

        ZOON

        Kommentar

        • tetra 1
          • July 2005
          • 1225

          #5
          Jag har hört att malar blir liksåm lata när dom blir matade med algtabletter men någon gång måste man ju mata dom ialla fall så du kan ju pröva och mata dom ikväll och sen inte mata malarna på ja några eller nån dag.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Ursprungligen postat av Whizzer
            Usch vad jag hatar dom!
            Vet inte vad jag gör för fel.. de är överallt!
            Förmodligen pga det här:

            Gör rent pumpen regelbundet, har regelbundna vattenbyten, suger slam ur bottenmaterialet o uppför mej någorlunda normalt runt akvariet..
            Växter som trivs får sällan speciellt mycket alger på sig, så en ledtråd är att dom har för lite näring, förmodligen för att du sköter vattenbytena och är väldigt renlig.

            En annan ledtråd är att du gör rent pumpen regelbundet. Speciellt om du sköljer en ganska liten filtermassa (typ innerfilter) så kommer det tillsammans med dina slamsugningar göra att bakteriekulturerna försvinner.

            Man vill ha en massa bakterier som tar han om fiskarnas ammonium eftersom alger tänder på alla cylindrar när dom får ammonium. Ett trick att få mycket alger är att böka runt i bottnen utan vattenbyte efteråt vilket brukar leda till en fin liten ammoniumrusning som algerna älskar.

            Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..
            Algtabletter påverkar växterna enormt även om tillverkarna säger motsatsen, det ser vi växtakvarister väldigt enkelt genom att alla växterna slutar producera syrebubblor direkt när man stoppar ner algmedel. Som att slå av fotosyntesen totalt. Det blir spöklikt "tyst" i hela akvariet.


            Alger älskar även svängningar i miljön. Dom är riktiga opportunister som tar tillvara på minsta lilla rubbning - jämför blomningarna i Österjön som kommer igång när det blir ljusare, varmare och vårvindarna har rört upp en massa sedimenterad näring.


            Så det du bör göra är att fokusera på stabilitet. Fortsätt med vattenbytena och gör dom direkt efter att du skrubbat rutor och planterat om växter. Skippa de djupa slamsugningarna men du kan med fingrarna virvla upp all skit som lägger sig ovanpå gruset och samtidigt suga bort grumset med hävertslangen som du tömmer akvariet med. Kör du inte hävert så drar du med fingrarna igenom växterna och skakar rent dom från grums och virvlar försiktigt upp all skit på bottnen så det flyter omkring i vattnet - och därefter tömmer du och häller på nytt vatten.

            Måste du göra rent filtret pga minskad pumpeffekt så ta en liten behållare med akvarievatten och krama bara försiktigt ut det värsta - det får gärna vara en del gos kvar i filtermassan.

            Enbart detta kommer skapa större stabilitet som får algerna att lurpassa och växterna gillar tillskillnad från algerna stabilitet och dom kommer sannolikt bli lite gladare. Du kan även snegla på en bra helhetslösning med vattennäring kallad PMDD: www.pmdd.se Där hittar du ett recept och ställen där du kan beställa näringen som du blandar själv. Denna näring dosererar du efter vattenbyte för hela akvarievolymen. Då kommer garanterat ny tillväxt på växterna hålla sig betydligt algfriare och din armada av algätare kommer hjälpa dig på traven med att hålla rent.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • soetiz
              • October 2002
              • 377

              #7
              Kan man köra på halvdos pmdd om man är rädd för att göda algerna?
              Simma lugnt!

              Min zoon:
              http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                alger kan leva på en bråkdel av vad växter kräver så näringsbegränsa algerna kan du glömma.
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • Pechvogel
                  • October 2005
                  • 378

                  #9
                  Ursprungligen postat av soetiz
                  Kan man köra på halvdos pmdd om man är rädd för att göda algerna?
                  läs det defdac skrivit nedan mår växterna bra med lagom gödning och inte för lite....så konkurerar de ut algerna (förhoppningsvis)....
                  jag köor 1,5 dos pmdd fördelat på två doser per vecka och har bara pyttelite alger på rutan...wee!
                  Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                  ZOON

                  Kommentar

                  • Whizzer
                    • May 2005
                    • 498

                    #10
                    Ursprungligen postat av Pechvogel
                    Ursprungligen postat av Whizzer
                    Har både guldalgätare, pansarmalar och ancistrusar i karet, så de borde ju ha hur mycket som helst att göra men det verkar som om de hellre softar o tar det lugnt..
                    Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..
                    pansarmalar äter inte alger utan gamla matrester och så på botten.

                    vad är det för algtabletter du nämnde? är det nån tablett som tar bort aögerna? för min tanke var att om det är tabletter som tar bort algerna på nåt sätt så borde hela balansen bli rubbad i akvariet och då är chansen att få alger mycket större....förstår du min tanke? den-onda-cirkeln-tanken



                    Nä jag vet att de inte äter alger, utan de är städarna i akvariet. Jag menade som så att det är deras uppgift att hålla reda på "skräpet" som blir i akvariet så att inte all den näringen tas upp av växter o alger etc.

                    Jag tror att algtabletterna heter algimin eller nåt liknande.. det är en grön förpackning ialf som de i zooaffären rekommenderade.
                    Whizzer
                    http://ninavarblane.blogspot.com

                    Kommentar

                    • Whizzer
                      • May 2005
                      • 498

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Ursprungligen postat av Whizzer
                      Usch vad jag hatar dom!
                      Vet inte vad jag gör för fel.. de är överallt!
                      Förmodligen pga det här:

                      Gör rent pumpen regelbundet, har regelbundna vattenbyten, suger slam ur bottenmaterialet o uppför mej någorlunda normalt runt akvariet..
                      Växter som trivs får sällan speciellt mycket alger på sig, så en ledtråd är att dom har för lite näring, förmodligen för att du sköter vattenbytena och är väldigt renlig.

                      En annan ledtråd är att du gör rent pumpen regelbundet. Speciellt om du sköljer en ganska liten filtermassa (typ innerfilter) så kommer det tillsammans med dina slamsugningar göra att bakteriekulturerna försvinner.

                      Man vill ha en massa bakterier som tar han om fiskarnas ammonium eftersom alger tänder på alla cylindrar när dom får ammonium. Ett trick att få mycket alger är att böka runt i bottnen utan vattenbyte efteråt vilket brukar leda till en fin liten ammoniumrusning som algerna älskar.

                      Har provat med algtabletter, o de funkar ju, men allt kommer tillbaka lika snart igen.. suck..
                      Algtabletter påverkar växterna enormt även om tillverkarna säger motsatsen, det ser vi växtakvarister väldigt enkelt genom att alla växterna slutar producera syrebubblor direkt när man stoppar ner algmedel. Som att slå av fotosyntesen totalt. Det blir spöklikt "tyst" i hela akvariet.


                      Alger älskar även svängningar i miljön. Dom är riktiga opportunister som tar tillvara på minsta lilla rubbning - jämför blomningarna i Österjön som kommer igång när det blir ljusare, varmare och vårvindarna har rört upp en massa sedimenterad näring.


                      Så det du bör göra är att fokusera på stabilitet. Fortsätt med vattenbytena och gör dom direkt efter att du skrubbat rutor och planterat om växter. Skippa de djupa slamsugningarna men du kan med fingrarna virvla upp all skit som lägger sig ovanpå gruset och samtidigt suga bort grumset med hävertslangen som du tömmer akvariet med. Kör du inte hävert så drar du med fingrarna igenom växterna och skakar rent dom från grums och virvlar försiktigt upp all skit på bottnen så det flyter omkring i vattnet - och därefter tömmer du och häller på nytt vatten.

                      Måste du göra rent filtret pga minskad pumpeffekt så ta en liten behållare med akvarievatten och krama bara försiktigt ut det värsta - det får gärna vara en del gos kvar i filtermassan.

                      Enbart detta kommer skapa större stabilitet som får algerna att lurpassa och växterna gillar tillskillnad från algerna stabilitet och dom kommer sannolikt bli lite gladare. Du kan även snegla på en bra helhetslösning med vattennäring kallad PMDD: www.pmdd.se Där hittar du ett recept och ställen där du kan beställa näringen som du blandar själv. Denna näring dosererar du efter vattenbyte för hela akvarievolymen. Då kommer garanterat ny tillväxt på växterna hålla sig betydligt algfriare och din armada av algätare kommer hjälpa dig på traven med att hålla rent.


                      Nu har jag kontaktat en kille i samma stad faktiskt som säljer PMDD.. se om jag får nåt svar..

                      O helt ärligt, jag tänker slänga en stor del av växterna som jag nu har i akvariet, för jag tror ju inte att algerna "ramlar" kommer att ramla av dom o inte heller tror jag att de kommer att snygga till sej.. Köpa nya fräscha..
                      kanske inte det smartaste att röra runt i botten o sätta i helt nya växter när det redan har blivit så dant.. men att ta bort de algdrabbade måste ju va bättre än att låta dom va kvar? för då blir ju ialf en hel del alger kvar om jag låter dom vara..

                      Jag vet även att en viss mängd alger är bra, men som det ser ut nu så känns det inte ett dugg bra..

                      Har även upplevt det där med algtabletterna, att det lixom blir "dött" i akvariet.. inte så att alla ramlar av pinn, utan mer som att man "fryser" växterna.. men det har varit effektivt, det kan jag inte mer än säga.. men samtidigt har man nånstans i bakhuvudet hört en röst säga att det inte är "nyttigt".. för det finns ju inte nån snäll liten tomte i naturen som slänger algtabletter i sjöarna o vattendragen där fiskarna lever? skulle inte tro det ialf..
                      Whizzer
                      http://ninavarblane.blogspot.com

                      Kommentar

                      • Whizzer
                        • May 2005
                        • 498

                        #12
                        Bilder

                        Här har jag lagt upp 2 bilder på hur mina växter ser ut i dagsläget.. o som ala vet så är det inte så lätt att ta bilder i akvariet..
                        men ialf, om detta kan hjälpa så är jag intresserad!



                        Alltså, som ni ser, det mörka är alger.. o de sätter sej gärna i alla kanter o gör växterna luddiga..
                        Whizzer
                        http://ninavarblane.blogspot.com

                        Kommentar

                        • soetiz
                          • October 2002
                          • 377

                          #13
                          jag ahr också börjat få de där rackarna...blä på dem!
                          Simma lugnt!

                          Min zoon:
                          http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Ursprungligen postat av Pechvogel
                            jag köor 1,5 dos pmdd fördelat på två doser per vecka
                            Du menar 0,5 dos va? För inte ska man överdosera väl?

                            Ursprungligen postat av Whizzer
                            Här har jag lagt upp 2 bilder på hur mina växter ser ut i dagsläget.. o som ala vet så är det inte så lätt att ta bilder i akvariet..
                            men ialf, om detta kan hjälpa så är jag intresserad!



                            Alltså, som ni ser, det mörka är alger.. o de sätter sej gärna i alla kanter o gör växterna luddiga..
                            Algerna på dina bilder ser ut so tofsalger. Du kan prova med att klippa ner växterna när du börjat med PMDD. Rötterna är nog inget fel på, så det kommer säkert nya blad.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • Pechvogel
                              • October 2005
                              • 378

                              #15
                              Ursprungligen postat av batski
                              Ursprungligen postat av Pechvogel
                              jag köor 1,5 dos pmdd fördelat på två doser per vecka
                              Du menar 0,5 dos va? För inte ska man överdosera väl?
                              nej jag menar verkligen 1,5 dos
                              började med dubbel dos för att få en riktig boost första gången jag hade i pmdd.....finfin tillväxt. sen hade jag i enkel dos ett tag och tillväxten stod närmast stilla. fick tips av någon här på zoopet att köra enkeldos vid stort vattenbyte och sen 0,5 dos efter 3 dagar. funkat bra hittils för mej och växterna har blivit mycket finare fiskarna mår bra!
                              jag har iofs mycket växter i burken och då behövs det väl med näring också.
                              vad jag har förstått när jag läst runt i växtforumet så varierar det stort i hur mycket pmdd man använder...

                              har du börjat ännu?
                              Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                              ZOON

                              Kommentar

                              Arbetssätt...