Söker bra algeätare.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lukkenr1
    • November 2005
    • 17

    Söker bra algeätare.

    Hej, har ett 576L akvarie me e amasonabakrund, den är helt täckt med trådälger och grönalger. Har testat endel "algeätare" och malar, men dom gör inte mycket nytta.
    Finns de någon fisk som äter alger och som inte stör dom andra fiskarna?
  • genius
    • March 2005
    • 44

    #2
    Mina platys käkade mina trådalger. Dock växte trådalgerna mer än vad mina fiskar käkade Så platys kan vara ett komplement lr vad man säger, ta reda på varför du får alger ist o gör något åt saken.

    Kommentar

    • Gummiankan
      • October 2005
      • 407

      #3
      Mollysar sägs vara bra.... Jag har en helt fräsch kull redo för nya hem om du är sugen...?

      Kommentar

      • lukkenr1
        • November 2005
        • 17

        #4
        a fast jag har inte lust o lägga ner ett par mollys o platys me mina diskusar. tänkte mer en fisk som äter just alger.

        Kommentar

        • Gummiankan
          • October 2005
          • 407

          #5
          Nej det förståss... Har du ancistrus...? (dum dum dum fråga)

          Kommentar

          • systemfel
            • May 2004
            • 43

            #6
            Ursprungligen postat av lukkenr1
            a fast jag har inte lust o lägga ner ett par mollys o platys me mina diskusar. tänkte mer en fisk som äter just alger.
            ja du dom där tråd algerna kommer ju inte utan anlednig förstås ? har du gjort din bakgrund själv ? då kasnek den läcker ? Om inte kanske du har för starkt ljus ? eller har det på för länge ? du kanske ska minska ner det till 8 Timmar ? Efter som du har diskus så antar jag du gör vatten byten ofta ? och detta kan ju trigga trådisar genom att det blir för rent i vattnet. Har du några växter i dags läget ? oj nu blev det många frågor ? man måste alltid leta efter orsaken till problemet annars kommer bara problemet tillbaka Är du säker på att det är trådalger ? och inte skägg alger eller toffs alger sittter stenhårt och liknar en svart grå matta kan vara gröna i början...

            jag kanske e ute och cyklar men detta är vad jag hade kollat på till att börja med
            http://systemfel79.blogspot.com/

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              järn är bra på att trigga trådalger
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Som vanligt är det väl bättre att försöka lösa orsaken till problemet, istället för att bekämpa symptomen.
                Själv har jag inte haft några som helst problem med alger i mitt 540l kar. Har granskat bakgrund, stenar, rötter, växter, men inte lyckats finna något! Men igår när jag kollade bakom bakgrunden så var det en del trådisar där faktiskt. Anledningen till att det inte fanns framför bakgrunden antar jag är att min siames har städat? Har en siames och två ancitrus. Tror att siamesen är den som har städat mest faktiskt, har blivigt grymm skillnad i andra kar när jag har släppt i siameser för att beta.
                Men, som sagt, försök lösa anlednigen till problemet istället.. Om karet är nystartat kan det ju vara bra med ett gäng snabbväxande växter som konkurerar ut algerna.
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • lukkenr1
                  • November 2005
                  • 17

                  #9
                  bakrunden har ja inte gjort själv,,, och akvariet ha varit i gång i säkert 3 år, har de tänt i cirka 9 timmar. men tro de e dagsljuset som gör att de bli så mycket alger, skulle behöva en redig Algeätare.

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Prova ett dygns mörkläggning, det gjorde nästan underverk hos mig !

                    Dom är dessbättre känsligare än växter så det är riskfritt att testa.
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...