Vänja växter vid ett emerst liv

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    Vänja växter vid ett emerst liv

    Hej

    Jag har på i brist på annat att göra på sista tiden försökt att få några av mina växter att leva på land. Det första försöket va med en E. Bleheri som jag stoppade i en skål med jord och vatten upp till skjälken och sen satte en plastpåse över. Den ser rätt bränd ut nu..

    Jag har läst vissa teorier på andra forum om att växter vänjer sig mycket snabbare att bli dränkta än att vattnet försvinner. Och det verkar logiskt med tanke på hur säsongerna brukar gå i tropikerna antar jag. Så nu har jag provat att skära toppen av en 2l colaflaska och lägga lite jord i botten på den och sen fylla upp den med vatten och lägga i lite crypto. Meningen är att vattnet ska avdunsta långsamt så att den vänjer sig.

    Hur gör ni?
    Salt är ballt
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Jag tror det kan hänga ihop med att bladen ser lite annorlunda ut om dom utvecklats över eller under ytan.

    Vad jag själv sett är att blad som utvecklats under vatten har svårt att klara sig över vatten, och även tvärtom på vissa växter. (Dvs blad som utvecklats över vatten ruttnar när de kommer under vatten)...
    Senast redigerad av petnym; 12 December 2005, 13:55.
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    Arbetssätt...