Algfritt utan växter...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sacha
    • May 2005
    • 1016

    Algfritt utan växter...

    Startade upp ett 112l Tanganyika-kar för ungefär 1,5 måndadern sen. De hela började med Cyano, fixade det genom mörkläggning i 4dagar. Därefter följdes jag av "grönvatten el svävalger" e de samma sak kanske!? vattnet va grönt iaf å man såg inte ens värmaren bak i karet.. De löste jag också genom att byta i nån timme... Å när man trodde nu att man hade fått till de lite så kommer de en ny alg, som är små små tunna hårstrån på mina anubias och även börjar på stenarna nu ... Släppte i 4st flyingfox som brukar beta av lite.. Men frågan är hur jag ska göra för att kunna ha ett alg fritt kar utan dessa fiskar..för jag vill endast ha min ciklider i karet... Lite info

    4st Brevis
    1st apelsinciklid
    2st prinsessor
    3st små små ancistrus
    Och nu då 4st flyingfox temporärt...

    Matar rätt så mormalt, lite flingor å kanske ett par "kulor" på kvällen...å ibland 1gång/dag...

    Ljus ca:10-12h/dag å jag har 2x20watt 1st Marineglo och 1st sun el life glo..kommer inte ihåg vilket såklart...

    Karet inrett med kalksten, 2st anubias, rådagrus, filter hydor 05 DUOII och inte rört filtert på de senaste veckorna...
    Tjopp...
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    #2
    Som jag har fattat det, bruker det gröna vattnet bara komma om där är ljusproblem (alltså för mycket ljuse) Står akvariet så att det får mycket solljus?
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx

    Kommentar

    • Mr B
      • September 2004
      • 1310

      #3
      Helt utan växter så kommer du alltid ha nån form för algväxt. Jag stoppade därför i Valisneria, och göder marginellt med KNO3, vilket ger ytterst svag tillväxt på grönalger, och hyfsad på Valisnerian. Att grönalgerna växer lite är inte fel, då har mina ciklider nånting att äta när jag åker hemmifrån ett par dagar. Kör Malawi här. Dra ner belysningen till 10 timmar om dagen, det hjälper lite det med (men man förlorar tid då man kan njuta av baljan, för jäkligt, inte sant?)
      B!

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #4
        En del av dessa problem är troligen igångkörninngsproblem. Svävalger tyder på att du inte fått igång bakteriekulturen riktigt än.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • sacha
          • May 2005
          • 1016

          #5
          Lynx: Nope...typ inget alls..Men de e väl för mycket lysrörsljus kanske !?

          Mr B: Får jag väl stoppa i lite mer växter ändå då...är rätt nöjd med läget nu annars med sten å grejer Grönalger har jag lite på mina snäckor å de stör inte..däremot dom där fula små skäggstubbsalgerna..dom e inte fagra

          NE: Tänkte jag med...för just nu är vattnet väldigt klart å fint ...så den biten verkar vara förbi.. Va nog tyvärr i å pillade i filtret alldeles för tidigt.. klåfingrig ibland

          Lite tråkig kompromiss de där med att de e svårt/omöjligt att ha stenkar utan algtillväxt...
          Tjopp...

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            Sikta på grönalger, och ha nån ciklid som inte bara är vacker, utan även betar ner dem, så är ju det löst. Så gör jag, än fungerar det, att jag planterade valisnerian var delvis för att jag ville ha nån växt. Nått som rör sig vattnet, så jag ser om ström/våg generatorn gör sitt jobb.

            B!

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Algbekämpning i fiskakvarium är stora filter och mycket vattenbyten...Det ända som funkar någorlunda. Helt algfritt får du aldrig på sikt.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #8
                Mmm.. Kanske får komplettera med ett innerfilter till då... Så som läget är nu finns ingen plats för ytterfilter nämligen. Vattenbyten ska ske 2ggr/v... äre tänkt iaf
                Tjopp...

                Kommentar

                • Tangoman
                  • March 2005
                  • 177

                  #9
                  Låt fiskarna hålla rent från alger.

                  Några ansistrusmalar och siamensisar (eller plecostomus) kan effektivt hålla flera olika alger i schack.

                  Syrrans lilla akvarium med tre vuxna och en del yngel behöver aldrig rengöras från alger och algerna har aldrig fått fäste.
                  PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                  www.akvariefiskar.se

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #10
                    Jo.. Men jag vill ju inte ha siamemis i karet..vill ju bara ha tanganyika och nån mal...
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Tropfrog
                      • October 2002
                      • 8078

                      #11
                      Algätare hjälper sällan om förutsättningarna för tillväxt finns. Låt säga att din ancistrus äter upp alla grönalger. Då har tofsalgerna goda förutsättningar att ta över "näringsmarknaden". Låt oss då säga att en siames äter upp alla tofsalger...Vad kommer då? Förutsättningarna för algtillväxt finns ju kvar....Staghorn? Trådalger? Eller något annat. Det är helt omöjligt att ha algätare som klarar alla algerna som finns i karet. Om du har ett algfritt akvarium så kan du tillskriva det att förutsättningar saknas, inte algätarna.
                      MVH
                      Magnus
                      min zoon

                      Kommentar

                      • Tangoman
                        • March 2005
                        • 177

                        #12
                        Ursprungligen postat av Tropfrog
                        Algätare hjälper sällan om förutsättningarna för tillväxt finns. Låt säga att din ancistrus äter upp alla grönalger. Då har tofsalgerna goda förutsättningar att ta över "näringsmarknaden". Låt oss då säga att en siames äter upp alla tofsalger...Vad kommer då? Förutsättningarna för algtillväxt finns ju kvar....Staghorn? Trådalger? Eller något annat. Det är helt omöjligt att ha algätare som klarar alla algerna som finns i karet. Om du har ett algfritt akvarium så kan du tillskriva det att förutsättningar saknas, inte algätarna.
                        Ska säga det till min syster som haft sitt lilla akvarium i över två år utan en gnutta till alger, hon och hennes fiskar har nog inte fattat att det inte ska fungera . Bevisligen fungerar det ju i hennas akvarium ... än så länge i alla fall. Med den fisklast hon har plus att hon mycket sällan rengör akvariumet borde skapa förutsättningar för alger, men ändå inga alger.

                        Misstänker att malarna hålls rätt så svältfödda och tvingas ta skeden vackert i hand och äta vad som finns. I ett akvarium med växter så föredrar nog malarna växterna framför vissa algsorter. Vi får väl vänta och se om trådalger eller staghorn dyker upp och om dom lämnas av fiskarna.
                        PMDD => glada växter => glada fiskar => glada akvarieägare
                        www.akvariefiskar.se

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          Jag är lessen om du tog det som personlig kritik, det var inte min mening. Om din syster har ett kar som det aldrig har funnits några alger i så beror det på att förutsättningarna för tillväxt saknas. Om förutsättningarna finns så kommer alger, thats it. Inga fiskar äter alla typer av alger. Du behöver inte berätta det för hennes stackars svältfödda fiskar, det vet de redan.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #14
                            Hmm...ifall detta stämmer borde jag ju normalt sett kunna flytta mina ensamma siames i mitt 54lkar till tanganyika karet till dom andra..lämnade en för att den skulle äta lite tänkte jag...Men de karet har ju inga alger..då kanske inte förutsättningarna finns som sagt..
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #15
                              Prova vet jag.....Om jag har fel och din syster rätt så är det ju bara att sätta tillbaka den om det kommer alger.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...