Bottengödning,nödvändigt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HQI
    • November 2004
    • 207

    Bottengödning,nödvändigt?

    Jag ska starta ett nytt kar på 110L med mycket växter, Co2 och PMDD-gödning ( har jag redan ). Måste man använda bottengödning? Sist jag startade ett "växtkar",så tryckte jag bara ner några JBL 7 KULOR och körde med TMG och Co2, men fick mycket alger med tiden och tröttnade sedan. Nu skulle jag vilja veta vad som är bäst redan från starten. Tacksam för svar!
    HQI
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Nej, det är inte alls önskvärt med bottengödning.

    Vissa blandar i lite torv i botten för att få en bättre start dock.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • HQI
      • November 2004
      • 207

      #3
      OK! Så du menar att det inte behövs något speciellt för rötterna att utvecklas bättre i början mer än lite torv, är det humusen som är viktig, eller?
      HQI

      Kommentar

      • marcuspajp
        • July 2004
        • 448

        #4
        Torven är till för nitrifikationsbakterierna, inte växterna. Jag vet inte om det är meningen att man ska ha ett lager i botten eller blanda upp den.

        Växter i akvarium tar upp i princip allt igenom bladen så rötterna är inte så viktiga.
        Salt är ballt

        Kommentar

        • Frågvis
          • October 2005
          • 1204

          #5
          Ursprungligen postat av marcuspajp
          Torven är till för nitrifikationsbakterierna, inte växterna. Jag vet inte om det är meningen att man ska ha ett lager i botten eller blanda upp den.

          Växter i akvarium tar upp i princip allt igenom bladen så rötterna är inte så viktiga.
          Jag tycker rötter är mycket viktigt eftersom det får växten att hålla sig fast.
          Jag har också för mig att växterna har svårt att ta upp järn annat genom rötterna.
          Den som frågar får veta

          Kommentar

          • Zybeer
            • July 2002
            • 699

            #6
            Vattenväxter tar som tidigare sagts upp så gott som all näring genom sina blad och det är vid näringsbrist som de utvecklar stora rotnätverk som ett sätt att överleva helt enkelt. De tar upp näring genom bladen mycket mer effektivt. Visst får rötterna växterna att sitta fast men så pass mycket rötter utvecklar de utan problem.

            MVH
            /Jens
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

            Kommentar

            • Frågvis
              • October 2005
              • 1204

              #7
              Vissa växter skapar fler plantor genom rotutlöpare. Så det är bra om rötterna också utvecklas.
              Den som frågar får veta

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Sant, men jag är till 99 % säker på att detta inte påverkas av närvaron av bottengödning i sig, utan helt enkelt av näringsämnen i vattnet + gynnsamt ljus för att växten ska ha energi att växa, frodas och föröka sig. Mina Vallsineria i ett kar utan bottengödning men med Aquarelle rör och PMDD skickar vansinniga mängder utlöpare och där är det fin sand där all "skit" stannar ovanpå sanden. Så där är det troligen inte mycket näring "under ytan". Dock skadar det säkert inte med bottengödning, men mig veteligt så behövs det inte om växten har tillgång till att ta upp näringsämnena direkt ur vattnet via bladen.

                Jag förbehåller mig rätten att ha fel Har för mig att Defdac förklarade det så här.

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • Frågvis
                  • October 2005
                  • 1204

                  #9
                  Det jag hört i många fall är bottengödning gynnar alger(alltså kulor) och att det inte är nödvändigt i det fall vi diskuterar i tråden här. Många väljer bort bottengödning i de fall de kör med CO2 och PMDD och det är nog den rätta lösningen.

                  Frågan är om torv gynnar rötterna i början. Räknas torv till gödning? Gynnar det alger?
                  Den som frågar får veta

                  Kommentar

                  • HQI
                    • November 2004
                    • 207

                    #10
                    Tack för inläggen!

                    Tack! Nu tror jag att jag sparar de 150:- som b.g skulle kosta och köper en extra julklapp till mig själv istället. MVH:
                    HQI

                    Kommentar

                    • Frågvis
                      • October 2005
                      • 1204

                      #11
                      Gör så :-)
                      Den som frågar får veta

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #12
                        Ursprungligen postat av Zybeer
                        Dock skadar det säkert inte med bottengödning,
                        bottengödning i form av lerkulor skadar.
                        oftast innehåller dom stora mängder järn som kan ge problem med trådalger.
                        sen skitar dom tydligen ner rätt mycke när man gräver runt å ska plantera om växter.

                        ska dock funka fint att gräva upp kulor med fingrarna och samtidigt som man slamsuger och på så sätt suga ut skiten direkt.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        Arbetssätt...