Alger

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karin88
    • October 2005
    • 80

    Alger

    Har redan sett alger i mitt akvarium och jag har inte ens fiskar i ännu. Sådana som ser ut som långa trådar och sådana som ser ut som maskrosfjun.
    Har också sett sniglar, äter de alger?
    Hur kan det komma alger bara på en halv vecka?? Hoppas det blir bättre då fiskarna kommer.

    nybörjare
  • Mardyboy
    • December 2005
    • 58

    #2
    Ursprungligen postat av Karin88
    Har redan sett alger i mitt akvarium och jag har inte ens fiskar i ännu. Sådana som ser ut som långa trådar och sådana som ser ut som maskrosfjun.
    Har också sett sniglar, äter de alger?
    Hur kan det komma alger bara på en halv vecka?? Hoppas det blir bättre då fiskarna kommer.

    nybörjare
    alger redan på en halv vecka, har du en ordentlig filter/pump? kan alger komma så tidigt?
    http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=599335

    Kommentar

    • norrfjärden
      • December 2005
      • 41

      #3
      om jag var du skulle jag tömma akvariet och koka gruset.
      har du satt i något medel i vattet ,när du startade upp det`
      mvh magnus

      Kommentar

      • Karin88
        • October 2005
        • 80

        #4
        har nog ordentlig pump. satte på filtret förra lördag. finns lite trådar på några växter hur får man bort dem?

        Kommentar

        • NiXoN
          • December 2003
          • 2068

          #5
          Alger kan komma väldigt fort specielt i ett akvarium som inte är inkört.
          De som ser ut som maskrosfjun är små sötvattenpolyper inte alger.
          Har du använt nån filterstarter för att sätta igång bakteriekulturen?
          Fiskarna kommer inte att förbätra läget, köp inte samtliga fiskar direkt börja med någon algätare så att de blir en mjukstart.
          Du måste låta bakterierna komma igång för de är dom som står för den verkliga rengöringen och skapande av balansen som sätter stopp för algerna.
          Snäckora äter alger dock inte i nån större utsträckning.
          Du skall absolut inte börja rengöra akvariet och koka sanden de kommer bara att förvärra läget. Man kan nämligen inte utrota algerna, sporerna kommer alltid att finnas där.

          Kommentar

          • Karin88
            • October 2005
            • 80

            #6
            Kan nog vara att jag oroar mig i onödan, har trots allt bara några trådar (lättad över att fjunen inte var alger =). Har dock lite oljig yta, förbättrar Aquasafe detta?

            Har bara satt i en vätskeformad "gödsel" för växterna som kom med paketet(JBL Ferropol)(Kanske algerna beror på gödseln?). Fick också med Aquasafe och Biotopol i paketet.

            Så då gäller det bara att vänta tålmodigt. Något förslag på algätare som passar i 112 l?
            Hade själv planerat svärdbärare, pristella, räkor, corydoras och kanske nån gurami som invånare. Kan jag sätta in första fiskarna en vecka efter starten??

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #7
              Du kan sätta i fisk,men börja med någon enstaka och håll koll på nitrithalten. Sätt inte i alla på en gång, då kan du få en nitritexplosion. Tålamod ger resultat!
              HQI

              Kommentar

              Arbetssätt...