antal malar i ett 100 liter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OLOF65
    • October 2005
    • 57

    antal malar i ett 100 liter

    hej alla

    har en fråga hur många malar kan man i ett 100Liters kavrium.
    har idag 2 st men det verkar som behöver fler
    2-3 st till kanske
    hade början inte så mycket alger skaffade två ancistrus för bekämpa dem men det verkar som de inte hinner få bort det mesta hålls på normla nivån
    tips...

    olof65
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Malar och räkor etc sköter mer finliret när det gäller rengöring/algkontroll.
    De handlar mer om att få balans i burken än något annat...
    Så vad har du för alger?

    Kommentar

    • y0da
      • August 2005
      • 1697

      #3
      Jag har fått rekomendationen 1 "mal" per 50l vatten. Vet inte hur bra den stämmer dock.
      I mitt 540l har jag 2 ancistrus och en siames. Karet har varit igång i.. 1½ månad nu kanske? De enda algerna jag har lyckats hitta har varit på rutorna, annars har jag inte lyckats hitta några alger. Och jag spederar flera timmar per kväll framför karet
      http://www.y0da.se

      540L SA

      Kommentar

      • OLOF65
        • October 2005
        • 57

        #4
        har brun och grönalger plus har 2 st malar i början hade de allt under kontroll men nu verka som de inte hinner med iaf
        har ph på ph 8.1 hårdhet ca 5, temp 26 grader.
        fick ett tips att ha 4 st i ett 100 liter.
        de äter och mår bra matar bara en gång per dag eller varannan ibland också för klar det säkert.

        olof

        Kommentar

        • Gummiankan
          • October 2005
          • 407

          #5
          jag har fem "algätare" på 112l, tre av dem är bara 3-4 cm. Jag hittar inga alger än så länge och karet har varit igång ett par tre månader. Självklart får de alg tabletter och grönsaker också...

          Kommentar

          Arbetssätt...