svärdsplantsproblem

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    svärdsplantsproblem

    Införskaffade svärdsplantor för 2 månader sedan. Dessa har inte vuxit sedan dess. De nya bladen (som kommer i mitten av plantan) har blivit nästa genomskinliga. Vidare har "bladstammarna" precis nere vid rötterna blivit bruna, ser nästan ut som de ruttnar. Vad kan dessa fenomen bero på?

    Akvariet är på 300 liter. Har två nya lysrör. Nitraten ligger kring 10-20. Vattentemp 25 grader. Ph 7. Har lerkulor i under plantorna, samt att jag ger TMG, efter vattenbytena. Byter ca 1/3 vatten i veckan. Har lite grönalger och tofsalger. Har 5 st geophagus brasiliensis (ca 7 cm)och 1 st ancistrus.
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Ancistrusen är, med största sannorlikhet, skyldig till de genomskinliga bladen. Brukar sällan vara en god kombination dom två.
    Att bladstammarna ruttnar kan mycket väl bero på att du planterat den för djupt. Det får inte vara något grus/sand mellan stammarna. Endast rötterna får vara planterade.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Enligt säljaren i affären så skulle inte denna ancistrus (Xingu-ancistrus, L0859) äta på växterna, men så kanske inte är fallet.

      Om nu svärdsplantorna är planterade för djupt och börjat ruttna. Kan man bryta den ruttnande trenden genom att dra upp med lite, eller är det för sent?

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Dra opp dem. Om du bara har lite liv i plantan så kommer den igen. Du kan dra opp hela och titta på rötterna.är de bruna så är den död men finns det vita rötter så klipp bort det bruna och plantera om den och inte då lika djupt. Sedan kan det bero på järnbrist om bladen är gula och genomskinliga. Köp då Tropical Master Grow och pyttsa i enligt rekommendation. Halv dos i början och öka sedan till full.

        Kommentar

        • bubbis
          • February 2003
          • 425

          #5
          Ja, de "nya" bladen som kommer upp i mitten av plantan är genomskinliga och lite gulfärgade. Jag använder TMG, men kanske inte tillräckligt mycket. Ska testa och klippa bort de bruna rötterna och se om plantan återhämtar sig.

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av bubbis
            Ja, de "nya" bladen som kommer upp i mitten av plantan är genomskinliga och lite gulfärgade. Jag använder TMG, men kanske inte tillräckligt mycket. Ska testa och klippa bort de bruna rötterna och se om plantan återhämtar sig.
            Precis kolla rötterna först. till ett 300 liters ska du väl pyttsa i ca 30ml om akvariet är inkört och välplanterat vid varje stort vattenbyte. Men som sagt börja med att titta på rötterna/Dante

            Kommentar

            • bubbis
              • February 2003
              • 425

              #7
              Rötterna på plantorna är ej bruna. Plantorna är inte planterade långt ner. Har nu gett mer TMG, än vad jag brukar och det kommer små små nya blad som är ljusgröna. De gamla bladen är dock helt grönbruna av alger, vilket även resten av akvariet är sedan jag ökade TMG dosen.

              Funderar på om det kan vara för lite koldioxid i vattnet. Jag kanske har för lite fisk. Akvariet är på 300 liter och jag har 5 st geophagus brasiliensis (ca 7 cm). Med den ökade gödningen ska det väl inte vara brist på mickroämnen, kan det inte vara brist på makroämnen som kol?

              Kan problemet vara att det är brist på koldioxid och kan man lösa det med att skaffa mer fisk?

              Kommentar

              • sunkan aspidoras
                • June 2005
                • 925

                #8
                svärdplantor föredrar faktiskt näring i tablettform som du lägger vid roten. dem har svårt att ta upp näringen i vattnet!

                Kommentar

                • danturion
                  • October 2004
                  • 329

                  #9
                  Ursprungligen postat av bubbis
                  Rötterna på plantorna är ej bruna. Plantorna är inte planterade långt ner. Har nu gett mer TMG, än vad jag brukar och det kommer små små nya blad som är ljusgröna. De gamla bladen är dock helt grönbruna av alger, vilket även resten av akvariet är sedan jag ökade TMG dosen.

                  Funderar på om det kan vara för lite koldioxid i vattnet. Jag kanske har för lite fisk. Akvariet är på 300 liter och jag har 5 st geophagus brasiliensis (ca 7 cm). Med den ökade gödningen ska det väl inte vara brist på mickroämnen, kan det inte vara brist på makroämnen som kol?

                  Kan problemet vara att det är brist på koldioxid och kan man lösa det med att skaffa mer fisk?
                  Kan vara brist på KNO3 och KH2PO4 som du också behöver om du skall göda enligt PMDD och få bra växtlighet. Sedan så är det ju ingen nackdel att dra på med CO2 också. För att kolla detta kan du ju pröva med mäskmetoden som är ett billigt och enkelt alternativ till dyra investeringar av CO2 anläggningar. I alla fall i prövostadiet. På sikt behöver du nog en riktigt CO2 anläggning och göda ut fullt med PMDD. Mäskrecept kan du ju söka på här på forumet. Lycka till.

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Ursprungligen postat av sunkan aspidoras
                    svärdplantor föredrar faktiskt näring i tablettform som du lägger vid roten. dem har svårt att ta upp näringen i vattnet!
                    Håller inte med om de, jag har kört svärdsplantor med pmdd utan rotnäring och dom växer så de knakar...

                    Kommentar

                    • bubbis
                      • February 2003
                      • 425

                      #11
                      Tog upp plantorna och märkte att stjälkarna i stort sett var helt lösa från rötterna, de var bruna längst ner. Tog därför bort bladen. Det var dock två små nya skott som kom upp bland rötterna, ca 1-4 cm långa. Klippte även bort lite av rötterna.

                      Är det möjligt att dessa skotten kan klara sig eller är de för små?

                      Kommentar

                      • bubbis
                        • February 2003
                        • 425

                        #12
                        Suck, nu har även dessa blad blivit genomskinliga. Nu finns inga blad kvar på plantan. Finns det någon chans att plantan tar sig så länge det finns friska rötter?

                        Kommentar

                        • bubbis
                          • February 2003
                          • 425

                          #13
                          Japp, det finns tydligen hopp om att plantan kan överleva, även utan blad. Det har inte funnits några blad på plantan under två veckor. När alla bladen var borta på plantan, drog jag upp den så det hälften av rötterna låg ovan sanden. Nu två veckor senare har det kommit två små blad upp från rötterna. Läckert!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...