CO2. Vad och var?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr B
    • September 2004
    • 1310

    #16
    Hhum, jag tror jag ska kolla med min farbror vad som går att ordna i pris på påfyllning, detta då han sidanom lastbilsåkeri, och energikasset/braskaminer även pysslar med påfyllning av brandsläckare. Dock främst för olika åkerier, så av naturliga skäl huvudsakligen pulver, men det skadar inte att fråga, inbillar jag mig.
    Mest för att det verkar svårt/dyrt här i HBG.
    B!

    Kommentar

    • cactus
      • July 2005
      • 278

      #17
      Jesper2:

      Var ligger den brandskyddsfirman? Det är ju inte så långt till Malmö trots allt...

      piraya: ja, osby ligger ju ganska långt bort...närmare 12 mil tror jag. Men tack för tipset.

      viggen: Jag tror att jag har pratat med dem. Precis som du sa så säljer de inte beg. tuber.

      Ja, lite tråkigt att det ska vara så svårt att få tag på grejor här i hbg.
      Akvarium:

      310 liter
      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
      PMDD
      CO2 med kontroller
      Ytterfilter 1050l/h

      Kommentar

      • Jesper2
        • April 2005
        • 54

        #18
        Jag har köpt mina flaskor hos Örestads Brandtjänst som ligger nära Jägersro. Kommer man från Toys R Us kör förbi Jägers Zoo och tar första gatan till vänster så ligger firman i första korsningen. Ring och kolla innan, 040-22 82 75. Det är inte alltid de har inne.

        Mvh
        Jesper

        Kommentar

        • cactus
          • July 2005
          • 278

          #19
          Tack för tipsen.

          Jag har snackat med Örestads nu. Tyvärr hade de inga hemma, men kom att få hem senare.

          Hur som helst så har jag tub på gång från en kompis nu. Så förhoppningsvis så kommer det att ordna sig. I annat fall får jag höra av mig till Örestads igen.

          Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

          Dyr frakt från aquamas?
          Akvarium:

          310 liter
          3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
          PMDD
          CO2 med kontroller
          Ytterfilter 1050l/h

          Kommentar

          • Jesper2
            • April 2005
            • 54

            #20
            Jag har ingen erfarenhet av aquamas utan köpte mina prylar i Stoby akvarieaffär. För att komma ner i rimliga pengar för komplett utrustning med PH kontroll är nog en tysk nätbutik att föredra. Tar man inte med flaska blir utrustningen inte så värst stor och tung och frakten bör kosta någon 100-lapp eller två.

            Bifogar en länk vad gäller installation av CO2 utrustning;



            Mvh
            Jesper

            Kommentar

            • HQI
              • November 2004
              • 207

              #21
              Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

              Dyr frakt från aquamas?[/QUOTE]

              PH-controller (c:a 1400:-),regulator m.dubbla klockor(c:a 390:-) och magnetventil inkl.backventil (c:a 280:-) på Aquamas.de är att rekommendera.
              Nålventilen tror jag inte behövs, när du använder controller. I Ystad på brandskydd kostar en 6-kilos tub med ny tryckventil,provtryckt och påfylld 1145:-(för 1 år sedan). Frakten på aquamas.de blir dyr eftersom du tittat på kompl.anläggning inkl.tub(tuben är tung!),annars får du räkna med c:a 200:-
              HQI

              Kommentar

              • Jesper2
                • April 2005
                • 54

                #22
                Cactus, varför vill du ha en controller? Visst verkar det bra att ha men det är inte nödvändigt som jag ser det. Jag kopplar min magnetventil till en timer som stänger Co2 tillförseln på natten. Det är alltså magnetventilen man kan klara sig utan om man har controller.

                Angående begreppen HQI, är inte nålventil, tryckreduceringsventil och regulator olika benämningar för samma sak? Vilken funktion har den tryckventil som man får när man köper en 6-kg tub på Brandskydd i Ystad?

                Mvh
                Jesper

                Kommentar

                • urbanandersson
                  • January 2003
                  • 965

                  #23
                  Hej!

                  En controller är en elektronisk mätare som stäner av gasen och sätterpå den allt efter behov. för att kunna göra detta så behövs en magnetventil också.
                  Controllern är mätaren och magnetventilen är kranen till gasen som controllern använder.

                  Nålventil är en mycket noggran kran som man själv justerar så man får lagom stort gasflöde in i sin reaktor. Har man inte denna så kommer man att spruta in gas med full fart och tömma flaskan direkt.

                  Regulator och tryckreduceringsventil är samma sak. det är 60bars tryck i flaskan(=jättehögt) så för att få ner det till lagom ca 1bar så måste man ha en regulator.

                  Tryckventilen som sitter på flaskan när man köper den från en brandskyddsfirma är en kran. dom gamla hade en kran att vrida på men dom nyare har en spak att trycka ner när det brinner (tryckventil) så all gasen sprutas ut snabbt och släcker elden.

                  Urban

                  Kommentar

                  • MagicFingers
                    • November 2003
                    • 3136

                    #24
                    Ursprungligen postat av HQI
                    Då var det resten av grejorna... låter det bra med grejor från aquamas? Vill helst ha en pH-controller som sagt.

                    Dyr frakt från aquamas?
                    PH-controller (c:a 1400:-),regulator m.dubbla klockor(c:a 390:-) och magnetventil inkl.backventil (c:a 280:-) på Aquamas.de är att rekommendera.
                    Nålventilen tror jag inte behövs, när du använder controller. I Ystad på brandskydd kostar en 6-kilos tub med ny tryckventil,provtryckt och påfylld 1145:-(för 1 år sedan). Frakten på aquamas.de blir dyr eftersom du tittat på kompl.anläggning inkl.tub(tuben är tung!),annars får du räkna med c:a 200:-[/QUOTE]

                    kantrollern är spygrön, och proben visar +-0,2pH fel... grejerna är i klass med dom från aquaristic..

                    regulatorn skall ha nålventil på sig, okay låt gå om du ställer ner trycket så kan du kasnke köra utan... men det kostar småsummor...

                    frakten lägger sig runt 20 evrå...
                    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                    Nunc Est Bibendum

                    Kommentar

                    • cactus
                      • July 2005
                      • 278

                      #25
                      Mycket tacksam för alla svar.

                      Det blev slutligen en beställning från aquamas. Jag bestämde mig för att beställa ett komplett sett med tub och allting, eftersom det ändå inte (bortsett från frakten) blir billigare utan, om man beställer allt var för sig.

                      Jag beställde det settet för 289,90€, inkl. pH-controller etc. MEd frakt och allting blev det slutligen 317,00€ , vilket är ungerfär 2975kr.

                      Jag har dessutom, idag, fått tag på 2 stycken 6kg brandsläckare som jag ska använda. Vet inte om jag ska ha båda...troligen kommer jag att sälja den ena.

                      Är det föresten vanligt att brandsläckare inte godkänns vid provtryck? Är lite orlolig....man vet ju aldrig.

                      EDIT: Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt ... är det normalt ?
                      Senast redigerad av cactus; 15 December 2005, 14:31.
                      Akvarium:

                      310 liter
                      3 x 36W Aquarelle, 1 x 40W marine glo (0,5W/l)
                      PMDD
                      CO2 med kontroller
                      Ytterfilter 1050l/h

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #26
                        Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt ... är det normalt ?
                        Ja, det tycker jag låter lite dyrt. Jag gav 700 kr för en begagnad tub, provtryckt och fylld: http://www.bluesboy.se/viewlink.php?id=186
                        Tror mig ha sett flera här på forumet som köpt fyllda tuber under tusingen. Påfyllnad av 6 kg brukar ligga på ~150-300 kr.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • Jesper2
                          • April 2005
                          • 54

                          #27
                          Ursprungligen postat av cactus
                          Jag har dessutom, idag, fått tag på 2 stycken 6kg brandsläckare som jag ska använda. Vet inte om jag ska ha båda...troligen kommer jag att sälja den ena.

                          Är det föresten vanligt att brandsläckare inte godkänns vid provtryck? Är lite orlolig....man vet ju aldrig.

                          EDIT: Ringde precis till Sydbrand i Hbg. De tar 895kr för påfyllning och provtryckning! Det låter väldigt dyrt ... är det normalt ?
                          Det är bra att ha flera tuber. När den ena tar slut har man en redo att direkt sättas igång så slipper man vara utan CO2 tills man har tid/möjlighet att fylla på.

                          Vad jag förstått är det ovanligt att en flaska inte klarar provtryckningen. Om den inte gör det tror jag det ofta går att fixa.

                          895 kr är dyrt. Det kostar ca hälften på Presto i Ystad som har egen depå.

                          Mvh
                          Jesper

                          Kommentar

                          Arbetssätt...