Kalkskyende växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    Kalkskyende växter

    Är det någon här som är fena på vilka av våra vanligare akvarieväxter som är kalkskyende.Kan väl i så fall lista opp dem här så jag har en chans att välja bort dem vid inköp eller tvärtom...välja enbart sådana.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Jag har aldrig hört om just kalkskyende undervattensväxter men jag är familjär med det problemet hos övervattensväxter och jag har försökt hitta lite info om det på nätet när jag jagat "tvärtom"-problemet där vissa växter verkar visa calciumbrister enklare än andra. Se tråden om papegojgödning.

    Du kan ju kolla lite på hårdhetsangivelsen i Tropicas lista även om jag själv inte tycker den verkar stämma. Där kan du t ex se att Rotala wallichii ska ha "very soft-medium" dvs en indikation på att den ska ha relativt sett lägre calciumahlter i vattnet - således en växt du skulle undvika.

    Tom Barr gurun #1 skulle dock bara skrocka åt det här och avfärda det helt och han skulle rekommendera dig att köpa de växter du ville ha och se till att göda bra.

    Det skulle vara kul att se någon med riktigt fett GH visa upp ett bestånd R. wallichii, då skulle jag också nog luta mer åt att det inte spelar någon större roll.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Bra. Jag var mest ute för att se om jag kan laborera lite med kalciumkarbonat i mina kar utan att ta död på något annat. Har gett mig F-n på att få ordning på mina egerior och fått tipset om just kalciumkarbonat eller klorid.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Åhå nu svarade jag just på ditt mail om CaCO3, typ såhär (så andra kan vara med och ge input):

        "Ja om du hade kört helt utan CO2 hade calciumkarbonat förmodligen gjort
        succé iom att just vattenpest är fenomenal på att använda karbonater om det inte finns CO2.

        Man ska helst köra antingen eller för det tar en stund innan växterna bildar
        enzymer som gör dom duktiga på att använda karbonater - och så fort det kommer Co2 så bryts dessa enzymer ner.

        Kommer inte ihåg om du kör CO2 eller inte, om du inte gör det är det absolut
        ett kanontips. Men om du hade tänkt satsa på CO2 så kommer calciumkarbonat
        kunna ställa till med lite andra konstiga fenomen. Dels det här med
        enzymerna
        som gör att dom aldrig anpassar sig till karbonatupptag men det kommer även
        påverka KH så att CO2-tabellen sätts ur spel om du inte vet exakt vilket KH
        du får. Dessutom påverkar calciumkarbonat totalhårdheten vilket kan ge lite
        konstigheter med förmågan att ta upp spårämnen."
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Så var det roliga slut då. Tror man har hittat nåt att komma med men men......bara att ta nya tag och kämpa på!!

          Kommentar

          Arbetssätt...