Växthjälp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zeke66
    • November 2005
    • 257

    Växthjälp

    Hej har ett akvarium på 540 liter som varit igång nu i typ 2 månader. Men har det svårt att få mina svärdplantor att trivas. Har gött med några droppar som ska vara järn tillskott tror jag dom heter dupla plant 24, och sen använt proflora lerkulor ser dom ut som. Mina malar ska jag ju erkänna att dom ätit på dom med men har skaffat speciella algtabbar till dom nu. Jag vill ju ha massor av växter i mitt akvarium men börjat med dessa..Har även 2 st plantor vet ej vad dom heter lågväxande många har dom i guldfisk skålar dom verkar trivas. Har även något som ser ut som gräs typ men det ser inte heller så friskt ut..Måste man köpa växtnäring för flera hundra spänn varannan månad finns det inget bettre som ni använder..Tycker detta är svårt för går man till sin zoo affär säljer dom bara på en mera skit..Hoppas på svar från er som får skiten att växa som gräs he he
    Stercus accidit

    450L med Tropheus Ilangi
    350L Växt och mal akvarium
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    Ska du satsa på mycket växter och lära dig detta så börja med att läsa om CO2 PMDD
    här på forumet det står massor.

    Kommentar

    • zeke66
      • November 2005
      • 257

      #3
      Hmm ja men co2 verkar vara så avancerat plus dyrt =(...Man ska ju ha en dykartub stå vid akvariumet..Men läste om PMDD så funderar på att testa det alla verkar ha fått bra resultat med det ska bäställa lite vi en länk jag hitta här på forumet=)..
      Stercus accidit

      450L med Tropheus Ilangi
      350L Växt och mal akvarium

      Kommentar

      • danturion
        • October 2004
        • 329

        #4
        Men ska du verkligen få det att växa a la formula 1 så bör du spara ihop till en CO2 anläggning då det är en viktig del i att få det att växa bra. CO2 +PMDD och bra ljus=rena dragsterbränslet för växterna. Sedan är det bara att hitta bra nivåer att göda med och det min käre vän...är ett eget kapitel för sig!!

        Kommentar

        • zeke66
          • November 2005
          • 257

          #5
          Men kan någon ge mig en länk till ett färdigt och bra kitt till mit 540 kar med co2..
          Stercus accidit

          450L med Tropheus Ilangi
          350L Växt och mal akvarium

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Det vet jag ej. Jag har plockat ihop mitt själv bestående av en gasflaska från Aga mm men du får väl kontakta din zoohandlare och se vad de kan erbjuda dig

            Kommentar

            • zeke66
              • November 2005
              • 257

              #7
              ok tack ska kolla med han =)
              Stercus accidit

              450L med Tropheus Ilangi
              350L Växt och mal akvarium

              Kommentar

              • MagicFingers
                • November 2003
                • 3136

                #8
                Ursprungligen postat av zeke66
                Men kan någon ge mig en länk till ett färdigt och bra kitt till mit 540 kar med co2..

                om du skall ha "komplett" testa www.aquamas.de
                , men jag råder dig att köpa allt utom flaskan online, dels kostar den FAN så mkt mer än en flaska här i sverige och dels väger den och ökar på frakten...
                Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

                Nunc Est Bibendum

                Kommentar

                • Pannecke
                  • January 2005
                  • 1325

                  #9
                  Ursprungligen postat av zeke66
                  Hej har ett akvarium på 540 liter som varit igång nu i typ 2 månader. Men har det svårt att få mina svärdplantor att trivas. Har gött med några droppar som ska vara järn tillskott tror jag dom heter dupla plant 24, och sen använt proflora lerkulor ser dom ut som. Mina malar ska jag ju erkänna att dom ätit på dom med men har skaffat speciella algtabbar till dom nu. Jag vill ju ha massor av växter i mitt akvarium men börjat med dessa..Har även 2 st plantor vet ej vad dom heter lågväxande många har dom i guldfisk skålar dom verkar trivas. Har även något som ser ut som gräs typ men det ser inte heller så friskt ut..Måste man köpa växtnäring för flera hundra spänn varannan månad finns det inget bettre som ni använder..Tycker detta är svårt för går man till sin zoo affär säljer dom bara på en mera skit..Hoppas på svar från er som får skiten att växa som gräs he he
                  Svärdplantor gillar när det finns små lerkulor i bottenlagret. Gjärna nå´t som är erikat med lite näring.
                  /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

                  Gå gärna in och titta på vår hemsida.

                  Kommentar

                  • NiXoN
                    • December 2003
                    • 2068

                    #10
                    Jag kör nu med co2 till mitt 540, en 6kg tub fylld o klar 700kr regulator nånstans i trakterna450-500kr bubelräknare hade jag redan mangnetventil kostar kring 500 + lite co2 slang och backventil..
                    Brandtub är väl enklast samt mest ekonomisk, jag har väl ett par bilder på de hela inlagda på zpet...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...