Cryptocoryne föröknings fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    Cryptocoryne föröknings fundering

    Många (alla?) Cryptocoryne arter förökar sig ju genom utlöpare.
    Min fundering är om dessa utlöpare alltid löper över substratet eller ibland genom/under substratet.

    Anledningen till min fundering är att jag aldrig sett några utlöpare eller fått någon spontan förökning på mina Cryptocoryne (C.beckettii, C.wendtii "Tropica", C.wendtii "Green" och C.parva)

    Mina C.parva växer inte speciellt bra och kan tidvis försvinna helt, men så plötsligt kan man se lite små (mm stora) blad precis tränga upp ur gruset. Det måste alltså vara så att roten överlever trots tidvis missgynnsamma förhållanden.

    Det som förbryllar mig är att jag nu fått en liten planta C.wentii "Green" och tre plantor som kan vara antingen C.wentii "Tropica" eller C.beckettii (svårt att avgöra när dom är så små) som växt upp mer eller mindre ur tomma intet. Den längsta så långt som 20cm från närmaste "moderplanta". Inga som helst utlöpare är synliga (nej jag har inte sett efter om det går någon nere i gruset)
    Min teori är att det blivit kvar rotdelar i gruset vid min senaste flytt av karet och som nu tittar upp.

    För mig är det den enda vettiga förklaringen, någon som är beredd att hålla med eller har någon annan teori?
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #2
    För mig så kommer det nya plantor lite var som helst .Så utlöparen döljer sig tills den dyker opp.Det längsta är nog ca 15 cm.Det var en wenttii(ursäkta latinet)Hoppas det var så här du menade så jag har svarat på din fråga.Parwan är verkligen svår att få att bli något då den växer så sakta och det även under goda förhållanden.Lite trist på så sätt men som allting annat man måste pröva för att få veta.Hej/Dante

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Jo visst var det så jag menade.
      Jag får helt enkelt se om jag hittar någon utlöpare gömd i substratet, då är jag ju säker.
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • brimstone
        • September 2003
        • 8

        #4
        Ett litet tips

        Ett bra sätt att föröka en C.wendtii är att plantera om den.
        Rotstocken har ofta en hel drös med nya skott (ser ut som taggar) som lätt ramlar av när man tar upp den.

        Jag brukar samla in dessa och sticka ner lite var stans i gruset.
        Efter ett tag har man en fin liten matta med blad.
        Andra cryptocoryne arter har inte lika sköra rotstockar så de får man lungt vänta på att det kommer en utlöpare.

        Cryptocoryne har ofta duktigt med rottrådar, och det är på någon av dessa som nya plantor växer ut från.

        Cryptocoryne är en aning kräsen vad gäller förändringar i vattenkvalitet och ljusstyrka, men om man bara planterar om den på i stort sett samma plats brukar den komma igång rätt fort utan att förlora allt för många blad.
        Senast redigerad av brimstone; 08 December 2005, 16:42.

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av brimstone
          Ett bra sätt att föröka en C.wendtii är att plantera om den.
          Rotstocken har ofta en hel drös med nya skott (ser ut som taggar) som lätt ramlar av när man tar upp den.
          Det var ju precis vad jag gjorde när jag flyttade hela karet, så det kan nog vara precis vad som skett.

          Peppar, peppar, jag har faktiskt aldrig råkat ut för "Cryptocorynesjukan", varken vid inköp eller omplantering.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • danturion
            • October 2004
            • 329

            #6
            Ursprungligen postat av heeke
            Ursprungligen postat av brimstone
            Ett bra sätt att föröka en C.wendtii är att plantera om den.
            Rotstocken har ofta en hel drös med nya skott (ser ut som taggar) som lätt ramlar av när man tar upp den.
            Det var ju precis vad jag gjorde när jag flyttade hela karet, så det kan nog vara precis vad som skett.

            Peppar, peppar, jag har faktiskt aldrig råkat ut för "Cryptocorynesjukan", varken vid inköp eller omplantering.
            Det är inte så farligt heller om du får den .Ett bra sätt att undvika detta är att ta bort de gamla bladen vid omplantering. De nya är relativt anpassningsbara.Men även om man får det så tar de sig igen efter någon vecka.

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Nej, jag är inte orolig. Bara det att jag fått uppfattningen av att det nästan är mer regel än undantag.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • peterhaack
                • November 2004
                • 1752

                #8
                Ursprungligen postat av brimstone
                Ett bra sätt att föröka en C.wendtii är att plantera om den.
                Rotstocken har ofta en hel drös med nya skott (ser ut som taggar) som lätt ramlar av när man tar upp den.

                Jag brukar samla in dessa och sticka ner lite var stans i gruset.
                Efter ett tag har man en fin liten matta med blad.
                Andra cryptocoryne arter har inte lika sköra rotstockar så de får man lungt vänta på att det kommer en utlöpare.

                Cryptocoryne har ofta duktigt med rottrådar, och det är på någon av dessa som nya plantor växer ut från.

                Cryptocoryne är en aning kräsen vad gäller förändringar i vattenkvalitet och ljusstyrka, men om man bara planterar om den på i stort sett samma plats brukar den komma igång rätt fort utan att förlora allt för många blad.
                När min har växt till en rejäl fin "buske" tar jag och liksom "fluffar" upp busken så den blir dubbelst så stor vid rötterna en matkniv gör susen bara kör ner den bland rötterna och stick ner vrid om så skotten får en chans att andas och plats att växa på, jag skördar nya skott varje vecka på detta sätt, de som är stora nog att vara egen planta sätter jag till sidan i karet och vrckan där på e det ner till den lokala handlaren för att hämta korgar, men ibland vill han ha lösvikt så då köper han skott 4-6cm höga 6-10 skott
                Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Du menar alltså inte utlöpare i detta fallet?
                  Utan er nya skott direkt i anslutning till moderplantan?

                  Lite nyfiken på vilka förutsättningar du har i karet också (gödning, ljus, CO2).
                  Jag har haft olika Crypts nu ett bra tag (flera år), visst är dom större, men jag har inte upplevt någon direkt förökning tidigar.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • brimstone
                    • September 2003
                    • 8

                    #10
                    De flesta av skotten sitter i anslutning till moderplantan, men jag upplever det som att dessa aldrig får chansen att utvecklas eftersom förutsättningarna inte är optimala (för nära moderplantan).
                    Därför skjuter de ut långa rottrådar på upp till 15-20 cm, för att hitta ett nytt läge (min egna lilla gissning).

                    Vad gäller CO2 har jag märkt att Cryptocoryne inte är särskilt kräsen av sig.
                    Inte ljusmängd heller, bara man ser till att hålla en konstant nivå hela tiden och inte ändrar det för mycket.
                    Gödningen brukar inte heller vara något problem eftersom de inte förbrukar särskilt stora mängder av det som andra mer snabbväxande växter.

                    Kontentan är att plantera den och glöm sedan bort den och gör inga drastiska förändringar så trivs den ypperligt

                    En rolig bieffekt är att den kan vara svår att bli av med eftersom skotten lätt blir kvar i sanden när plantan dras upp, hehe.

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #11
                      Ursprungligen postat av heeke
                      Du menar alltså inte utlöpare i detta fallet?
                      I mitt fall inga utlöpare och jag har 4 olika sorters crypto!
                      Utan er nya skott direkt i anslutning till moderplantan?
                      Ja direkt anslutning ner vid rot/stjälk fästet eller vid kvarglömda rötter.

                      Lite nyfiken på vilka förutsättningar du har i karet också (gödning, ljus, CO2).
                      Gödning vanlig PMDD X2 alltså kör lite extra just nu...
                      Ljus 4st 30W Aquarelle rör 310liters kar CO2 ganska mycket bubbel takt just nu. men de växer som fasiken vid vanlig bubbel takt

                      Jag har haft olika Crypts nu ett bra tag (flera år), visst är dom större, men jag har inte upplevt någon direkt förökning tidigar.
                      Gjort rensning idag och gissa vad jag fick fram idag jo ca 10 nya plantor som jag satte om med lite mellanrum och ca 15st nya skott som nu har lite ner plats att växa på =O))
                      ...
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #12
                        Ja, det låter som mig. Jag kör nog lite snålare med CO2 bara.
                        Tittade lite noggrannare igår när jag ändå gjorde vattenbyte, och visst skulle jag kunna säga att jag har skott också, beror nog på vad man menar. Det kommer ju nya blad i utkanten av plantan som skulle vara lätta att bara flytta ut lite om man vill föröka.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...