tvärdöda växter?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • SeanChai
    • May 2005
    • 498

    tvärdöda växter?!

    hejsan!

    vi har haft otroligt välmående vallisineria ända sen vi startade vårat akvarium för 6ish månader. göder med pmdd, 180l, 2*36w lysrör (vet ej sort). hur som helst, förra veckan efter att jag klippte ner vallisineria så tvärdog all vallisineria...jag har inte ändrat någonting, samma tidsperiod mellan vattenbyten, ca samma antal fiskar, samma matning av fiskar. någon som har någon ide vad det kan vara? jag vet att lysrör blir sämre med tiden men det kan väl inte bli så stor skillnad på bara några dagar? sista gången jag blandade pmdd så kan det vara så att jag råkade blanda för starkt kno3, kan det vara boven i dramat?

    ja, ni vet säkerligen mer än mig. kom gärna med tips och funderingar.

    // SeanChai
    Min Zon

  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    Hur hårt klippte du ner den? Du kanske klippte ner den för mycket så att den inte klarade det...
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • SeanChai
      • May 2005
      • 498

      #3
      klippte ner den som jag brukar och den har alltid klarat sig efter det, dessutom så klippte jag inte ner all vallisineria så iaf den oklippta delen borde vara ok men det är den inte, bladen är helt håliga, längsgående alltså.


      // SeanChai
      Min Zon

      Kommentar

      • dgqlof
        • November 2003
        • 1344

        #4
        Så har Vallisneria också gjort en gång för mig och då är jag ganska säker på att det berodde på en på tok för hög kopparhalt i vattnet. Men om du inte har ändrat på något så kan det knappast vara det, dessutom är hög halt koppar i vattnet ovanligt.

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          testa byta vatten och ingen gödning i.. några dar...20%.. kan göra susen (om det finns nått liv i dom fortf.
          slamsug INTE botten om du gör sådant.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • SeanChai
            • May 2005
            • 498

            #6
            hoppade faktiskt över slamsugningen i helgen för att kolla. ska testa ett vattenbyte idag om jag hinner efter jobbet.

            även små skott från vallisineria ser väldigt hängiga ut så verkar som om det blev massdöd för växter =/ med lite tur behöver jag inte starta om hela akvariumet.

            // SeanChai
            Min Zon

            Kommentar

            Arbetssätt...