Luftrötter på glada växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Luftrötter på glada växter

    Jag vet att vi har diskuterat detta fenomen någon gång tidigare men jag kan inte minnas vad vi kom fram till
    Har för mig att någon spånade om att det var ett sätt för växten att gardera sig för sin framtid genom att "klamra sig fast" utmed botten. Någon var väl inne på att de skickar ut dem i ett försök att hämta näring den saknar. Kände att jag bara var tvungen att dra igång en ny tråd angående detta.

    Detta kom upp på tapeten hos mig igen eftersom växtburken har ett riktigt bra driv just nu och jag har börjat utnyttja tillfället att göra så många iaktagelser jag bara kan. En sak som dök upp är att nästan varenda jäkla växtart har börjat skjuta luftskott som galningar:


    Det gäller Alternatheran, Polysperman, Rotalan, Stellatan, Difformisen ja till och med ett par på den röda Lotusen. Den enda av mina växter som inte skjuter är nog Cryptocorynen än så länge. (Polyspernan sköt rakt igenom ett lotusblad igår...)

    Teorier/spekulationer/fakta?
    Vad har ni andra för iaktagelser/erfarenheter?
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Defdac nämnde något om att järn ev. skulle vara något som växter hellre tar upp med rötterna.

    Jag vet att jag haft microbegränsningar en tid nu innan jag rätade upp nivåerna. Under samma tid har luftrötterna, eller kanske vattenrötter är ett bättre ord, ökat i antal, främst på Anubias och H.Siamensis, men även H.polysperma. Anubiasen om sitter planterad/monterad på en rot skjuter ut mängder med rötter som går spikrakt ner mot bottnen. H.siamensisen skickar ut röter någon stans på hälften, men dom når ner i gruset dom med, dvs ca 20cm långa.

    Vet inte om det hänger i hop, men det är en iaktagelse iaf.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Adamzon
      • October 2005
      • 342

      #3
      Hej!


      Jag har precis samma sak med mina Papegojblad, får vita strängar från mitten av växten och uppåt. Min teori är att det är dags att klippa och plantera ner det avklippta skottet. Jag har märkt att bladlossningen har ökat sedan de vita stringarna har börjat komma allt mer. Har du märkt något sådant?

      Jag har samma fenomen när vattenpesten börjar bli "brun"


      Jag har inte alls rätt kunskap för att diskutera detta men vill iallafall lägga mig i
      Senast redigerad av Adamzon; 05 December 2005, 14:27. Anledning: Tillägg
      240 L Amerika, med BTN
      54 L Slaffs, med BTN
      350 L Växter
      45 Liter (extra akvarie)
      120 Liter lek
      144 Liter KUBEN



      Mvh: Adam Madsen
      Lidköping
      http://blog.temabild.se

      www.plantswap.se/forum/

      Kommentar

      • M.W
        • November 2002
        • 393

        #4
        När min Alternanthera gick som bäst skickade den också ut massor med luftrötter, och min Rotala gör likadant nu så jag hoppas att det är ett gott tecken..
        If everything seems under control, then your not going fast enough - Mario Andretti

        Min blog
        PlantSwap

        Kommentar

        • y0da
          • August 2005
          • 1697

          #5
          Hmm.. har liknande fenomen på en utav mina växter. Tyvärr så vet jag inte vad den heter. (10-15cm hög, avlånga blad modell bredare, alla blad kommer nedifrån botten med ett lilaaktigt skaft och gröna blad). Iaf.. där kommer det upp massa smårötter från rötterna. Ser ut som gräs ungefär. Jag tänkte först att "den gör nog så", men det kanske kan vara ett tecken på näringsbrist där också då? Göder f.ö. med pmdd i det karet.
          http://www.y0da.se

          540L SA

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #6
            Anubiasen om sitter planterad/monterad på en rot skjuter ut mängder med rötter som går spikrakt ner mot bottnen.
            Precis! Jag tycker man ser lite "luft"rötter för jämnan men ibland sätter det riktig fart och fullständigt skjuter *rakt* ner.

            Defdac nämnde något om att järn ev. skulle vara något som växter hellre tar upp med rötterna.
            <snip>
            Jag har precis samma sak med mina Papegojblad, får vita strängar från mitten av växten och uppåt.
            <snip>
            När min Alternanthera gick som bäst skickade den också ut massor med luftrötter, och min Rotala gör likadant nu så jag hoppas att det är ett gott tecken..
            Japp. Nu börjar minnet komma åter. Jag har yrat om det här tidigare i Papegojtåten:


            Just det här kraftfulla utseendet och snabba tillväxten på "luft"rötterna som plötsligt triggas igång är spännande värre.
            Senast redigerad av BluesBoy; 05 December 2005, 15:00.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #7
              jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              • y0da
                • August 2005
                • 1697

                #8
                Ursprungligen postat av anna7607
                jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)
                Det innebär att dina växter växer så pass fort så de är tvugna att bilda s.k. "stöd-rötter" för att lyckas hålla sig kvar på botten!
                *flinar*
                Kunde inte motstå..
                http://www.y0da.se

                540L SA

                Kommentar

                • anna7607
                  • November 2005
                  • 1440

                  #9
                  Ursprungligen postat av y0da
                  Ursprungligen postat av anna7607
                  jag är helt nollad när de gäller växter, men vissa av mina har oxå fått såna små rötter lite här och var,som dyker neråt, vad innebär det? Jag har ju inte en aning =)
                  Det innebär att dina växter växer så pass fort så de är tvugna att bilda s.k. "stöd-rötter" för att lyckas hålla sig kvar på botten!
                  *flinar*
                  Kunde inte motstå..
                  skrattar...kan jag tänka mig, men, va e de då??? Jag är faktiskt både blåst och blond...ha ha ha
                  lev livet medans de är värt att levas

                  Kommentar

                  • y0da
                    • August 2005
                    • 1697

                    #10
                    Jag är blond och lite halvblåst.. hehe
                    Vänta på defdac så får du nog ett väldigt bra svar!
                    Du kan passa på att hämta ett gäng lexikon så länge, kan behövas för att tolka svaret kanske
                    http://www.y0da.se

                    540L SA

                    Kommentar

                    • anna7607
                      • November 2005
                      • 1440

                      #11
                      Ursprungligen postat av y0da
                      Jag är blond och lite halvblåst.. hehe
                      Vänta på defdac så får du nog ett väldigt bra svar!
                      Du kan passa på att hämta ett gäng lexikon så länge, kan behövas för att tolka svaret kanske

                      åhhhhh. Jag vill veta ju, en förklaring så JAG fattar =), ska åka till skroten och hämta ynglena i skolan/dagis, hoppas jag blir klokare när ja e tebax då =)
                      lev livet medans de är värt att levas

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
                        Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).

                        Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:

                        Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • anna7607
                          • November 2005
                          • 1440

                          #13
                          meh...vart ju knappt klokare. Alltså kan de bero på kvävebrist eller att de helt enkelt växer bra... hmmmm... jag använder "noll" medel för att föröka växterna, och hur får man kvävebrist????
                          lev livet medans de är värt att levas

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #14
                            Ursprungligen postat av BluesBoy
                            Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
                            Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).
                            kan inte minnas att ja hade några som helst luftrötter innan jag började med pmdd.
                            körde aquatic supergro innan.
                            nu har ja de på dels cabomban dels "lysimachia nummularis "aurea""

                            sen har jag det på vattenspikbladen också men är nog inte så konstigt då den agerar flytväxt justnu
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            • heeke
                              • April 2003
                              • 5033

                              #15
                              Ursprungligen postat av BluesBoy
                              Jag sökte lite på APC och det finns en hel del trådar om detta. Tyvärr har jag inte hittat någon bra förklaring som man känner sig nöjd med. De flesta anser att det beror på kvävebrist alternativt att växten växer bra?!?
                              Kombinationen luftrötter med horisontellt växtsätt skulle förklaras med att växten vill breda ut sig så mycket det går (förankras väl för överlevnad).

                              Hittade dock en tråd med en skojig iaktagelse som Dennis har som stämmer jäkligt bra med mina:

                              Han menar att de kommer när mikrogödningen ökar. Är det något jag har ökat sista tiden så är det definitivt mikro tillsammans med KNO3.
                              Jag för ju tyvärr inte några direkta loggar på mitt kar, så det skulle ju kunna vara ett rejält tillskott av micro istället för microbrist i mitt fall.
                              Försöker minnas om rötterna kom före eller efter micro ökningen... men det är f*n inte så lätt.
                              Kanske dags att börja logga lite så man vet vad man iaktar i karet...
                              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                              Kommentar

                              Arbetssätt...