Hur får man Valisnerian...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hozaround
    • March 2005
    • 2

    Hur får man Valisnerian...

    ...att växa om man är nybörjare med ett kar på 110 liter. Har haft den tidigare å då växte den som bara den. Byter 10 liter var fjärde dag ungefär. På lysrören, 2st med varav ett har reflektor, står det 15W 174 pts, vad nu det betyder? Satte in luftpumpen igår, tänkte att minimala mängder CO2 kanske kan osmosa ut i vattnet. Har nog rätt bra vattenkvalitet annars, fluval 204 pump med goa grejer i, å firrarna trivs. Har en växt som heter anubias eller ngt som trivs väldigt bra.
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Börja med att stänga av luftpumpen den driver bara ut co2 ur vattnet.
    Växterna du har är bicarb växter så du kan brova att ersätta co2 med en liten dos bicarbonat. Sen så undrar jag lite varför du byter vatten på de sättet du gör, har du mycket fisk i burken? eventuelt så an du överväga att ha i lite pmdd för att få bättre näringsnivåer..

    Kommentar

    • crigge
      • October 2005
      • 87

      #3
      Kom att tänka på att är det inte bättre att byta mer vatten 1g i veckan istället för små byten som du byter 2g i veckan? På så sätt blir det ju mindre stress för fiskarna också.(tänkte på det när du sa at du gjorde var fjärde dag)
      http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=536706

      Kommentar

      • hozaround
        • March 2005
        • 2

        #4
        Ok, tack för svaren. Har fixat en hink till =), testar 20l i veckan istället? Hur bör vattnet förberedas innan byte? Hade i lite ferropol i karet, kan det vara ngt?

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av NiXoN
          Växterna du har är bicarb växter så du kan brova att ersätta co2 med en liten dos bicarbonat.
          Men höjer inte bicarbonat både PH:t och KH:t?
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • Mr B
            • September 2004
            • 1310

            #6
            ferropol leder automatiskt mina tankar mot järntillsats, inte vad du behöver, eller snarare, troligtvis inte vad du behöver. Mina Valisneria växte explotionsartat när jag stoppade ner dem, vilket jag räknade med, då jag slängde i dem för att försöka hitta nått som kunde förbruka näringsämnena jag hade i mängder, så jag slapp grönvatten effekten. Sedan dess har det lungnat sig, det jag gör nu, är göder med KNO3 lite på känsla, för att få grönaljer i stället för cyano, och det verkar ge Valisnerian en sjuss det med. Jag antar att det betyder att "allting" annat finns i vattnet sedan tidigare hos mig.

            Poängen är väll att det är svårt att säga exakt vad du saknar, utan att veta vad ditt vatten innehåller. Är du riktigt nitisk, heter lösningen PPMD, men det känns lite overkill för lite valisneria.
            B!

            Kommentar

            Arbetssätt...