Pmdd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Salladen
    • August 2005
    • 267

    Pmdd

    Nu när jag har spanat in www.pmdd.se så blev jag rejält sugen på att starta upp ett växtakvarium som jag länge har drömmt om.Men jag har alltid trott att det ska vara så svårt med PMDD.Men nu när jag läser så verkar det inte så svårt som jag trodde.
    Så nu har jag några frågor:

    1.Är det så lätt att man bara häller i KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi i en halvlitersflaska ?

    2.Vad är KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi för nått ?

    3.Man skulle göra ett 50% vattenbyte innan man ska hälla ner PMDD men ska man fylla på med vatten lr inte innan man häller i det ?

    4.Vad händer om man överdoserar med PMDD ?

    5.Funkar det verkligen så bra som det står på sidan !? :O

    /Salladen
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Men jag har alltid trott att det ska vara så svårt med PMDD.Men nu när jag läser så verkar det inte så svårt som jag trodde.
    Nej, PMDD är busenkelt. Det svåra är att övertyga sig själv att alla konstiga kemiska benämningarna i själva verket bara är vanlig växtgödning Kväve-Fosfor-Kalium och spårämnen. NPK + Mikro.

    1.Är det så lätt att man bara häller i KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi i en halvlitersflaska ?
    Just. Om man inte har ett stort akvarium gör man "stamlösningar" - d.v.s. utspädd gödning av de enskilda ämnena som man sedan doserar 10 ml/100 liter. Större burkar hystar man i pulvret direkt - skitenkelt.
    2.Vad är KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi för nått ?
    KNO3 innehåller Kalium och Kväve (K & N), KH2PO4 innehåller Fosfor (P) och NutriSI innehåller en massa spårämnen som Järn, Bor mm. som går åt i väldigt små mängder.

    3.Man skulle göra ett 50% vattenbyte innan man ska hälla ner PMDD men ska man fylla på med vatten lr inte innan man häller i det ?
    Jag brukar tappa ur 50%, fylla på med nytt vatten och sedan hälla i gödning.

    4.Vad händer om man överdoserar med PMDD ?
    Inte så mycket. Principen med 50% vattenbyte bygger på att man spolar bort (resettar) ev. överflöd varje vecka.

    5.Funkar det verkligen så bra som det står på sidan !? :O
    Bra fråga!
    Man skapar nog inte ett prunkande kar hux flux bara man skvimpar ner lite gödning någon vecka eller två.
    Vi kan ju fundera på vad som får växterna att trivas?
    De behöver ljus, näring och värme. Att få till ett prunkande växtakvarium kräver nog omkring 0,3 Watt per liter vatten av något vettigt ljus. En del näring får de antingen från fiskarnas avföring eller från PMDD. Det som man inte kan tillsätta (tyvärr ) med pulver är kol (C). Växterna består till stor del av kol och behöver därför kontinuerligt ta upp just kol från vattnet. Kol kan de få via bikarbonater i vattnet eller bottensedimentet eller ännu bättre från tillsatt koldioxid direkt i vattnet. Det är här CO2-gödning kommer in i spelet. Att fixa lite mäsk med ett par PET-flaskor tillsammans med PMDD är en bra och enkel start att få till ett prunkande växtakvarium.
    Senast redigerad av BluesBoy; 03 December 2005, 20:39.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • Salladen
      • August 2005
      • 267

      #3
      Okej tack !
      Och vad är Mäsk och hur får man igång det ? Finns det någon bra sida omett ?

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Ursprungligen postat av Salladen
        Okej tack !
        Och vad är Mäsk och hur får man igång det ? Finns det någon bra sida omett ?
        Det finns *massor* sidor om mäsk. Bl.a. här på zoopet om du söker lite.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          lite fler svar

          Ursprungligen postat av Salladen
          1.Är det så lätt att man bara häller i KNO3,KH2PO4 och NutriSI Mikroi i en halvlitersflaska ?
          japp själv har jag en kork med ett litet hål på jag bara skruvar på och trycker in en så där doseringspruta som kommer med jbl dropptester.
          råder lite delade meningar hur flaskorna ska förvaras men mörkt å svalt bör duga.
          har mina ståendes i kylskåpet och stått där ett halvår eller nåtsånt nu och funkar bra.

          3.Man skulle göra ett 50% vattenbyte innan man ska hälla ner PMDD men ska man fylla på med vatten lr inte innan man häller i det ?
          själv hoppar jag över dom 50%
          experimenterar lite med att dra ner vattenbyten och dra ner doseringsmängden av pmdd och hittills har det funkat bra.
          byter dock runt 20% var 25:e dag.

          4.Vad händer om man överdoserar med PMDD ?
          doserade MgSO4 och K2SO4 och enligt defdac va mängderna "försiktiga" men dan efter dog båda mina amanoräkor.
          orsaken är okänd så kan inte säga definitivt att det va pmdd'n som gjorde det

          5.Funkar det verkligen så bra som det står på sidan !? :O
          busenkelt och effektivt.

          provade mäsk-co2 för ett tag sen funkade inte sådär bra fick en rätt ordentlig algblommning av toffsalger så jag la ner det och nu har algblommningen snudd på avstannat helt.
          kan rekommendera att du läser på ordentligt innan du provar mäsk-co2
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Salladen
            • August 2005
            • 267

            #6
            Okej tack Raven
            Jo jag läser och läser om Mäsk och co2 men hittar inte så jätte mycket.Har du någon bra länk till nån bra sida eller liknande ?

            Så du kör utan mäsk jaha.Jag kanske inte behöver mäsk iaf för jag har bara tänkt mig några lättare växtsorter i början som Vallisneria,Indisk hygrophila och Cambomba och sen några Mindre plator längre fram.Och så håller jag på att leta efter någon röd växt också som inte är allt försvår.

            Kommentar

            • Tenkare
              • May 2005
              • 2519

              #7
              Fler än jag som tycker att allt börjar ta sig efter ca 4 dagar efter första omgången??
              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


              Min zon Min Tenkare

              Kommentar

              • scooby
                • April 2005
                • 65

                #8
                en lite´n synpunkt bara kväve och fosfor får de av fiskavföring tillräckligt samt att algerna tar upp den näringen mycket fortare än växterna man kan alltså i princip göda algerna
                scooby

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  kväve och fosfor får de av fiskavföring tillräckligt
                  Nej, och det är det som är det stora problemet som PMDD löser.

                  algerna tar upp den näringen mycket fortare än växterna man kan alltså i princip göda algerna
                  Just det. Alger är bättre på att klara sig med den lilla näring som kommer från fiskarna och kan klara betydligt lägre koncentrationer än växter. Så hur kommer det sig att algerna försvinner när man göder med kväve och fosfor i ett växtakvarium?

                  Svaret är att alger aldrig är näringsbegränsade i ett akvarium, men det blir däremot växterna ganska snabbt. När man doserar stora mängder kväve och fosfor så får man inte mer alger men gladare växter, så hur funkar det?

                  Svaret är att alger främst reagerar på miljöförändringar såsom värmeförändringar och ljusmängdsförändringar - och dom är smarta: Dom "lyssnar" på konkurrensen via ammoniumhalten i akvariet. I ett välfungerande stabilt akvarium med bra nitrifikation så är dessa förändringar minimala och dom ligger och lurpassar på första bästa vårsol/övermatning och utöver det så skapar växter tillsammans med bakterierna också oerhört låga och stabila ammoniumnivåer.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • BluesBoy
                    • January 2004
                    • 2559

                    #10
                    Ursprungligen postat av Salladen
                    Jo jag läser och läser om Mäsk och co2 men hittar inte så jätte mycket.Har du någon bra länk till nån bra sida eller liknande ?
                    Här är två bra sidor:

                    BluesBoy
                    http://www.bluesboy.se

                    Kommentar

                    • scooby
                      • April 2005
                      • 65

                      #11
                      i ett akvarium med rätt balans mellan fiskar och växter finns det alltid tillräckligt med kväve och fosfat däreemot kan andra ämnen fattas och då växer det inteäven om fosfat och kväve finns tillräckligt många växter har för lite kalcium tillexempel
                      scooby

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        i ett akvarium med rätt balans mellan fiskar och växter finns det alltid tillräckligt med kväve och fosfat
                        För att det ska funka krävs att man slutar göra vattenbyten helt, och inte ens då räcker nitratet och fosfatet till. Med PMDD hjälper iom att det innehåller kväve och fosfor.

                        däreemot kan andra ämnen fattas och då växer det inteäven om fosfat och kväve finns tillräckligt många växter har för lite kalcium tillexempel
                        Har du en totalhårdhet på över 1 så kommer sannolikt växterna ha tillräckligt med kalcium om du inte kör dom extremt hårt med t ex CO2.

                        På samma sätt så tar en växt upp runt 100 ggr mer kväve och kalium jämfört med t ex järn, och kväveåtgången toppas bara av kolåtgången.

                        Med dagens extremt kvävefria vatten och dagens skötseltips med 30-40% vattenbyten en gång i veckan/varannan vecka så kommer i de allra flesta fall börja knipa först vad gäller kvävenivåerna - vilket du lätt ser om du kollar vilka typer av näringsbristsymptom folk i allmänhet visar bilder på här i forumet.
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • Salladen
                          • August 2005
                          • 267

                          #13
                          Jag förstår nästan inte nått av vad ni pratar om

                          Kommentar

                          Arbetssätt...