Blandningsproblem KNO3 & KH2PO4

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Ursprungligen postat av Marie J
    Får jag 5 ppm K och 1 ppm Mg med mitt nuvarande recept? trodde det var mer...
    Japp med ditt nuvarande recept med 10 tsk av varje. Det är inte mycket och det är därför man torrdoserar dessa pulver för att dom är svårupplösta i den koncentration man vill ha dom.

    Med risk för att pilsnern i bastun gjorde mer skada än nytta så tyckte jag 10 tsk stämde bra
    10 tsk MgSo4 i 500 ml vatten ger 0,1 ppm Mg/ml. D.v.s 1 ppm Mg i 100 liter med 10 ml.
    Ja det stämmer bra men eftersom det inte går att lösa upp så mycket så är det väl kanske bättre att dosera dessa torrt.

    Med TMG, som Nutris+K2SO4+MgSO4-blandningen är gjord att likna, så får du om du doserar 10 ml *TMG* i 100 liter:
    0.07 ppm Fe
    0.7 ppm K
    0.4 ppm Mg

    För att få liknande nivåer med NutriSi, K2SO4 och MgSO4 så blandar man 7 krm NutriSi, 4-6 krm K2SO4 och 4-6 krm MgSO4 i en halvliter.

    Varför vill man härma TMG-nivåerna? *rycker på axlarna* Jag har ingen aning med tanke på hur låga nivåerna är men det är ändå väldigt populärt främst bland nybörjare som är vana vid TMG. Det känns kanske tryggare eller nått.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Efter en kontrollräkning borde det dock bli 4 krm NutriSi, 6 krm K2SO4 och 4 tsk MgSO4 för att få 0.07 ppm Fe, 0.7 ppm K och 0.4 ppm Mg.

      Spelar ingen större roll och dessutom har vi 1) märkt att NutriSi verkar väldigt svagt så det verkar krävas betydligt mer än vad beräkningarna ger och 2) många med mig har upptäckt att vissa växter inte diggar MgSO4 när man har mjukt vatten less is more.

      Ska man gå någon gyllene medelväg så verkar original PMDD-recepten hålla väldigt bra
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        För att få liknande nivåer med NutriSi, K2SO4 och MgSO4 så blandar man 7 krm NutriSi, 4-6 krm K2SO4 och 4-6 krm MgSO4 i en halvliter.
        Ok, vi siktade mot olika målnivåer. Det förklarar saken.

        Varför vill man härma TMG-nivåerna? *rycker på axlarna* Jag har ingen aning med tanke på hur låga nivåerna är men det är ändå väldigt populärt främst bland nybörjare som är vana vid TMG. Det känns kanske tryggare eller nått.
        Kan tänka mig att det är en rädsla att överdosera när man inte kör med CO2. För att MarieJ ska bli klokare på våra konstiga inlägg kanske man skulle rekommendera doseringen på www.pmdd.se alternativt att gå över till torrdosering a'la hightech då jag har för mig hon har lite större kar med betydande växtmassa utan CO2? Möjligen minska MgSo4?
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • Marie J
          • January 2004
          • 10616

          #19
          Du har så rätt BluesBoy, att jag har ganska många/ större kar. Då är det nog lämpligt att jag torrdoserar k och mg. Men då kommer nästa fråga. Hur många teskedar bör man dosera av k2so4 och mgso4 per 100 l? Micron kör man väl lämpligast uppblandat, så även p och kno3. Kul att slabba med vatten
          /Marie.

          Min zoon Mina hundar Min Dagbok
          En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Det finns ju inget exakt facit men det finns trender hur PMDD-doseringarna ser ut.
            Utan CO2 skulle jag tro att det räcker att dosera Micro och KH2PO4 (P) med stamlösning enl. pmdd.se och torrdosera 0.2-0.3 tsk KNO3/100 liter som då ger dig både K och N som borde räcka med moderat tillväxt.

            "Trenden" talar för att Mg, extra K, och ev. även Ca inte behövs i de flesta kranvatten. Då återstår bara N-P-K och Micro.
            N+K från KNO3, P via KH2PO4 och Micro från Micro+ eller MicroSI.
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #21
              så med facit och expertis sa jag men har själv gjort fel, dock har jag haft i mindre mäng på en liter hehe, tanken var god....
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              Arbetssätt...