Alger relaterat till vattentemperaturen?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bubbis
    • February 2003
    • 425

    Alger relaterat till vattentemperaturen?

    Har en liten undran gällande alger och vattentemperaturen. Finns det någon relation mellan dessa. Jag tänker på algblomningen i östersjön, den startar när vattentemperaturen stiger.

    Är det samma sak i akvariet och dess alger, att ju högre vattentemperatur, dessto mer alger?
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Intressant fråga.
    En inre känsla säger att alger trivs bättre vid högre vattentemperatur men jag har inte sett någon fakta som stödjer den teorin.
    Alger triggas framför allt av ammonium i akvarium och de stora algblomningarna vi ser i t.ex. Östersjön beror kanske indirekt på förhöjd temperatur men den utlösande faktorn tror jag är att bottensedimentet frigör en himla massa fosfor som orsakar obalans i vattenmassan.

    För att återgå till akvariet tror jag inte det spelar så stor roll om du har 25 eller 30 grader i vattnet om alla andra förutsättningar är bra. Men visst, är det någon period som mitt växtakvarium har bråkat så är det under sommartid men jag vet inte om det har med temperaturen att göra.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • HazelCR

      #3
      Ursprungligen postat av BluesBoy
      Intressant fråga.
      En inre känsla säger att alger trivs bättre vid högre vattentemperatur men jag har inte sett någon fakta som stödjer den teorin.
      Alger triggas framför allt av ammonium i akvarium och de stora algblomningarna vi ser i t.ex. Östersjön beror kanske indirekt på förhöjd temperatur men den utlösande faktorn tror jag är att bottensedimentet frigör en himla massa fosfor som orsakar obalans i vattenmassan.

      För att återgå till akvariet tror jag inte det spelar så stor roll om du har 25 eller 30 grader i vattnet om alla andra förutsättningar är bra. Men visst, är det någon period som mitt växtakvarium har bråkat så är det under sommartid men jag vet inte om det har med temperaturen att göra.
      Skulle det inte lika gärna kunna bero av mer solljus istället för höjd temperatur i båda fallen?

      Kommentar

      Arbetssätt...