Juwels lysrör till växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    Juwels lysrör till växter

    Nu har jag införskaffat juwels dubbelarmatur (2x15W), och till min stora förvåning fanns där redan 2 stk. lysrör i den
    Det enda där står på dessa är Juwel Daylight respektiva Juwel Warm white.
    Nån som vet nåt om dessa? tänkte kanske Defdac hade lite info om dom ang. det här med PUR.
    Skulle köpa 2 stk. aquarelle, men dom här funkar kanske lika bra.

    Nu skall jag till att bygga min ramp i antikbetsat furu med stukatur och grejor, och sen skruva fast mitt efterlängtat dubbelarmatur
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag vill minnas att Juwel under längre tid levererat Narva, kanhända har de fått dem att leverera rör med Juwel-stämpel på senare tid.

    Det man kan konstatera är att Juwel i samtliga baljor har lite småfjuttigt med ljus. Kanske vore en bra idé att utöka med ytterligare ett rör. Det går ganska lätt med en kopplingssats. Jag gjorde det i mitt Vision 180 och fick lite mer fjutt och snyggare firrar.

    T5 kanske !!
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • fs_fs
      • June 2002
      • 73

      #3
      Väcker den här tråden med lite information eftersom jag själv just startat ett juwel akvarium, jag skrev och frågade om vad det var för lysrör egentligen och fick följande svar.

      Please be informed that JUWEL tubes are standard light tubes and the JUWEL
      Daylite meets for example Sylvania 154, Philips 54, Osram 10 as well as JUWEL
      warmlite meets Sylvania 129, Philips 29 and Osram 30. The color fidelity Index
      of DAYLITE is 75 Ra and Warmlite 50 Ra.

      Någon som vet mer om dessa rör, jag har sökt lite men inte hittat något mer vettigt. Går något av de uppräknade rören under något annat "populärnamn", typ Aquarell, PowerGlo etc?

      Man kan ju efter detta svar anta att Philips, Sylvania och Osram tillverkas i samma fabrik kanske.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=100111

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #4
        Ursprungligen postat av fs_fs
        Please be informed that JUWEL tubes are standard light tubes and the JUWEL
        Daylite meets for example Sylvania 154, Philips 54, Osram 10 as well as JUWEL
        warmlite meets Sylvania 129, Philips 29 and Osram 30. The color fidelity Index
        of DAYLITE is 75 Ra and Warmlite 50 Ra.

        Någon som vet mer om dessa rör, jag har sökt lite men inte hittat något mer vettigt. Går något av de uppräknade rören under något annat "populärnamn", typ Aquarell, PowerGlo etc?
        Nope! Aquarell har mer blått och rött och mindre grönt än Daylite-rören. Och warmlite är gulare.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Please be informed that JUWEL tubes are standard light tubes and the JUWEL
          Daylite meets for example Sylvania 154, Philips 54, Osram 10 as well as JUWEL
          warmlite meets Sylvania 129, Philips 29 and Osram 30. The color fidelity Index
          of DAYLITE is 75 Ra and Warmlite 50 Ra.
          Philips 54 och Philips 29 har jag aldrig hört talas om, även om man sätter en 8:a eller 9:a framför. Philips kör ju med beteckningarna 8 för lite sämre CRI och 9 för bättre CRI och de två sista siffrorna är de två första siffrorna i kelvintalet. Exempel:
          965 är ett lysrör med väldigt verklighetstroget ljus med 6500 kelvin:

          830 är ett gulaktigt rör med 3000 kelvin:



          Så med andra ord har jag aldrig hört talas om några Philipsrör som heter 954, 854 eller 929 eller 829.. Däremot 950, 850 och 930 och 830.

          Jag har 965, 830 och 840 i min pureffektivitetslista och det är ganska mediokra rör (förutom 840 som är ett specialväxtrör).

          Varken bra eller dåliga.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          Arbetssätt...