Går det att tänka så här?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hassegu
    • August 2005
    • 62

    Går det att tänka så här?

    om jag kör ett 250 liters akvarium bör jag ha ca 100-125 w.
    Men kommer jag upp i endast 70 w, kan jag öka den tid jag har tänt ljuset för att på så sätt öka W för växterna......korkat eller...???
    Vi säger 100 w 10 timmar ger 10 watt i timmen. 70 W ger ju endast 7 W i timmen. Och då ökar jag till 15 timmar tänt och kommer upp i 105 w under ett dygn.
    ( allt för att slippa köpa en ny ramp)
    Senast redigerad av hassegu; 30 November 2005, 07:57.
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    De flesta fiskar och växter lever i områden med relativt liten skillnad mellan natt och dag. 12 timmar
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • petnym
      • May 2002
      • 5028

      #3
      Ursprungligen postat av hassegu
      om jag kör ett 250 liters akvarium bör jag ha ca 100-125 w.
      Men kommer jag upp i endast 70 w, kan jag öka den tid jag har tänt ljuset för att på så sätt öka W för växterna......korkat eller...???
      Vi säger 100 w 10 timmar ger 10 watt i timmen. 70 W ger ju endast 7 W i timmen. Och då ökar jag till 15 timmar tänt och kommer upp i 105 w under ett dygn.
      ( allt för att slippa köpa en ny ramp)
      Nej, du kan inte kompensera svagt ljus med längre ljusperiod.
      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Men kommer jag upp i endast 70 w
        0,28 watt/liter utan reflektorer kan man få förvånansvärt bra tillväxt i med perfekt CO2 och Estimative index. Förmodligen precis så bra så du orkar hinna trimma växterna.

        Du kan ju försöka klämma ur mer genom smarta reflektorbyggen.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Billig variant är aluminiumfolie. Skrynkla inte till den bara för mycket.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Bättre variant är vit matt färg.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av defdac
              Bättre variant är vit matt färg.
              Har man inte redan färg och pensel i sin ägo är det ungefär samma kostnad att köpa "riktiga" reflektorer avsedda för akvarier för en hundring styck...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Har man inte redan färg och pensel i sin ägo är det ungefär samma kostnad att köpa "riktiga" reflektorer avsedda för akvarier för en hundring styck...
                Sannolikt bättre än inget, men vill man kräma ut *allt* ljus från en ljuskälla och få ljuset över hela akvariet utan att behöva höja upp rampen för att få tillräcklig spridning så tror jag mer på vit färg, eller eventuellt ihoplimmade akvariereflektorer till ett W om man kan få tillräcklig spridning.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                Arbetssätt...