Hur göra....????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hassegu
    • August 2005
    • 62

    Hur göra....????

    startar upp ett nytt 400 liters idag. Har inte riktigt harmonin att göra det enligt instruktionerna så jag tänkte köra denna variant.

    Kör pmdd, struntar i jorden, ingen co. Frågan är då. Kommer detta att funka, dvs attr köra utan jord, och hur mycket Watt bör jag ligga på. Det vanliga 0,5 eller??
    Innebär det att jag bör köra täta vattenbyten när jag ej kör med jord?
    ...eller är det ett måste att varva ner och fixa jord och köra ett vanligt Walstads?

    Förslag....
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    #2
    Ursprungligen postat av hassegu
    Kör pmdd, struntar i jorden, ingen co. Frågan är då. Kommer detta att funka, dvs attr köra utan jord, och hur mycket Watt bör jag ligga på. Det vanliga 0,5 eller??
    Innebär det att jag bör köra täta vattenbyten när jag ej kör med jord?
    ...eller är det ett måste att varva ner och fixa jord och köra ett vanligt Walstads?
    Visst går det att köra utan CO2 utan att för den skull ha bottengödning. Om du lyckas eller ej beror snarare på vilka växter du väljer...

    0,5 w/l fungerar utmärkt...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • hassegu
      • August 2005
      • 62

      #3
      vattenbyte då...: Är det så att det har något samband om jag kör med jord eller ej?
      I det lilla, 220 liters. Kör jag Walstads, pmdd men sällan vattenbyte enl. defdac. Tänker då vad missar jag nu om jag struntar i jorden och vad kan jag ersätta det med?

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Du kommer få naturlig jord automatisk ("mulm"/detritus från döda växtdelar/fiskskit/mat) efter några månader.

        Jord/torv sprinklar man mest lite över bottnen för att de goda nitrifikationsbakterierna ska ha mat under uppstartsfasen så man får ett mer inkört akvarium från dag 1. Det vinner man stabilitet med och därmed mindre algutveckling. Det handlar inte om mycket, du ska kunna se glasskivan i bottnen genom jorden. Du vinner även lite fiffig redox, mineralisering och katjonutbytesförmåga som håller näringen kvar i gruset.

        Du får det som sagt automatiskt efter några månader, men sannolikt har du gått igenom några olika algfaser under den tiden också. Antingen gör du jobbet nu (sprinkla lite jord) eller senare genom att skrubba alger under flera månader. Jag vet vad jag skulle föredra 8)

        Vattenbyten skulle jag göra så sällan som möjligt för att skapa stabilitet men eftersom du inte har mineralisering så kommer du få vara mycket noggrannare med PMDD-gödningen - vilket i sin tur är extremt svårt utan vattenbyten. Då kan du enbart gå efter växternas utseende och bara göda lite såfort du märker att dom påvisar den minsta lilla näringsbrist. Skitsvårt. Det klart svåraste sättet att göda akvarium med växter.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • hassegu
          • August 2005
          • 62

          #5
          jaaa. förstår nu. har testat algvarianten och den vill jag inte köra igen.......Åter tack för svaret!

          Kommentar

          • Frågvis
            • October 2005
            • 1204

            #6
            Kan man köra jord i sumpen istället för i akvariet med samma resultat som Walstads-metoden? Vill inte hålla på och blanda jord/grus/sand.
            Den som frågar får veta

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Då missar du katjonutbytesförmågan mellan rötter och blandningen av jord/grus.

              Jord och grus låter grisigare än vad det är faktiskt. Speciellt om man bara sprinklar lite på bottnen under gruset. Jord sedimenterar kanonsnabbt och bildar absolut ingen dimma som t ex lera gör. Det ser ut som det kommer upp lite vanlig akvariemulm.

              Men det är klart. Har man grävande fiskar förstår jag tanken och då kanske det är bättre än inget - å andra sidan tror jag du kommer få en ganska bra mulm-uppbyggnad i sumpen ganska snabbt ändå.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Frågvis
                • October 2005
                • 1204

                #8
                Grejen är att jag kommer ha en botten som är 20cm tjock i snitt. 40cm där det är tjockast. Och jag gissar att jag kommer ha mycket rötter och grus/sand och lätta stenar. Frågan är ska jag blanda upp sanden med X % jord eftersom jorden kommer för långt från växternas rötter om det läggs direkt på botten? Kanske köra med både jord i sump och botten?
                Den som frågar får veta

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Poängen är att lägga ett 2,5 cm tjockt jordlager under 2,5 cm grus.

                  Dvs bygg upp gruset som du vill ha det minus 5 cm. Lägg sedan på 2,5 cm jord och sedan 2,5 cm grus.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • Frågvis
                    • October 2005
                    • 1204

                    #10
                    En del säger ju finare grus/sand man har desto bätter trivs växterna, men hur förhåller det sig egentligen? Jag tänkte att man skulle ha lite grövre grus ovanpå jorden. Jag vill inte att sanden ska blåsa av jorden i mitt bäckakvarium.
                    Den som frågar får veta

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Man brukar rekommendera 2-3 mm till växtakvarier.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • Frågvis
                        • October 2005
                        • 1204

                        #12
                        Jag har hört det. Men frågan är blåser det av jorden? Kanske bättre att ha grövre högst upp?
                        Den som frågar får veta

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Frågan är om du vill köra ett växtakvarium överhuvudtaget?
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • Frågvis
                            • October 2005
                            • 1204

                            #14
                            Förstod att frågan skulle komma . Men jag är ju lite egen.
                            Den som frågar får veta

                            Kommentar

                            • Frågvis
                              • October 2005
                              • 1204

                              #15
                              Men det är tänkt att typ halva akvariet ska vara strömt. Och nog måste växter kunna växa i strömt vatten också?
                              Den som frågar får veta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...