Filterbakterier och CO2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kharn
    • May 2004
    • 256

    Filterbakterier och CO2

    Hej

    Läste nånstans att filterbakterierna kan ta skada av CO2 gas om man använder sig av ytterfiltret som reaktor ,, stämmer detta eller har jag drömmt ?

    MVH Jimmy
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712
  • marcuspajp
    • July 2004
    • 448

    #2
    Många tror att det kan vara så, medans lika många andra tvivlar starkt på det. Jag har inte sett nån undersökning.
    Salt är ballt

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Ursprungligen postat av Kharn
      Hej

      Läste nånstans att filterbakterierna kan ta skada av CO2 gas om man använder sig av ytterfiltret som reaktor ,, stämmer detta eller har jag drömmt ?

      MVH Jimmy
      Kan tänka mig att det har att göra med att det blir mera syrefattigt när du får CO2 i pumpen.Men samtidigt så får du ju växterna att producera mera syre vilket också kommer pumpens bakterier tillgodo så...jag vet inte om det blir så illa ialla fall.Jag själv har löst opp CO2 i mitt ytterfilter i över ett år nu och det funkar kanon.Men jag har borrat i mitt ytterfilter och dragit in en slang till impellern så att CO2-bubblorna dras opp av impellern direkt och ligger ej kvar i filtret.

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Är man försiktig så går det säkert, men har man co2-relaterade problem så är det lätt hänt att man blir sugen att dra på lite. Då ligger nog bakterierna pyrt till.

        Kan man döda firrar med co2 så lär det ju gå med bakterier åxå...
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Kan man döda firrar med co2 så lär det ju gå med bakterier åxå...
          Fast orsaken till att firrarna mår taskigt är väl att syreupptagningen begränsas kraftigt när hemoglobinet pajjar i blodet.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • marcuspajp
            • July 2004
            • 448

            #6
            När jag lyckades döda en del fiskar med co2 fick jag algodling efteråt. Jag antog att det berodde på att bakterierna också fått sig en törn.
            Salt är ballt

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Jag hade varit tvärsäker på att man inte kan döda bakterierna i yttefiltret för något/några år sen när jag använde det med mycket lyckat resultat. Mycket för att växterna trots allt även ger en hel del mer syre. Men nu är jag inte lika säker längre. Funkar akvariet halvdåligt i övrigt och man inte har en massa växter som är bra på att bubbla skulle jag kanske dra öronen åt mig lite.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Raven
                • February 2005
                • 15385

                #8
                kan det inte va så att ju högre co2 nivån blir ju svårare får bakterierna att göra sej av med co2 trots ökad syrenivå ?
                LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                Faktatråd Om AkvarieVatten
                Växtakvaristernas Paradis

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  Nej det tror jag faktiskt inte, däremot behöver dom mer syre ju högre CO2-halt du kör (se BluesBoys inlägg) och eftersom CO2 är enklare att lösa upp i vatten än syre så kan det nog bli lite för fett med CO2 för bakteriernas bästa.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • NE
                    • January 2004
                    • 1549

                    #10
                    Om man tittar på att ett intervallfilter är så mycket mer effektivt på att bryta ned ammonium / ammoniak och nitrit så kan jag tänka mig att en ökad co2-halt i filtret skulle kunna ge den omvända effekten.

                    Klippt om Eheims intervallfilter: Decomposition of ammonium - 73% faster, nitrite - -67% faster.
                    /Niklas

                    Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ja men det är samma sak där. Atomsfären inne i intervallfiltret borde bli syreberikat av växterna också via det syreberikade vattnet.

                      Det är vanligt förekommande att man bygger in droppfilter till växtakvarier för att det inte ska försvinna för mycket CO2 den vägen.
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • NE
                        • January 2004
                        • 1549

                        #12
                        Ja men det är samma sak där. Atomsfären inne i intervallfiltret borde bli syreberikat av växterna också via det syreberikade vattnet.
                        Det håller jag med om, men dels kan det ju bli problem om växterna inte mår så bra av någon anledning och även kan jag tänka mig problem över dygnet, hur mycket syre har du i vattnet på morgonen strax innan ljuset tänds.
                        /Niklas

                        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #13
                          Ja precis.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          • danturion
                            • October 2004
                            • 329

                            #14
                            Här kanske en oxydator kan vara på sin plats. Den ger så pass små syrebubblor så att om du ställer den under insuget till ett ytterfilter så kommer en del av bubblorna att sugas in till filtermassan.Jag har åtmindstone gjort så. Kan bara säga att min stora burk funkar med ett hemma bygge till ytterfilter på ca 12 liter.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...