Undran

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    Undran

    Skulle det vara en smart ide att lägga i Kalk sten i stockholmsvatten om man vill att Egeria densa skall trivas???Kör för övrigt med CO2 PMDD och stora täta vattenbyten.Egerian vill ju ha hårt vatten.Men för övrigt vill jag behålla mitt låga PH så att det är därför jag undrar om detta är rätt väg att gå.Bibehålla PH men höja Kh är väl det jag undrar över tror jag
    Senast redigerad av danturion; 28 November 2005, 21:02. Anledning: Fel rubrik
  • apisto_vf
    • August 2004
    • 140

    #2
    Det är väl vanlig vattenpest du menar, den växer bra i mjukt vatten och lågt pH för mig. Så hårdheten på vattnet borde inte skapa några problem.

    Antar att namnet vattenpest kommer från att den växer oerhört snabbt i alla möjliga förhållanden. Mitt problem brukar vara att man inte ser fiskarna om man rensar regelbundet.

    Kommentar

    • danturion
      • October 2004
      • 329

      #3
      Ursprungligen postat av apisto_vf
      Det är väl vanlig vattenpest du menar, den växer bra i mjukt vatten och lågt pH för mig. Så hårdheten på vattnet borde inte skapa några problem.

      Antar att namnet vattenpest kommer från att den växer oerhört snabbt i alla möjliga förhållanden. Mitt problem brukar vara att man inte ser fiskarna om man rensar regelbundet.
      Jo du har rätt. Det är vanlig vattenpest men problemet är att direkt efter ett vattenbyte så tycker jag mig se att den blir grönare och ser ut att må bra men efter ett par dagar så tappar den i "intensitet" om du förstår vad jag menar. Den börjar att smalna av och bli tristare i färg och lyster.Vet inte hur jag skall komma till rätta med problemet.För jag vill gärna ha kvar den i burken.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Den börjar att smalna av
        Helt klart någon makrobrist typ kväve,kalium eller fosfor. Beskriv exakt vilka PMDD-blandningar du kör med, hur du gör vattenbyten och hur mycket av varje flaska du göder med och hur ofta.

        tristare i färg
        Sannolikt kväve, beroende på hur du göder.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • danturion
          • October 2004
          • 329

          #5
          Ursprungligen postat av defdac
          Den börjar att smalna av
          Helt klart någon makrobrist typ kväve,kalium eller fosfor. Beskriv exakt vilka PMDD-blandningar du kör med, hur du gör vattenbyten och hur mycket av varje flaska du göder med och hur ofta.

          tristare i färg
          Sannolikt kväve, beroende på hur du göder.
          Hej. Jag kör enligt PMDD för dummies och blandar i 330grams flaskor enligt recept och har i 9-10 ml med spruta i mitt 90-100 liters akvarium. Främst KNO3 KH2PO4 och TMG. Jag har även tillgång till K2SO4 och MGSO4 men använder dessa mindre frekvent. Jag kanske gör fel eller?? Även 50% vattenbyten och som sagt CO2 tillförs. Kanske bör jag öka doseringen gör den idag en gång per vecka. Har inte lika mycket växter som förut då jag ändrat en del i burken men det får nog fortfarande betecknas som välplanterat. Och mer skall det bli.Förhoppningsvis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            330grams flaskor? Brukar det inte vara halvlitersflaskor. Nåväl. Hursomhelst så får du isåfall bara 5 ppm nitrat som ska räcka en hel vecka vilket det ytterst stannolikt inte gör om du har normalt med ljus och håller dina CO2-nivåer bra.

            Det låter som du bör dosera 9-10 ml varannan dag istället för en gång i veckan med tanke på när du börjar se att vattenpesten börjar gå ner sig. Det är absolut ingen orimlig dosering, tvärtom mer i linje med vad som kan tänkas gå åt i ett CO2-berikat akvarium.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • danturion
              • October 2004
              • 329

              #7
              Tog några gamla Pagoflaskor (som är en juicesort)jag hade hemma. Därav den udda volymen.Men jag har doserat därefter.

              Det jag också kan tillägga är att den är relativt gles mellan bladen.Gles och ljus. Toppen ser rätt okej ut men en bit ner på stängeln så glesnar det av.Jag har den som flytväxt så hela växten har samma ljus. Ser lite tråkig ut jämfört med en del mörkgröna täta buskage jag har sett som andra lyckas ha./Dante
              Senast redigerad av danturion; 29 November 2005, 09:34.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Jag blir mer och mer säker på att det är för lite kväve, och har kvävet gått åt så har även all annan näring gått åt, dvs en dosering på 9-10 ml varannan dag av alla flaskorna istället för en gång i veckan tror jag ligger mer i linje med vad som går åt.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • danturion
                  • October 2004
                  • 329

                  #9
                  Med alla flaskor menar du då även K2SO4 och MGSO4 och även TMG???

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Nej KNO3-flaskan (kväve!), KH2PO4-flaskan och TMG-flaskan.

                    (TMG innehåller K2SO4 och MgSO4 så dom kan du skippa).
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    Arbetssätt...