Hjälp med alger och svärdsplantor tack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ex-Rated
    • October 2005
    • 28

    Hjälp med alger och svärdsplantor tack

    Som ni ser på bilden så är det mycket alger på botten och även på stenar och växter. Jag antar att detta är blågröna alger. Hur ska jag få bort dem?
    Jag har tänt i ca 8 timmar. Akvariet får solljus på sig i ca 1,5 timmar/dag. 152 Liters akvarium. 30w lysrör. Jag använder Aqaristic Super Grow växtgödning.

    Sedan har jag även problem men mina svärdsplantor. Det ser ut som att de är på väg att dö. Hur kommer detta sig? De är till höger på bilden.


    SERP AI is an community-driven, collection of artificial intelligence, machine learning & data science tools, courses, information, data & more.
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Alger blommar när dom känner ammonium i vattnet vilket tyvärr din växtgödning Aquatic Super Gro innehåller. Fimpa den och skaffa något bättre, gärna PMDD: http://www.pmdd.se

    Om du kör PMDD kan du nämligen dunka upp kvävenivåerna med KNO3 vilket brukar gynna andra alger än Cyanobakterier. Cyanobakterier uppkommer ofta när akvariet är starkt kvävebegränsat och man får små ammoniumspikar (från t ex din gödning).

    Svärdsplantorna är malar som gnagt på, alternativt kalium/kväve-brist och där hjälper dig KNO3 i PMDD-receptet också.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Ex-Rated
      • October 2005
      • 28

      #3
      ok

      ok... Jag har gjort en beställning på PMDD. Det är ju "bara" 3 ämnen. ska man inte ha 2 till? Jag har hörttalats om 2 till som en del brukar ha, jag kommer inte på dem nu men men. Dessa 3 blir nog bra.
      Men hur menar du? Ska jag bara byta gödningsmedel så blir allt bra eller?

      Kommentar

      • Muti
        • October 2005
        • 23

        #4
        [QUOTE=defdac]Cyanobakterier uppkommer ofta när akvariet är starkt kvävebegränsat och man får små ammoniumspikar (från t ex din gödning).
        QUOTE]

        Är lite osäker på vad Cyanobakterier är. Jag kör med CO2 och PMDD med 90W på mitt 170 kar.
        Är Cyano det som ser lite "oljigt" ut på vattenytan?
        Det kan stämma enl mig eftersom jag tror jag blandat min KNO3 får svag.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Jag har gjort en beställning på PMDD. Det är ju "bara" 3 ämnen. ska man inte ha 2 till?
          Nej inte i normalfallet. Får man mycket nitrat från hög fisklast kan man behöva köra K2SO4 för att enbart Kalium, men det problemet har absolut inte du eftersom det sannolikt är väldigt låga kväve(nitrat)-halter.

          MgSO4 kan behövas om man har väldans mycket calcium i kranvattnet och nästan inget magnesium, men det är väldigt ovanligt.

          Du kan ju köpa en påse av varje om du vill testa/felsöka i framtiden.

          Ska jag bara byta gödningsmedel så blir allt bra eller?
          Nej du får försöka få bort så mycket du kan varje vattenbyte. Det är många som inte orkar slåss och gör sonika en 3 dagars total mörkläggning. Inte en foton får komma in i akvariet under den här perioden så det krävs ganska rejäla täcken/papp eller liknande, eller om man har möjligt att göra hela rummet totalmörkt om man t ex har akvariet i ett källarrum.

          Är Cyano det som ser lite "oljigt" ut på vattenytan?
          Det sägs att Cyano kan visa sig som en grönaktig hinna på vattenytan men första bilden som Ex-Rated visar är ett bättre exempel. Dom sitter väldigt löst så det brukar räcka med att man viftar lite med handen ovanför för att dom ska "flyga iväg". Har man en hävert i samma hand så är det enkelt att suga upp dom.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Ex-Rated
            • October 2005
            • 28

            #6
            Är detta rätt då:
            Många vattenbyten och typ 40% byte varje gång.
            och PMDD som växtgödning (Beställde det igår)

            Ska jag hälla i något i det nya vattnet som jag häller i akvariet? Vattenberedningsmedel?

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Ska jag hälla i något i det nya vattnet som jag häller i akvariet? Vattenberedningsmedel?
              Nej, undantaget är om du har extrema halter klor/koppar i ditt kranvatten.

              Brukar dina firrar bli pigga och glada av vattenbyten behöver du det sannolikt inte.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Ex-Rated
                • October 2005
                • 28

                #8
                Nu har jag 3 fjärilsciklider och 23 forgmanteltetra och en ancistus i tanken. Funderar på att köpa 40 Kardinaltetra 20 pristalltetror och några Apistogramma istället. Och slänga ut malen
                Vad sägs om det?

                PS. Algerna har minskat efter eran experthjälp, Men svärdsplantorna har inte hämtat sig än men det tar väl tid antar jag. DS

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Algerna har minskat efter eran experthjälp, Men svärdsplantorna har inte hämtat sig än men det tar väl tid antar jag.
                  Ja, det får du räkna med. Växterna är betydligt trögare jämfört med de snabbfotade algerna. Om det är "mekaniska" skador orsakade av en rackarns mal hjälper dessvärre inte PMDD är jag rädd. Är det orsakat av kvävebrist skulle jag gissa att du får ha några veckor med is i magen när du inte har CO2-gödning. Trägen vinner.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Ex-Rated
                    • October 2005
                    • 28

                    #10
                    CO2-gödning? koldioxid då... ok så PMDD räcker inte då menar du?

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ursprungligen postat av Ex-Rated
                      CO2-gödning? koldioxid då... ok så PMDD räcker inte då menar du?
                      Jodå, jag uttryckte mig lite korkat bara. Det går alltid snabbare att återställa konstigheter/brister om man kör med det som växterna vill ha mest av allt - kol (CO2). Tillför man inte det tar det längre tid i.o.m. att tillväxten är långsammare.
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • Ex-Rated
                        • October 2005
                        • 28

                        #12
                        Så CO2. Var köper men det då?

                        Kommentar

                        • BluesBoy
                          • January 2004
                          • 2559

                          #13
                          Växterna består till stor del av kol. För att bilda ny växtmassa behöver de alltså skaffa nytt kol på något sätt. Vanligt kranvatten består till viss del av bikarbonater som växterna kan utnyttja som kolkälla. Det är en ganska enerikrävande process för växten men det funkar förutsatt att den får alla andra ämnen den behöver (läs PMDD). Tillväxten blir relativt långsam.

                          Ett effektivare sätt att ta upp kol är att lösa upp tillförd koldioxid (CO2) i vattnet som växten enkelt tar upp genom bladen. Även här krävs att den har alla andra ämnen (läs PMDD). Tillväxten blir snabb/optimal.

                          Koldioxid kan tillföras genom att låta jäst jäsa med socker som energikälla i en flaska. Gasen som bildas tillförs akvarievattnet. Ett annat sätt är att köpa en trycksatt koldioxidtub (brandsläckare) som förser vattnet med koldioxid.

                          En hybridmetod är att skapa ett bottensubstrat som med tiden skapar viss CO2.

                          Det finns massor av information kring samtliga metoder här på forumet. Sök på 1. Mäsk 2. CO2-Tub/Hightech 3. Wahlstad/lowtech
                          BluesBoy
                          http://www.bluesboy.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...