Fått min PMDD nu, Undringar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    Fått min PMDD nu, Undringar.

    Hallo. Har fått min PMDD sats nu.Jag undrar om jag verkligen måste jag byta 50 % vatten en gång i veckan? Har dom tänkt att jag har ett fisklöst akvarium eller? Jag byter 10 % i veckan och alla fiskarna funkar fint. Kan jag inte fortsätta med 10 % och bara tillsätta 1/5 av den rekomenderade doseringen?

    Ska jag tillsätta normal dosering eller ska jag överdosera första gången?

    / MVH Jonathan
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.
  • androxe
    • August 2005
    • 854

    #2
    ingen expert, men de doser som anges är satta i underkant för säkerhets skull, så jag tycker du ska köra fulldos en gång i veckan. Vad gäller vattenbyten så innebär ju inte nödvändigtvis att fler fiskar innebär färre o mindre vattenbyte, ibland är det tvärtom.
    Jag tror säkert du kan fortsätta byta 10% i veckan om det är bra ballans i akvaret, risken är annars det bildas för mycket nitrat. Mitt tips är att du kör minst fulldos en gång i veckan (beror på hur mycket belysning du utsätter växterna för oxå) och är du osäker på att ämnesomsättningen inte tillgodogör sig all näring etc etc så kan du ju byta större mängd vatten, åtm 30% i veckan kanske....
    Men som sagt, jag är ingen expert på det här
    Senast redigerad av androxe; 26 November 2005, 00:33.

    Kommentar

    • jonisg
      • April 2005
      • 172

      #3
      Juwel 110 L, 2*18W med reflektor, Eheim 2213 Ytterfilter. Har ganska mycket fiskar, 25-30 fiskar kanske? Men det största är Sorgmantelteror, förutom några malar.

      När du menar fulldos, då menar du alltså 11 ml från var och en av flaskorna? Så jag kan alltså fortfarande byta vi säger 20 L ( c.a 20 % ) och fortfarande köra med 11 Ml trots att 11 ML är anpassat för 55 L? P.s Jag har Mycket växter.
      -:KUNGEN:-

      Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

      Zooline 50 L, Tomt....

      Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

      Kommentar

      • Daniel Odell
        • November 2002
        • 1595

        #4
        man byter 50% för att nollställa halterna av näring i vattnet innan fulldospuls.

        jag förstår inte vad du menar med fisklöst akvarium.
        fish r friend

        Kommentar

        • jonisg
          • April 2005
          • 172

          #5
          Jag menar att fisken antagligen skulle Ogilla vatten byte på 50 % en gång i veckan.
          -:KUNGEN:-

          Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

          Zooline 50 L, Tomt....

          Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

          Kommentar

          • marcuspajp
            • July 2004
            • 448

            #6
            Ursprungligen postat av jonisg
            Jag menar att fisken antagligen skulle Ogilla vatten byte på 50 % en gång i veckan.
            Varför skulle de göra det? Sålänge du håller det regelbundet så är det bara bra för nästan alla fiskar.

            Du behöver inte byta så mycket men då riskerar du att det byggs upp farliga halter av nått ämne.
            Salt är ballt

            Kommentar

            • Redbullen
              • April 2005
              • 1129

              #7

              Varför skulle de göra det? Sålänge du håller det regelbundet så är det bara bra för nästan alla fiskar.
              Precis, risken för "dåligt" vatten minskar ju en aning !

              Mvh Peter

              Kommentar

              Arbetssätt...