Tips önskas!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • acc
    • March 2003
    • 470

    Tips önskas!

    Hej hopp alla!

    JAg har en 112 liters burk med ungfödare i. Behöver tips på en bra flytväxt som ska fungera som gömställe för yngel. Har "vanlig" akvariebelysning. (Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för rör nu. Övriga växter växer bra. (Javamossa, anubias, vallisneria + lite annat)

    Tips??!!

    Vad funkar för er?

    /Acc, glad
  • systemfel
    • May 2004
    • 43

    #2
    Ursprungligen postat av acc
    Hej hopp alla!

    JAg har en 112 liters burk med ungfödare i. Behöver tips på en bra flytväxt som ska fungera som gömställe för yngel. Har "vanlig" akvariebelysning. (Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för rör nu. Övriga växter växer bra. (Javamossa, anubias, vallisneria + lite annat)

    Tips??!!

    Vad funkar för er?

    /Acc, glad
    sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ? annars kan du ju låta javamossan flyta fritt och då blir den ett utmärkt skydd för yngel
    http://systemfel79.blogspot.com/

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      Ursprungligen postat av systemfel
      Tips??!!
      sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ?
      kallas det inte andmat?

      En annan flytväxt som är lätt men kanske inte ger så bra skydd kanske åtminstone bland dess rötter är ceratopteris pteridioides, flytormbunke.

      Senast redigerad av cryptomarko; 24 November 2005, 21:55.
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        OT:

        Jag, och säkert flera, vill se dina växtbilder cryptomarko, men som det är nu krävs det inloggning.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • SeanChai
          • May 2005
          • 498

          #5
          ...jo det kallas väl andmat, men var lite försiktig om du skaffar det. dom flesta som har erfarenhet från det har även haft ett h-vete att få bort det. =) sitter det kvar minsta lilla "bit" någonstans (om man nu vill få bort det någon gång) så kan du ge dig f-n på att det kommer tillbaka kraftigt!

          slutsats : bered dig på en evig kamp! =)

          // SeanChai
          Min Zon

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Bra att du sa det... Jag trodde att ni kunde komma in i gallerian och kolla på alla bilder! Men man måste alltså ta bilderna länk för länk? Förresten, varför kommer jag ente in på din blogg, heeke?

            Om ni vill se mina få bilder så:
            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!


            Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
            Senast redigerad av cryptomarko; 25 November 2005, 08:58.
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Man ska kanske soppa rent på sin egen farstu innan man klagar på grannens
              Min server ligger nere för tillfället, desutom är blogen ruskigt ouppdaterad. Ska ta tag i det där "någongång".
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • cryptomarko
                • August 2005
                • 181

                #8
                Men det gick o se bilderna?
                /Markus
                18 år

                www.cryptomarko.webb.se

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Jo, med direkt länkarna så funkade det.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • cryptomarko
                    • August 2005
                    • 181

                    #10
                    Så du ändrar också signaturen heeke!, undrar varför
                    /Markus
                    18 år

                    www.cryptomarko.webb.se

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #11
                      Tillbaka On Topic:

                      Cerathophyllum demersum, Hornsärv
                      Ceratopteris cornuta, Vanlig vattenormbunke
                      Ceratopteris thalictroides, Sumatraormbunke
                      Egeria densa, Vattenpest
                      Hydrocotyle leucocephala, Vattenspikblad
                      Pistia stratiotes, Musselblomma

                      Är några växter som skulle funka.

                      Tips, sök med nyckelord "flytväxter" i Zoopets växtarkiv.
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • acc
                        • March 2003
                        • 470

                        #12
                        Mmmm... Vad trevligt! <skriver ned tipsen på en lapp> Här ska handlas växter!!!

                        Må gott!
                        Acc

                        Kommentar

                        • dgqlof
                          • November 2003
                          • 1344

                          #13
                          Håller särskilt med heeke om Hydrocotyle leucocephala, Vattenspikblad. Den växer bra, är lätt att gallra (med sax rätt ner i vattnet), går att planera om man vill och håller sig snygg. Rymmer ibland och växer ut över täckglaset och nerför akvariet längs utsidan, rätt charmig växt med andra ord.

                          Ceratopteris, vattenormbunke hade jag för många år sedan en variant som inte blev mer än en dm i diameter och med ett mycket fint förgrenat rotnät. Jag har inte hittat den i handeln på mångar år, numera har jag bara en större som blir upp till en halvmeter i diameter och ser allmänt skräpig ut.

                          Andmat vill man inte ha...effektivast att rensa bort den är med grovdammsugare.

                          Vill lägg till en bra yngelskyddande flytväxt till listan:
                          Utricularia gibba, "Dvärgvattenbläddra". Säljs nog inte som växt, däremot går det ofta att hitta små skott som ligger och flyter i akvarieaffärens växtakvarium.

                          Kommentar

                          • jower
                            • December 2002
                            • 472

                            #14
                            jag har alltid gillat vattenhyacinter. får långa fina rötter som ynglen kan gömma sig i.

                            /johan
                            /Johan

                            Kommentar

                            • danturion
                              • October 2004
                              • 329

                              #15
                              Ursprungligen postat av systemfel
                              Ursprungligen postat av acc
                              Hej hopp alla!

                              JAg har en 112 liters burk med ungfödare i. Behöver tips på en bra flytväxt som ska fungera som gömställe för yngel. Har "vanlig" akvariebelysning. (Kommer faktiskt inte ihåg vad det är för rör nu. Övriga växter växer bra. (Javamossa, anubias, vallisneria + lite annat)

                              Tips??!!

                              Vad funkar för er?

                              /Acc, glad
                              sådan där växt som kallas ankmat kan kanske funka ? annars kan du ju låta javamossan flyta fritt och då blir den ett utmärkt skydd för yngel
                              Hej.Hoppa över andmaten annars har du snart hela burken full med detta och får slänga var annan dag för att få ner lite ljus till resterande växter. Satsa på Gaffelmossa tror att den också heter riccia fluitans på Latin. Den växer i täta vackra sjok. Man får gallra ofta där också men den är mer kontrollerbar.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...