Bristsymptom på växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    Bristsymptom på växter

    Har saknat en samanhållande tråd där vi diskuterar de bristsymptom vi kan råka ut för. Jag är ganska kass på att sätta diagnos på krassliga växter och startar därför en tråd med hopp om bättring

    Hjortgatan har ju en kanonsida med bristsymptom ( http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=193 ) men jag tycker trots den att det är lurigt att känna sig säker när växterna börjar skrika. Kunde ju vara intressant med fler referenser där vi kan spåna kring och utbyta erfarenheter?!?

    Jag kan slänga in en referens som känns hyfsat säker och det är mikrobristen som uppstod under TDS-mätningarna i annan tråd:
    Kanonbleka toppar som färgade om i röd/rosa inom 24 h efter endast mikrodosering.


    En annan brist som kom i släptåg var vad jag tror är kvävebrist (N) på ett lotusblad (osäker här). Ett av de äldre bladen blev riktigt blekt jämfört med friska blad och dessutom uppstod större håligheter:


    Dessutom ska jag leta rätt på en bild på en ganska säker Kaliumbrist på H.polysperma som ska finnas i arkivet någonstans.
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    #2
    jag tycker också att det är svårt att veta vilket bristsymtom som härjar i akvariumet och vill gärna få tips av er växtkunniga. Men inga svar hitintills?
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #3
      Jag brukar utgå ifrån Gregers sida om ämnens rörlighet för att snabbt halvera antalet ämnen som är misstänkta: http://www.hjortgatanszoo.se/main/de....cfm?navID=190

      Dvs om äldre blad blir sunkiga först så är det dom vanligaste makroämnena som det råder brist på, med undantaget Calcium som dock är väldigt lätt att ställa diagnos på pga den extrema ihopskrynklingen: http://www.defblog.se/pictures/picture1542.jpg

      Eftersom mikrobrister i mångt och mycket kan buntas ihop som bleka nya skott och botemedlet är en mikrogödning där man ändå inte kan påverka mikroämnenas innebördes förhållanden samt att Mg och S finns i kranvattnet så blir det oftast en diagnos som handlar om N, P, K eller mikro-brist.

      Eftersom NPK dessutom går åt i störst mängd och NPK doseras via två olika pulver så blir gissningsleken och ett exakt tips om vad man bör göra ganska enkel.

      Eller om man vänder på det: Vi har tre pulver vi har att laborera med och därför verkar man duktigare än vad man är när man ger ett tips som funkar, dessutom har man ju oddsen med sig - en chans på tre att man gett rätt tips 8)

      Divide and conquer.

      Lite fler verktyg:

      1) Det händer ofta att jag image-googlar på ett ämne jag misstänker, t ex "nitrogen deficiency": http://images.google.se/images?q=nit...%C3%B6k+bilder
      Då får jag en bättre överblick över hur en brist kan se ut.

      2) Vissa ämnen är viktigare än andra. Kvävet är ju t ex extremt viktigt iom att enzymer består till stor del av kväve och enzymer är små katalysatormaskinerier i växten som gör upptaget av andra näringsämnen enklare.

      Där jag själv ofta blir förvirrad är när ämnen påverkar varandra både i växten och rent kemiskt i vattnet. T ex att Magnesium hämmar Calcium och att Kväveupptaget går segare utan Fosfor osv. Där kan man verkligen fippla ihjäl sig och känna att man inte har alla indianer i kanoten.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • Lynxx
        • October 2005
        • 130

        #4
        Men hur ser en växt ut som har ljusbrist?
        Detta kan ju vara fallet, och då hjälper det inte att dosera extra gödning ju
        Finns där nån som har bild på detta?
        _______________________________________________

        Even a fish wouldn't get into trouble
        if it kept its mouth shut
        _______________________________________________
        //Lynxx

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          De flesta undervattensväxter är faktiskt skuggväxter som klarar extremt låga ljusnivåer - sålänge dom har lättillgänglig näring. Speciellt om man kör med CO2, men low-techs utan CO2 är ju kända för sin låga ljusnivå.

          Växter med sitt större maskineri och större "solfångare" gör ju dessutom lite bråk om ljusmängden att algerna inte diggar läget riktigt.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            Röda växter kräver ju mer ljus så t ex en Alternanthera reineckii blir blekare om man har för dåligt ljus(lite brunaktig).


            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Det röda är inte direkt ett hälsotecken. Det är mest ett bevis på att växten växer så snabbt att den inte hinner bilda klorofyll (grönt) tillräckligt snabbt. Klorofyll tar tid att tillverka. Man kan även locka fram rött genom att begränsa kvävet vilket är riskabelt. För att riktigt röda färger är det bättre att dunka på med CO2 och PMDD så det växer så snabbt som möjligt. Mer ljus underlättar ju snabb tillväxt naturligtvis.

              Just A. reineckii är en ett bra väl av röd växt till low-techs. Finns ju även rödaktiga Crypts som brukar klassas som skuggväxter.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • Lynxx
                • October 2005
                • 130

                #8
                Skall testa att bygga en dubbelljusramp till karet nu för att se om det gör någon skillnad hos växterna. Har 3X PMDD dosering nu, men min lilla pilört vill bara inte. Så jag tror det är ljuset eller kanske Mg som fattas. Har sett en bild på en ananas som fick för lite Mg och dens blad så lite ut som bladen på pilörten. Sista chans nu
                _______________________________________________

                Even a fish wouldn't get into trouble
                if it kept its mouth shut
                _______________________________________________
                //Lynxx

                Kommentar

                • defdac
                  • January 2002
                  • 12751

                  #9
                  15 watt över 54 liter är aningens lite helt klart. Det är möjligt att Saggittarian behöver lite mer krut i ljuset för att kunna använda bikarbonat som kolkälla.

                  Du hade även kunnat testa att byta ut Sera-röret mot ett Aquarelle-rör, köra utan täckglas och trimma bort alla växter så Saggitarian såg hela lysröret.
                  http://www.defblog.se

                  Kommentar

                  • kaihc
                    • December 2004
                    • 69

                    #10
                    Jag tycker denna sida är bra, den har även beskrivning av övergödningssymptom:



                    Sen ger väl brister sig utslag på olika sätt under och över vatten, så man får ha detta i åtanke.
                    Mvh Kai

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #11
                      Fiskar kontra växter

                      Många (de flesta?) av de fiskar som vi håller i akvarium trivs bäst med lite dämpat ljus. Samtidigt har jag fått uppfattningen att iaf en del växter mår bättre med mer ljus och att en del akvarister kör med väldigt mycket ljus.

                      Hur påverkar detta fiskarna? Och hur kommer det sig att växterna behöver mer ljus än fiskarna? Kan det vara så att de inte kommer från samma biotoper?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • defdac
                        • January 2002
                        • 12751

                        #12
                        Du kanske skulle starta en tråd om "fisker kontra växter" istället för att hijacka en om bristsymptom batski? 8)
                        http://www.defblog.se

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av defdac
                          Du kanske skulle starta en tråd om "fisker kontra växter" istället för att hijacka en om bristsymptom batski? 8)
                          Hmm, det har du rätt i! Sorry allihop!
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Nej tusan, nu måste jag väcka denna tråd. Trots tidigare bra beskrivningar har jag så jädrans svårt för att vara tvärsäker på symptomen.
                            Jag har nyligen fått ett gemomgående bristsyptom i min nygamla växtburk som bara blir värre och värre. Det hela började med att jag kastade ut detta (540 liters) kar när växterna trivdes kanonbra:


                            För att starta upp det gamla (220 liters) igen:


                            Jag flyttade över samma växter och försökte återskapa *exakt* samma förhållande m.a.p. CO2 & gödning. Jag körde dock ett par dagar med extrapulser ljus 0,7 W/l ett par timmar. 0,4 W/l annars.

                            Ganska snart kom det alger men det är mer regel än undantag när jag gör större förändringar och inget jag oroar mig för, men sedan kom bristsymptom som såg ut som gamla klassiska kaliumbristen. Detta har nu eskalerat och dykt upp på nästan samtliga växter jag har - röda som gröna:


                            Det är alltså små knappnål-stora hål som bara växer sig större och förintar hela blad.

                            Det blir bara värre och värre.
                            Hjälp, vad är det som felar mitt nygamla kar. Känner att jag inte får stopp på det trots ökad gödning senaste dagarna.
                            Senast redigerad av BluesBoy; 30 December 2005, 20:20.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • Tenkare
                              • May 2005
                              • 2519

                              #15
                              Har exakt samma problem med mina svärd.
                              Skönt om någon vet vad det kan bero på.
                              Jag kör med pmdd men utan co2.
                              Neca eos omnes, deus suos agnoscet


                              Min zon Min Tenkare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...