upplösningsfråga

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cryptomarko
    • August 2005
    • 181

    upplösningsfråga

    Jag har en fråga... Blir det bätte upplösning på co2n i ytterfiltret än i en nutrafin co2 reaktor? Om man har ett ytterfilter på 6-700 l/h alltså.
    /Markus
    18 år

    www.cryptomarko.webb.se
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Hur ser nutrafins reaktor ut, har den en motor eller är den passiv?
    Ytterfiltret ger en rätt bra upplösning men jag tror att de är flera som börjat använda andra alternativ istället. Lite olika orsaker dock, de kan låta en hel del och bla jag har märkt att jag fått mindre alger då jag bytte till intern reaktor. De hela baseras lite på att co2 får bakterierna att vantrivas i ytterfiltret då co2 halterna blir rätt höga.

    Kommentar

    • cryptomarko
      • August 2005
      • 181

      #3
      nutrafins reaktor r som en stege
      /Markus
      18 år

      www.cryptomarko.webb.se

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        De hela baseras lite på att co2 får bakterierna att vantrivas i ytterfiltret då co2 halterna blir rätt höga.
        CO2-nivåerna får även syrehalterna att stiga om man har bra med växter vilket får bakterier att stormtrivas.

        Men det är nog sant att man kan kväva aeroba bakterier om man flödar på för mycket utan att man har växter t ex.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ang. trappreaktorn är den fenomenal för dom som kör mäsk eftersom den garanterat ger en viss upplösning men när mäsken är för pigg så blir upplösningen sämre.

          Men kör du CO2-anläggning skulle jag nog börja kolla lite på andra upplösningsmetoder eftersom du då kan kontrollera CO2-flödet bättre.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • cryptomarko
            • August 2005
            • 181

            #6
            okej.

            jag hade tänkt önska mig ett ytterfilter i julklapp så jag tänkte mig att jag kunde ha ytterfiltret som reaktor då. Jag måste säga att jag har skitbra koll på mäsken men jag ska köpa mig en tub nu nån gång och då kan jag köra ytterfiltret som reaktor.
            /Markus
            18 år

            www.cryptomarko.webb.se

            Kommentar

            • Nos
              • September 2005
              • 11

              #7
              Tänkte köra med mitt ytterfilter som reaktor, men hur ska man ha utloppet ?
              Idag har jag ett rör med några hål i som sitter precis under ytan för att få ytcirkulation.
              Kan jag fortsätta att ha det så eller vädrar jag ur all co2 på en gång då ?
              Oj vad dumt mitt nick blir på svenska...

              Kommentar

              • cryptomarko
                • August 2005
                • 181

                #8
                Jag har nu fått ett ytterfilter i julklapp men hur var det nu... jag har co2 från mäsk(jag har bra koll på mäsken), göder med pmdd dagligen, 0,6 watt per liter och det växer på i karet. Nu när jag ytterfilter så undrar jag om jag kan lösa upp gasen genom den i stället för med nutrafins stegreaktor. Är det en dum risk?
                /Markus
                18 år

                www.cryptomarko.webb.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #9
                  kan använda ytterfiltret men kan medföra oljud från det.
                  sen fungerar stegen så fint så skulle nåt hända med mäsken och de börjar bubbla mer än normalt sjunker upplösningen vilket sänker påverkan på akvariet och minskar risken för co2 förgiftning och eventuell fiskdöd.

                  0.6w litern låter rätt mycke
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  Arbetssätt...