Dålig vallisneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danturion
    • October 2004
    • 329

    #16
    Ursprungligen postat av batski
    Jag har haft problem med att få mina växter att trivas. Särskillt echinodorus bleheri. Jag har stoppat ner näringstabletter (ej lerkulor) vid rötterna, men har inte märkt nån skillnad annat än att mina sagittaria subulata blev lite större.

    För ett par månader sen bestämde jag mig för att testa vallisneria som ska vara ganska lätta. I början såg de ut att trivas, växte de så det knakade och tom spred sig lite. Nu växter de fortfarande men det ser ut som att de har börjat "ruttna" nere vid rötterna i mitten (alltså där de nya bladen ska komma).

    Jag vet att jag har för lite nitrater i vattnet men näringstabletterna borde ju räcka eller? Vallisneria tar trots allt upp näring genom rötterna. Mitt PH ligger runt 6.5-7.

    Så svårt ska det ändå inte vara att hålla lätta akvarieväxter vid liv va?
    Hej. Har inte läst igenom allt som svaras här men om rötterna svarnar kan det bero på att bottenmaterialet är för tätt. Ta opp lite botten material och sila det genom ett durkslag eller liknande faller det ut en massa på andra sidan tror jag att det är för tätt.Vallesneria vill heller inte vara för djupt planterat.Prova och dra opp dem lite och se om det räcker.

    Jag hade samma problem men sedan jag blandade i lite större grus och dragit opp växterna en aning ur bottenmaterialet så att rötterna får syre växer det så det knakar.

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Jag hade samma problem men sedan jag blandade i lite större grus och dragit opp växterna en aning ur bottenmaterialet så att rötterna får syre växer det så det knakar.
      Nje, växter pumpar ner syre i rötterna för att skapa den miljö dom själva vill ha. Det kan dom inte göra om dom har dålig tillgång till kol pga dålig fotosyntes, dvs näringsbegränsning.

      Det finns iofs vissa lökväxter (Crinum, Lotus osv) som utvecklar rötter på sitt rhizom/lök och den diggar inte den lite aggressivare miljö som finns djupare ner i bottnen och kan inte göra något åt det, så dom ska man inte begrava för djupt.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • batski
        • October 2004
        • 8891

        #18
        Ursprungligen postat av BluesBoy
        Jag räknar mina Vallisneriaperioder i år om inte decenier - låååångt innan jag ens hade hört talas om PMDD och CO2
        Just det, hur fick man sina växter att överleva och trivas i akvariet innan PMDD:s intåg? Det skulle vara intressant att veta

        Pechvogel: Det stämmer att många vattenväxter tar upp näring genom bladen, men just vallisneria och echinodorus tar upp den huvudsakligen genom rötterna.

        danturion: Nej de är inte för djupt planterade.
        "The animals of the world exist for their own reasons.
        They were not made for humans
        any more than black people were made for whites
        or women for men." - Alice Walker

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #19
          Just det, hur fick man sina växter att överleva och trivas i akvariet innan PMDD:s intåg? Det skulle vara intressant att veta
          Tack vare PMDD skulle jag vilja påstå att man kan ge ett väldigt bra svar på det. Jag lovar att det inte är med veckovattenbyten på 30-40% och försiktig matning av fiskarna 8)

          Pechvogel: Det stämmer att många vattenväxter tar upp näring genom bladen, men just vallisneria och echinodorus tar upp den huvudsakligen genom rötterna.
          Nej, alla växter föredrar att ta upp näringen med bladen. Varför transportera näringen ända nere från rötterna om dom kan ta in den direkt där det behövs? Just det 8)
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • BluesBoy
            • January 2004
            • 2559

            #20
            Tack vare PMDD skulle jag vilja påstå att man kan ge ett väldigt bra svar på det. Jag lovar att det inte är med veckovattenbyten på 30-40% och försiktig matning av fiskarna 8)
            Stämmer. Mestadels var det längre mellan vattenbyten, mindre vattenbyten, mycket mera fisk och veckovisa skvättar av Sera Florena. Körde väl nåt a'la Low-tech utan att egentligen veta om det
            BluesBoy
            http://www.bluesboy.se

            Kommentar

            • sysifos
              • October 2005
              • 25

              #21
              Men varför är det så killar att min vallisnera strycker med först av näringsbrist? D andra växterna har väldigt sällan visat bristsympton, vallisneria är inte heller någon växt som dominerar i karet. Jag har växter som är svårare att hålla än vallisneria som dessutom borde gilla mitt rätt så höga Ph i akvariet.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #22
                Det blir ofta lite oförklarligheter när man kör på fisens mosse när det gäller näringsnivåerna. Vissa växter är härdigare än andra. Någon visar alltid symptom först.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  Ursprungligen postat av BluesBoy
                  Tack vare PMDD skulle jag vilja påstå att man kan ge ett väldigt bra svar på det. Jag lovar att det inte är med veckovattenbyten på 30-40% och försiktig matning av fiskarna 8)
                  Stämmer. Mestadels var det längre mellan vattenbyten, mindre vattenbyten, mycket mera fisk och veckovisa skvättar av Sera Florena. Körde väl nåt a'la Low-tech utan att egentligen veta om det
                  nåt liknande ja kör nu.
                  få vattenbyten matar på rätt ok te fiskarna och växterna trivs alldeles utmärkt och algerna vantrivs och har i lite pmdd varannan var tredje vecka ser inga bristsymptom överhuvudtaget.
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • Tropfrog
                    • October 2002
                    • 8078

                    #24
                    Interessant diskussion. Det har skrivits en del om valisneria i en jättelång tråd på ciklid.se, man kan alltid kolla där.

                    Min erfarenhet är att valisneria är en riktig kvävesvamp. Den växer som ogräs så länge det finns gott om kväve i karet men tvärdör först av alla om kvävet tar slut. Man kan säga att växten "kväver" sig själv. Jag tror att detta är den vanligaste anledningen till att valisneria strular.

                    Valisneria är en av få växter som inte gillar oxidator, jag gissar att det har med oxidation av kvävet att göra. Kanske föredrar valisneria amonium som kvävekälla?
                    MVH
                    Magnus
                    min zoon

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av Raven
                      nåt liknande ja kör nu.
                      få vattenbyten matar på rätt ok te fiskarna och växterna trivs alldeles utmärkt och algerna vantrivs och har i lite pmdd varannan var tredje vecka ser inga bristsymptom överhuvudtaget.
                      Det här låter väldigt intressant i mina öron! Att du kör med få vattenbyten fast du tillsätter PMDD Så vill jag också göra, men har fortfarande inte vågat.

                      Hur ofta och hur mycket vatten (procentuellt) byter du? Och hur mycket PMDD tillsätter du? Fulldos? Brukar du mäta nitratnivåerna? Vad brukar de ligga på innan vattenbyten?
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • Raven
                        • February 2005
                        • 15385

                        #26
                        tillsätter pmdd väldigt försiktigt och håller kol på fiskar och växter.
                        mäter ph och nitrit då och ibland och ligger inom ok till bra värden.

                        vet inte vad nitraten har inget test för det men tillsätter i grund bara mikronäring och fiskarna då står för makronäringen.

                        har även rätt lågt med ljus 2x25 glödlampor och en del växter lite blandat från långsamt till snabbt och det som växer mest är xmas-moss
                        den växer rätt ordentligt.

                        tänkte skulle köra utan näring helt och hållet nu ett tag tills ja kan se näringsbrister hos växterna för att få mer pejl på hur mycket gödning som går åt.

                        egentligen skulle man skriva dagbok om sånt så man kan gå tillbaka å titta.

                        EDIT:
                        hahaha börjar köra akvariet ala bluesboy
                        Senast redigerad av Raven; 23 November 2005, 20:43.
                        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                        Faktatråd Om AkvarieVatten
                        Växtakvaristernas Paradis

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Ursprungligen postat av Raven
                          vet inte vad nitraten har inget test för det men tillsätter i grund bara mikronäring och fiskarna då står för makronäringen.
                          Ah ok, så det är bara Nutrisi som du tillsätter? Jag måste nog tillsätta makronäring, för det är det som jag har brist på...
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • Raven
                            • February 2005
                            • 15385

                            #28
                            växer rätt sakta så växterna verkar klara sej på de fiskarna kan ger i nuläget.
                            dom är ju starkt co2 begränsade skulle kunna skaffa mer fiskar men känns småtrångt redan nu.

                            men ska bli intressant å se när jag får brister och vad som kommer först
                            LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                            Faktatråd Om AkvarieVatten
                            Växtakvaristernas Paradis

                            Kommentar

                            Arbetssätt...