Dålig vallisneria?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dålig vallisneria?

    Jag har haft problem med att få mina växter att trivas. Särskillt echinodorus bleheri. Jag har stoppat ner näringstabletter (ej lerkulor) vid rötterna, men har inte märkt nån skillnad annat än att mina sagittaria subulata blev lite större.

    För ett par månader sen bestämde jag mig för att testa vallisneria som ska vara ganska lätta. I början såg de ut att trivas, växte de så det knakade och tom spred sig lite. Nu växter de fortfarande men det ser ut som att de har börjat "ruttna" nere vid rötterna i mitten (alltså där de nya bladen ska komma).

    Jag vet att jag har för lite nitrater i vattnet men näringstabletterna borde ju räcka eller? Vallisneria tar trots allt upp näring genom rötterna. Mitt PH ligger runt 6.5-7.

    Så svårt ska det ändå inte vara att hålla lätta akvarieväxter vid liv va?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Så svårt ska det ändå inte vara att hålla lätta akvarieväxter vid liv va?
    Med den låga fisklast och högfrekvetna stora vattenbyten som numera rekommenderas - jo, skitsvårt. 30-40% vattenbyte en gång i veckan med ett normalt rent kranvatten = döden för växterna.

    Sluta gör vattenbyten ett tag framöver och kolla växtresponsen om du känner att det är trist att göra gödning själv med tre pulver och tre pet-flaskor.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Med den låga fisklast och högfrekvetna stora vattenbyten som numera rekommenderas - jo, skitsvårt. 30-40% vattenbyte en gång i veckan med ett normalt rent kranvatten = döden för växterna.

      Sluta gör vattenbyten ett tag framöver och kolla växtresponsen om du känner att det är trist att göra gödning själv med tre pulver och tre pet-flaskor.
      Tack för svaret? tycker du att det bor få fiskar i akvariet? Jag tycker de är rätt många nu...

      De senaste månaderna har jag bytt 30 liter (2v 250l) varannan vecka. Det är väl inte så mycket?
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        tycker du att det bor få fiskar i akvariet? Jag tycker de är rätt många nu...
        Ingen aning, du missar poängen: Regelbundna vattenbyten, få fiskar, pyttelite matning osv innebär låga näringsnivåer som du själv såg när du upptäckte att växterna tog sig lite när du hoppade över ett veckovattenbyte.

        De senaste månaderna har jag bytt 30 liter (2v 250l) varannan vecka. Det är väl inte så mycket?
        Jag har svårt att få växter att överleva utan vattenbyten överhuvudtaget 8)
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • sysifos
          • October 2005
          • 25

          #5
          Vallisneria kan vara en konstig växt, den trivs bra ett tag och sedan kan den börja ruttna vid roten. Trots att gödning sköts och alla andra växter mår bra kan den göra på detta sätt. Har ingen strikt kontroll på mina värden i akvariet men det kan kanske vara att det finns någon annan växt som utsöndrar något ämne den inte gillar, galen teori jag vet men någonting är det. Är det någon som har en uppfattning?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Trots att gödning sköts och alla andra växter mår bra kan den göra på detta sätt.
            Inte en chans, om det inte är så att man tror att det räcker med gödningskulor och med att sköta sin gödning menar att trycka ner kulor med okänt innehåll i oregelbundna intervaller.

            Håller du dina PMDD-nivåer kommer ingen växt ruttna av oförklaringa anledningar.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Vallisneria kan vara en konstig växt, den trivs bra ett tag och sedan kan den börja ruttna vid roten.
              Vallisneria är en ganska enkel och tacksam växt att hålla men jag har också sett den ogilla läget trots gödning med både CO2 och PMDD. Den var lite "trögstartad" jämfört med andra (icke bikarbonatväxter) men sedan växte den och spred sig som ogräs. Både vid nyplantering och efter att jag hade stramat åt CO2-gödningen grymt mycket och släppt på igen.
              Ett gammalt klassiskt råd brukar ju också vara att inte plantera V för djupt i bottensubstratet.

              Trots att gödning sköts och alla andra växter mår bra kan den göra på detta sätt.
              Nej, inte i längden.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Ursprungligen postat av BluesBoy
                Ett gammalt klassiskt råd brukar ju också vara att inte plantera V för djupt i bottensubstratet.
                Jag har verkligen inte planterat den för djupt. Så du menar att det är bara att vänta tills den tar sig igen även om den ser lite rutten ut strax ovanför rötterna?
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Så du menar att det är bara att vänta tills den tar sig igen även om den ser lite rutten ut strax ovanför rötterna?
                  Ja, under förutsättning att den får all gödning den behöver. CO2 är inget krav men enbart näringstabletter får nog inte fart på den. Alla växter måste få all näring på ett eller annat sätt. Fiskskit och sparsamma vattenbyten är ett, PMDD med frekventa vattenbyten ett annat.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Så du menar att det är bara att vänta tills den tar sig igen även om den ser lite rutten ut strax ovanför rötterna?
                    Ja, under förutsättning att den får all gödning den behöver. CO2 är inget krav men enbart näringstabletter får nog inte fart på den. Alla växter måste få all näring på ett eller annat sätt. Fiskskit och sparsamma vattenbyten är ett, PMDD med frekventa vattenbyten ett annat.
                    Tack för svaret! Jag har dragit mig för att börja med PMDD för att jag inte vill hålla på och byta så mycket vatten så ofta. Så jag har bytt 30 liter (av 250) varannan vecka de senaste månaderna (istället för 25 varje vecka som jag gjort tidigare). Tycker inte det känns för mycket.

                    Men varför räcker det inte med näringstabletterna? Ska inte de innehålla all näring som växterna behöver?
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • defdac
                      • January 2002
                      • 12751

                      #11
                      Ska inte de innehålla all näring som växterna behöver
                      Nej. Det är så roligt att svara tvärsäkert på det här frågan för ingen vet vad dom innehåller så ingen kan motsäga det eller bekräfta det 8)
                      Men varför räcker det inte med näringstabletterna?
                      Förmodligen därför att dom inte innehåller allt växterna behöver
                      http://www.defblog.se

                      Kommentar

                      • sysifos
                        • October 2005
                        • 25

                        #12
                        Saken är att jag har tillfört pmdd regelbundet under lång tid och alla växter trivs och frodas utan att jag egentligen har benhård koll på alla värden. Fungerar det så orkar jag inte kontrollera värden i vattnet, många på forumet tycker vissa tester kan vara felvisande. Till saken hör att Vallisnerian är oerhört tacksam men efter några år i akvariet tycks iallafall den förtvina (äldre plantor). Jag har då provat att föryngra beståndet och då har den återhämtat sig. Ni (deffen och bluesboy) kan inte säga att vallisnerian inte gör det när ni själva aldrig haft växter längre än några månader och sedan byter ut dem mot andra (överdrivet (-; ). Jag undrade bara om kanske någon visste varför? Hur gammal kan en planta bli? Är det av hög ålder den stryker med?

                        Kommentar

                        • Pechvogel
                          • October 2005
                          • 378

                          #13
                          Ursprungligen postat av batski
                          Men varför räcker det inte med näringstabletterna? Ska inte de innehålla all näring som växterna behöver?
                          hej =)
                          jag läste en väldigt intressant artikel om pmdd som jag tyvärr inte minns adressen till (du vet man surfar länk efter länk). men en sak som stod där var att de flesta vattenväxter föredrar att ta upp näringsämnen med sina blad framför med sina rötter, då vattnet är en konstant förnyad källa till näring i "verkligheten". därför är pmdd så bra då planorna kan suga i sej det med sina blad. förutsättningen är då att man byter vatten och tillför nya näringsämnen konternuerligt.
                          nu vet jag inte exakt vad du använt för tabl men de flesta trycker man väl ner i bottnen (till röttern) och om ovanstående stämmer så är det inte lika effektivt.
                          lycka till!!
                          Fish and Chips --> Chipspåse framför akvariet en lugn kväll

                          ZOON

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Jag har då provat att föryngra beståndet och då har den återhämtat sig. Ni (deffen och bluesboy) kan inte säga att vallisnerian inte gör det när ni själva aldrig haft växter längre än några månader och sedan byter ut dem mot andra (överdrivet (-; ). Jag undrade bara om kanske någon visste varför?
                            Gissa varför den kommer tillbaks när du "föryngrar" beståndet, dvs hugger bort en stor del av växtmassan?

                            Du håller gödningen på samma låga nivå hela tiden tills att Vallisnerian blir för stor och börjar påvisa makrobrister (förmodligen kvävebrist) varpå du istället för att göder i förhållande till växtmängden hugger bort stora delar av beståndet varpå näringen åter ligger i linje med vad som behövs.

                            Jag undrade bara om kanske någon visste varför?
                            Näringsbrist såklart. Använder du inte tester eller Estimative index får man gå på hur växterna ser ut och du lät det helt enkelt bara gå för långt.

                            Hur gammal kan en planta bli? Är det av hög ålder den stryker med?
                            Nej det är inte pga åldern utan pga näringsbrist.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • BluesBoy
                              • January 2004
                              • 2559

                              #15
                              Ni (deffen och bluesboy) kan inte säga att vallisnerian inte gör det när ni själva aldrig haft växter längre än några månader och sedan byter ut dem mot andra (överdrivet (-; ).
                              Nja, det var nog en smula överdrivet och ogrundat
                              Jag räknar mina Vallisneriaperioder i år om inte decenier - låååångt innan jag ens hade hört talas om PMDD och CO2

                              Så här såg den ut när den struliga igångkörningen var över och den krävde saxbehandling varje vecka med PMDD & CO2:
                              BluesBoy
                              http://www.bluesboy.se

                              Kommentar

                              Arbetssätt...