Sämre CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #31
    Linköpings Brandservice fyller alla krögares CO2-flaskar här i stan så det är vanlig livsmedelsklassad CO2.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Krax
      • December 2005
      • 1329

      #32
      Jag tror att anledningen till att tuben blir kall och full av frost är att gasen övergår till vätska av komprimeringen, inte att gasen expanderar. Det krävs en del energi för den övergången och den tas från omgivningen som blir kall.

      När man fyller luft i flaska för dykning blir flaskan i stället varm eftersom luft inte övergår till vätska på samma sätt som koldioxid. På bra ställen (brandkåren) har de en vattentank som de stoppar ner flaskorna i. Då kan man pressa mer luft i flaskan mycket snabbare.

      Om man tömmer flaskan helt kommer det in luft i den och ännu värre fuktig luft. Då "rostar" flaskans insida.

      Kvaliteten på luft till dykning beror väldigt mycket på hur bra kompressor man använder (och var luften tas ifrån - trafikerade gator är ingen höjdare). En dålig kompressor ger skitäcklig luft. Antagligen är det samma med koldioxid. Dålig kompressor ger skitgas även om det är prima AGA-gas från början.

      Men varför det skulle vara sämre kvalitet på gasen i slutet fattar jag inte. Någon som kan det här med olika gasers partialtryck kanske kan lista ut det. Kan det komma ut mer av förorenande gaser när det är lägre tryck i flaskan?

      Kommentar

      • NE
        • January 2004
        • 1549

        #33
        Ursprungligen postat av Perrx
        Jag mailade AGA och frågade några (dumma) frågor om koldioxiden. Bla fick jag svaret:
        "Vi säljer ingen brandsläckar koldioxid, troligtvis är inte den endast koldioxid i den utan tillsatser för att släcka eld."
        Man kan ju undra var brandfirmorna får sin koldioxid ifrån... Det kanske kan löna sig att fylla sin flaska med AGA-gas?
        Kidde i Malmö kör med gas från AGA, det svaret är nog för att den personen inte vet bättre.

        Jag tror att anledningen till att tuben blir kall och full av frost är att gasen övergår till vätska av komprimeringen, inte att gasen expanderar. Det krävs en del energi för den övergången och den tas från omgivningen som blir kall.
        Men håller det verkligen, om du tömer en CO2 brandsläckare så som en brandsläckare får du CO2-snö, är inte detta på grund av att gasen expanderar och blir kall?
        Senast redigerad av NE; 19 February 2006, 14:56.
        /Niklas

        Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

        Kommentar

        • Krax
          • December 2005
          • 1329

          #34
          Usch termodynamik var aldrig mitt favoritämne. Men var det inte så att alla övergångar mellan två tillstånd både från vätska till gas och från gas till vätska krävde energi?

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #35
            Kvaliteten på luft till dykning beror väldigt mycket på hur bra kompressor man använder (och var luften tas ifrån - trafikerade gator är ingen höjdare). En dålig kompressor ger skitäcklig luft. Antagligen är det samma med koldioxid. Dålig kompressor ger skitgas även om det är prima AGA-gas från början.
            Det går inte att överföra på CO2-kompressorn eftersom den bara komprimerar den livsmedelsklassade CO2 som dom fått från AGA. Din jämförelse med luft håller inte då eftersom kompressorn antingen komprimerar in skitluft eller filtrerad friskluft dvs två helt olika gaser.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Krax
              • December 2005
              • 1329

              #36
              Ursprungligen postat av defdac
              Det går inte att överföra på CO2-kompressorn eftersom den bara komprimerar den livsmedelsklassade CO2 som dom fått från AGA. Din jämförelse med luft håller inte då eftersom kompressorn antingen komprimerar in skitluft eller filtrerad friskluft dvs två helt olika gaser.
              Nä kanske inte. Men om kompressorn är kass kanske det läcker in en massa luft vid komprimeringen? Eller någon smörjolja som förorenar gasen? Vet inte hur det funkar.

              Jag har hört att luften kan bli dålig i dykflaskan om kompressorn är dålig även om man tar in frisk ren luft.

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #37
                Men om kompressorn är kass kanske det läcker in en massa luft vid komprimeringen? Eller någon smörjolja som förorenar gasen?
                Huuu.. hemska tanke =( Det skulle ju verkligen kunna göra gasen sämre.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #38
                  Ursprungligen postat av maxan
                  Hur har det gått? Har du fyllt tuben? Gav det något resultat?

                  mvh,
                  Jag har bara kört tre dygn med nyfylld CO2 så man ska nog vara lite försiktig att säga bu eller bä. En sak är dock säker att växterna bubblade mer från första dygnet och den toklåga återhämtningshastigheten sedan omstarten i december har ökat senaste dygnen. T.o.m. mina extremt hårt ansatta Papegojjor har börjat skjuta i höjden med friska algfria blad som släpper bubbelband och skjuter "luftrötter" på löpande band.
                  Många tofsalger har dessutom försvunnit från mina Cryptisar - och då har jag inga algätare i burken.
                  Jag har inte ändrat vare sig setpoint på kontrollern eller bubbeltakt.
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #39
                    Ursprungligen postat av BluesBoy
                    Jag har bara kört tre dygn med nyfylld CO2 så man ska nog vara lite försiktig att säga bu eller bä. En sak är dock säker att växterna bubblade mer från första dygnet och den toklåga återhämtningshastigheten sedan omstarten i december har ökat senaste dygnen. T.o.m. mina extremt hårt ansatta Papegojjor har börjat skjuta i höjden med friska algfria blad som släpper bubbelband och skjuter "luftrötter" på löpande band.
                    Många tofsalger har dessutom försvunnit från mina Cryptisar - och då har jag inga algätare i burken.
                    Jag har inte ändrat vare sig setpoint på kontrollern eller bubbeltakt.
                    Man borde nog egentligen fylla när det återstår nått halvkilo i tuben...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • peterhaack
                      • November 2004
                      • 1752

                      #40
                      Man skall aldrig tömma sin tub helt Aga gillar inte det =O))
                      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

                      Kommentar

                      • heeke
                        • April 2003
                        • 5033

                        #41
                        Är det inte för att dom tar lika mycket betalt för att fylla en nästan tom tub som en helt tom tub.
                        I långa loppet så blir det ju mycket pengar dom tjänar på det.
                        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                        Kommentar

                        • defdac
                          • January 2002
                          • 12751

                          #42
                          Nu är jag inne på sista fisen i min tub och det ser inte bra ut i akvariet. Ogräset Ludwigia inclinata var verticillata har stått still ganska länge nu. Ska bli intressant att se vad som händer när jag byter till en frisk tub.
                          http://www.defblog.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...