Sämre CO2?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    Sämre CO2?

    Jag och farsan har haft konstant dålig tillväxt nu några påfyllningar av våra tuber och markant kortare period.

    Normalt har min 6 kg:s tub räckt 9 månader och nu tog den slut efter 4 månader men ändå med betydligt sämre tillväxt.

    Farsan reflekterade just över att han bara behövde nudda nålventilen förr för att hans Scalarer skulle börja flåsa och ställa sig vid ytan och nu kan han flöda på så mycket att ytterfiltret storknar och utan att fiskarna ens reagerar. Samma för mig.

    Liksom mig har han testat att göda orimligt mycket, men även liksom mig har han gjort om hela bottnen pga omlimning av akvariet. Men har sprinklade torv över bottnen.

    Jag har experimenterat lite med olika metoder för upplösning igen, bla Barrs venturireaktor och strilrör längs baksidan av akvariet (både uppe och nere), dels för att sprida mikrobubblor men även för att sprida CO2-berikat vatten från ytterfiltret. Spraybar från min gamla Fluval404:a var totalt värdelöst både vad gäller att skjutsa runt mikrobubblor och att sprida CO2-berikat vatten från ytterfiltret. Bladen rörde sig knappt.

    Jag körde venturireaktorn med en 750l/h powerjet och en halvliters PET vid framrutan och med en extra pump för att skjutsa iväg dom längs hela akvariet och det verkade funka hyffsat.

    När jag satte den i hörnet längst bak för att låta min Fluval 404:a skjutsa runt bubblorna med sin lilypipe så blev det sämre. Reaktorpumpen höll på att storkna av restgas, så jag bytte till en 1000l/h pump och nu får jag ingen uppbyggnad och har faktiskt bra tillväxt igen.

    Men det känns som att skjuta duvor med luftvärnskanon.

    Har gasen blivit sämre?
    http://www.defblog.se
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Jag har nog åxå tänkt tanken att gasen skulle kunna vara sämre... men det känns väl lite ologiskt ?? Vore det en massa syre i den så skulle väl reaktorn snabbt bli proppfull av syre?

    Speciellt med tanke på att det enligt Barr tar 90ggr längre tid att lösa syre än co2.
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • Danei
      • September 2004
      • 555

      #3
      Gasen är det nog inget fel på. Det låter otroligt.

      Kommentar

      • defdac
        • January 2002
        • 12751

        #4
        Vore det en massa syre i den så skulle väl reaktorn snabbt bli proppfull av syre?
        Kanske inte syre men luft (främst kväve N2) och ja det är exakt vad både jag och farsan ser. Mer rap och mindre action.
        http://www.defblog.se

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Har gasen blivit sämre?
          Misstänker du gasen generellt eller lokalt påfyllnadsställe? Har för mig att vi fyller på samma ställe och jag känner nog inte igen det du beskriver. I och för sig har jag inte kört med ytterfilter så länge så det är svårt att jämföra under längre tid.

          Jag och farsan har haft konstant dålig tillväxt nu några påfyllningar av våra tuber och markant kortare period.
          Kortare perioder är ju jäkligt märkligt om man kör med samma setup. Just tillväxten, eller rättare sagt karets "allmäntillstånd", tycker jag får en rejäl törn på sommaren. Jag har aldrig misstänkt CO2-gasens kvalité men däremot att det händer något med vattnet som får karet i sank - speciellt med semestrarnas lite flummiga tillsyn/underhåll.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • NE
            • January 2004
            • 1549

            #6
            Borde inte detta synas ganska tydligt på pH-värdet, om det inte är ren co2 borde det inte sänka pH't speciellt bra, eller?
            /Niklas

            Hemsida Zoone.se med uppdaterad (visst!!! in my dreams...) blog (Engelska och Svenska).

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Misstänker du gasen generellt eller lokalt påfyllnadsställe?
              I sommras fick jag nästan gå hem när jag skulle fylla tuben pga att det var +30 grader just den dagen och det var tydligen något problem med att fylla då, men vi fyllde ändå och det tog stopp vid 5,0-5,5 kg - av någon anledning. Vad som händer med gasen när det är för varmt vid påfyllningstillfället har jag ingen aning om. Någon får gärna förklara.

              Det kanske åtminstone skulle förklara min extremt kassa tillväxt/bubbel senaste perioden.

              Just tillväxten, eller rättare sagt karets "allmäntillstånd", tycker jag får en rejäl törn på sommaren.
              Ja och nej. Farsan skulle ta i hand på det, medans vi alltid sagt här hemma att min burk växt som tokigast under sommrarna, men det var när burken fick direkt morgonljus och stod ljusare än vad den gör nu.

              Jag har aldrig misstänkt CO2-gasens kvalité men däremot att det händer något med vattnet som får karet i sank - speciellt med semestrarnas lite flummiga tillsyn/underhåll.
              Grejjen är att jag sedan förra påfyllningen (8:e juli) haft extrem koll via min journal. Jag har allt mer nitiskt och analt skribblat ner alla iaktagelser/gödningsmängd nästan varenda dag för att få bukt med allt sämre tillväxt och krångel i allmänhet. Flödat på med CO2 halvgalet utan jag sett något på firrarna.

              Jag har haft kasst bubbel i akvariet sedan omdesign med extrem grusrengöring några dagar innan CO2-tuben fylldes. Jag gissade ju på att de nya rötterna spökade men nu har jag som sagt fått igång bubblet bra igen med rötterna i akvariet och extrem Venturi-Reaktor.

              Om det är så att det händer något med kranvattnet blir man ju lite smått nyfiken på vad det är isåfall. Det tycker jag fiskakvarister med känsliga fiskar borde upptäcka långt tidigare jämfört med växtakvarister som gärna har en massa roliga mineraler i vattnet.
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Borde inte detta synas ganska tydligt på pH-värdet, om det inte är ren co2 borde det inte sänka pH't speciellt bra, eller?
                Stämmer. Har fått flöda på som en liten galning. Men då blir ju samtidigt sämre upplösning i alla reaktortyper ju mer gas man flödar på med utan att även öka genomflödet/pumpkapaciteten, men jag har under en längre period mätt pH:t ett par gånger om dagen och sett till att lägga mig på vad Krausekalibreringen gav, dvs runt 60 ppm..
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  men jag har under en längre period mätt pH:t ett par gånger om dagen och sett till att lägga mig på vad Krausekalibreringen gav, dvs runt 60 ppm..
                  Ojdå. Jag förmodar att du inte låg på denna nivån vid dina första entrys i min databas när du konsumerade omkring 7-9 g/dag/100?

                  Jag upplever ganska stora skillnader i konsumtion/svårighet att lösa upp, för varje 5 steg (ppm CO2) jag ökar. 5 ppm med mitt kH är en tiondels pH. Jag har skruvat fram och tillbaka mellan 15-20 ppm (pH 7.3-7.2) och sett ytterfiltret kämpa mer eller mindre. Att gå upp till 60 ppm (pH 6.7) skulle jag aldrig drömma om (med kontroller). Helt obekräftat och enbart min känsla säger att konsumtionen inte är en linjär funktion mellan 10-60 ppm. Kan inte peka exakt på det men att jiddra mellan 10-20 ppm spelar inte så stor roll - att gå från 20-30 kostar på. Att ligga på 60 kräver kanske en luftvärnskanon?
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Att ligga på 60 kräver kanske en luftvärnskanon?
                    Ja det är nog så, all gas blir för mycket - det är ju t ex väldigt lätt att se hur oeffektiv en trappreaktor blir när man börjar köra lite fler bubblor sek hmm.. När akvariet såg som bäst ut var jag aldrig över 2 bubblor/sek och körde runt hälften av gödningsmängden, och jag har ju gått ner markant i makromängden speciellt fosfat och upp väldigt mycket med mikro med bättre bubbel.

                    Såg dock bleka H. mattogrosense skott ikväll nära reaktorn trots att det är där jag släpper ner 2 krm NutriSi torrt varje dag.. suck.. Nåväl. Jag har fått fart på R. wallichii för första gången i mitt liv (ingen MgSO4 längre) och det växer och bubblar hyffsat.

                    Ska bli kul att se om det blev något fuffens med fyllningen förra gången när jag får en ny laddning.
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • BluesBoy
                      • January 2004
                      • 2559

                      #11
                      Ja det är nog så, all gas blir för mycket
                      När akvariet såg som bäst ut var jag aldrig över 2 bubblor/sek och körde runt hälften av gödningsmängden
                      Nu är det du som sätter griller i huvet på mig...
                      Jag bara måste plotta ett dygn med setpoint 7.0 för att sedan skruva ner bubbeltakten något utan att ändra setpoint. Jag håller ju rejäl speed på min bubbeltakt och tanken har inte slagit mig tidigare att skiten kan storkna. Blir fint att jämföra on-tiderna
                      BluesBoy
                      http://www.bluesboy.se

                      Kommentar

                      • BluesBoy
                        • January 2004
                        • 2559

                        #12
                        Jag provade att köra med 30 ppm ett dygn och då gick konsumtionen upp till ungefär samma som när jag kör 20 ppm och lite kraftigare ytcirkulation (tappar alltså ~10 ppm genom att röra om ytan lite ).
                        Provade sedan att sänka bubbeltakten ungefär till hälften (väldigt svårt att uppskatta exakt) men då orkade inte tillförsel/upplösning att hålla setpoint under ens under natten:


                        Det är bara att skruva upp igen. Ska köra ett tag till med 30 ppm för att jämföra tillväxt med min 20 ppm period.
                        BluesBoy
                        http://www.bluesboy.se

                        Kommentar

                        • oveb
                          • January 2004
                          • 2577

                          #13
                          Häpp ! Nu börjar jag nästan tro att det finns sämre co2...

                          Jag bytte flaskan till en ny igår och idag bubblar det frenestiskt.

                          Är det inte så att co2 'r tyngre än luft och att man när flaskan är på upphällningen får mer luft ?? Men varför är då ph't korrekt.

                          ** förbryllad **
                          Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                          Kommentar

                          • BluesBoy
                            • January 2004
                            • 2559

                            #14
                            Har lite problem just för tillfället och började en liten analysövning.
                            Det är möjligt att det är slumpen som spökar men jag har gått igenom loggboken och hittat ett konstigt mönster (som oveb är inne på).

                            De tillfällen karet har bråkat sammanfaller ungefär en månad innan jag har fyllt på CO2-tuben

                            sep 04 - okt 04
                            feb 05 - mar 05
                            aug 05 - sep 05
                            jan 06 - feb 06


                            Det är korta problemperioder som alltid har rätat upp sig när jag fyllt på ny CO2. Vilken dag som helst ska jag byta tub igen och det skulle inte förvåna mig om karet sätter igång *hm*.
                            BluesBoy
                            http://www.bluesboy.se

                            Kommentar

                            • maxan
                              • December 2003
                              • 20

                              #15
                              Ursprungligen postat av BluesBoy

                              Det är korta problemperioder som alltid har rätat upp sig när jag fyllt på ny CO2. Vilken dag som helst ska jag byta tub igen och det skulle inte förvåna mig om karet sätter igång *hm*.
                              Hur har det gått? Har du fyllt tuben? Gav det något resultat?

                              mvh,

                              Kommentar

                              Arbetssätt...