Näringsbrist, men vad?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    Näringsbrist, men vad?

    Kan väl inte påstå att jag är speciellt duktig på det här med näringsbrister.
    Bladen på H. polysperma är skrynkliga och ganska bleka, "nerverna" syns ganska tydligt. Svärdsplantan är också lite blek men inte i samma utsträckning. Har också någon annan oidentifierad snabbväxare som får skrynkliga blad men i övrigt ser den bra ut och allt växter på med bra fart.

    För övrigt så brottas jag med en del trådisar och staghorn om det kan hjälpa till att dra några slutsatser
    530 liter grönsaker
  • Fredde_
    • December 2004
    • 253

    #2
    Jag kan också tillägga att det bubblar på bra om växterna
    530 liter grönsaker

    Kommentar

    • janne dansk
      • June 2004
      • 1740

      #3
      har du nogra bildar

      mvh janne
      Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

      Kommentar

      • Fredde_
        • December 2004
        • 253

        #4
        Tyvärr inga bilder just nu, har inte kameran hemma
        530 liter grönsaker

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Bladen på H. polysperma är skrynkliga och ganska bleka, "nerverna" syns ganska tydligt. Svärdsplantan är också lite blek men inte i samma utsträckning.
          Lite skrynkliga H.polysperma är nog inget jättealarmerande - framför allt inte om du har bra växtbubbel. Just lite bleka växter får mig annars rent allmänt att fundera på Kväve, Micro eller CO2.
          Mg:Ca (som kan skruva blad vid taskigt förhållande) har aldrig påverkat mina H.p vad jag har märkt.
          Du kanske skulle berätta lite mer exakt hur du göder och hur mycket ljus du har så kanske det går att köra uteslutningsmetoden om det är en brist du har.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • Fredde_
            • December 2004
            • 253

            #6
            Göder med pmdd, EI, hivar i det här efter vattenbyte
            20 ppm nitrat 3tsk kno3
            2 ppm fosfat 1,3krm kh2po4
            0,3 ppm Fe 2,6krm NutriSi
            530 liter vatten

            Om det skulle sluta bubbla någon gång under veckan så skickar jag i lika mycket till men bubblet brukar hålla i sig bra.

            ca 0,5w/liter och så har jag ställt controllern med hjälp av krausetest

            Lite värden på vattnet som kommer ur kranen (Nynäsvattnet går under Berga kolumnen)
            Senast redigerad av Fredde_; 17 November 2005, 20:16.
            530 liter grönsaker

            Kommentar

            • BluesBoy
              • January 2004
              • 2559

              #7
              Jag tycker det ser ut att vara ungerfär som min setup och gödningsregim.
              Om du har följt mina tester i TDS-tråden har du sett att jag börjar dra öronen åt mig när vi pratar växtbubbel. Du kör med mer ljus än jag och vore jag dig skulle jag köra konstant med mellanpulsen du vippar i när/om du får minskat bubbel. Jag kommer köra gödning två gånger per vecka med mina 0,3 W/l ett bra tag framöver. Gödningsnivåer som hamnar på gränsen tror jag är riktigt jobbigt för växterna och en fröjd för algerna.

              Kollade lite på dina vattenvärden och jag tycker Mg:Ca ser rättskruvat ut direkt från kran.

              Edit: Jag tolkade 530 liter som akvariestorlek. Hoppas det inte var 50% volym bara
              Senast redigerad av BluesBoy; 17 November 2005, 20:47.
              BluesBoy
              http://www.bluesboy.se

              Kommentar

              • Fredde_
                • December 2004
                • 253

                #8
                Det är rätt tolkat, 530 liter är totala storleken på burken.
                Visst har jag följt TDS-tråden och det var lite därför jag blev fundersam på min gödning när det sysns brister men ända bubblar som aldrig förr.

                Om jag nu skulle göda lite extra utöver det jag skickar i efter vattenbytet, spelar det någon roll om jag kör i en extra fulldos i mitten på veckan eller om jag delar upp en fulldos i små portioner varje dag?
                Det som jag känner mest oro för är att få för höga nivåer av någonting men jag kanske oroar mig i onödan?
                530 liter grönsaker

                Kommentar

                • BluesBoy
                  • January 2004
                  • 2559

                  #9
                  Om jag nu skulle göda lite extra utöver det jag skickar i efter vattenbytet, spelar det någon roll om jag kör i en extra fulldos i mitten på veckan eller om jag delar upp en fulldos i små portioner varje dag?
                  Jag vet att det har spekulerats lite fram och tillbaka vilket som är optimalt och jag tror det var defdac här på zoopet som surrade något om att lite-ofta var bra men huvudsaken är att vi aldrig begränsar. Upptaget kan ju vara lite ojämt och då hamnar vi lätt på fisens mosse stundtals. Jag kommer köra fulldos vid vb och ytterligare ett tillfälle mitt i veckan tills vidare.

                  Det som jag känner mest oro för är att få för höga nivåer av någonting men jag kanske oroar mig i onödan?
                  Vi som kör CO2 och spolar rent överflöd varje vecka ska nog oroa oss mer för brister - speciellt om vi krämar på med ljus. Det är ungefär som att lära sig att hata land när man är ute till sjöss i storm
                  BluesBoy
                  http://www.bluesboy.se

                  Kommentar

                  • Fredde_
                    • December 2004
                    • 253

                    #10
                    Den där fisens mosse har jag hört ska vara ett otrevligt ställe, jag ska testa att stoppa ner en extra dos mitt i veckan, så får jag väl utvärdera resultatet om ett par veckor och se om det ger något.

                    Den där rädslan för övergödning ligger nog inpräntat från tiden innan CO2, kanske dags att släppa det.

                    Tack för pratstunden
                    530 liter grönsaker

                    Kommentar

                    • MoZZe
                      • August 2005
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av Fredde_
                      Om jag nu skulle göda lite extra utöver det jag skickar i efter vattenbytet, spelar det någon roll om jag kör i en extra fulldos i mitten på veckan eller om jag delar upp en fulldos i små portioner varje dag?
                      Det som jag känner mest oro för är att få för höga nivåer av någonting men jag kanske oroar mig i onödan?
                      av lärdom av att verkligen ta till mig av våran egen expert, defdac, så ska man helst slänga i dubbeldos än många små doser.
                      anl. till det är att växterna har lättare att ta till sig näringen i högre koncetration än i lägre. Så jag kan bara rekommendera att slänga i mycket 1 gång än många små. Sen att få för hög dos av ett ämne kan du inte inte få, du kan däremot få för låg dos. växterna växer så länge det finns tillräckligt av dem ämnena som behövs, tar dem slut så får man fula "ärr" på bladen.

                      sen när det gäller vilket ämne du ev. saknar kan jag rekommedera denna sida:


                      där kan du kolla o jämnföra vilket som verka saknas.
                      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                      Min Blog

                      Kommentar

                      Arbetssätt...