Torrdoserar mpdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • MoZZe
    • August 2005
    • 529

    Torrdoserar mpdd?

    Hejsan!
    finns det någon här som har tröttnat på att blanda sin gödning i petflaskor och som bara slänger i gödningen i karet?

    isf. märks det någon skillnad?
    för/nackdelar?
    Senast redigerad av MoZZe; 15 November 2005, 23:55. Anledning: stavfel på rubrik
    240l Växtkar | 112l Sälskapskar

    Min Blog
  • BluesBoy
    • January 2004
    • 2559

    #2
    Jadå, de flesta med lite större akvarium torrdoserar nog. Åtminstånde delar av PMDD:
    BluesBoy
    http://www.bluesboy.se

    Kommentar

    • MoZZe
      • August 2005
      • 529

      #3
      inte för att vara sån, men jag ser ingen koppling direkt på din tråd du pasteat in o min fråga.

      Min fråga var OM det var någon som TRÖTTNAT på att först blanda pmdd:n i petflaska o skaka om, o ist bara slänger i sina tsk o krm i karet.
      o så ville jag veta för och nackdelar!

      jag var för trött för det idag iaf, råkade visst hälla en tsk KNO3 över min guldgurami, såg ut som att det hade snöat i karet om man tittade på honom.. o har verkade inte tycka att det va så gott, för han spottade ut det direkt
      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

      Min Blog

      Kommentar

      • oveb
        • January 2004
        • 2577

        #4
        Ursprungligen postat av MoZZe
        inte för att vara sån, men jag ser ingen koppling direkt på din tråd du pasteat in o min fråga.
        Kolla in inlägg #12


        Min fråga var OM det var någon som TRÖTTNAT på att först blanda pmdd:n i petflaska o skaka om, o ist bara slänger i sina tsk o krm i karet.
        o så ville jag veta för och nackdelar!
        KNO3 och KH2PO4 blandar jag till tio doser i en tiolitersdunk och låter en doseringspump pumpa i en liter strax före ljuset tänds. Skitbekvämt.

        Micron kör jag manuellt.
        Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

        Kommentar

        • Krulle
          • September 2004
          • 635

          #5
          Jag häller i allt direkt ner i karet, så jäkla less på allt pill så det inte är sant.
          Märker ingen försämring emot innan, för bättre.
          Då jag ändrat hur jag göder.

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag har också lessnat på att skaka ut pulvrena i en vattenflaska först. Nu torrdoserar jag allt (NutriSi, KH2OP4, KNO3) krm/tsk rakt ner i akvariet.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              #7
              Ursprungligen postat av oveb
              KNO3 och KH2PO4 blandar jag till tio doser i en tiolitersdunk och låter en doseringspump pumpa i en liter strax före ljuset tänds. Skitbekvämt.
              Jag kör rubbet i en 25-litersdunk med timer+pump. Räcker upp till en månad i mitt kar...
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • MoZZe
                • August 2005
                • 529

                #8
                Ursprungligen postat av defdac
                Jag har också lessnat på att skaka ut pulvrena i en vattenflaska först. Nu torrdoserar jag allt (NutriSi, KH2OP4, KNO3) krm/tsk rakt ner i akvariet.
                Gud vad härligt att till och med våran egen lilla expert gör det!

                Det här med pump, hur funkar det? hur vet ni att ni får i rätt mängd och så?
                Om jag inte har blivit gör "domm" så har jag för mig att defdac har nämnt något om man blandar alla gödningar i en flaska/dunk så finns det risk att dem blinder sig i varandra och man får inte ur alla gödningar som man ska!

                jaja, men det är iaf skönt att veta att man inte är ensam om att (redan) vara trött på halvlitersflaskan.
                nu blir det första bästa turen till stan o panta 5st Mer flaskor
                240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                Min Blog

                Kommentar

                • petnym
                  • May 2002
                  • 5028

                  #9
                  Ursprungligen postat av MoZZe
                  Det här med pump, hur funkar det? hur vet ni att ni får i rätt mängd och så?
                  Man mäter hur mycket som pumpas under den minut som timern är på och blandar lagom koncentration efter det.

                  Ursprungligen postat av MoZZe
                  Om jag inte har blivit gör "domm" så har jag för mig att defdac har nämnt något om man blandar alla gödningar i en flaska/dunk så finns det risk att dem blinder sig i varandra och man får inte ur alla gödningar som man ska!
                  Jaha... Det vet inte mina växter om, för det har fungerat perfekt dom 2 år jag kört på detta sätt. Annars har Defdac fel... (hemska tanke?)
                  Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                  Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                  Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Gud vad härligt att till och med våran egen lilla expert gör det!
                    Haha 8) Glöm inte att skala ner bilderna nu
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • MoZZe
                      • August 2005
                      • 529

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Haha 8) Glöm inte att skala ner bilderna nu

                      looovar

                      Men har jag inte rätt? att du har nämnt något om det någonstans?
                      240l Växtkar | 112l Sälskapskar

                      Min Blog

                      Kommentar

                      Arbetssätt...