Vilken alg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JennyO
    • November 2005
    • 10

    Vilken alg?

    Algexperter,
    jag har flera akvarium av varierande storlek men samma vattenvärden och ljus mm.. mm..
    (Håller främstvästfrikanska ciklider i sten/sand biotop)
    I ett av dom har jag fått nån elak alg som vägrar ge sig..
    (Bara ett.. de andra är perfekta)
    De sätter sig bara på rutor ock klippor. Är alltså ej på botten, växter eller friflytande.
    Har läst alla trådar om algbekämpning på denna site och i alla andra världar men ingenting har hjälpt.
    Har i och för sig inte prövat siamensis och ampullaria och sånt där för jag vill helst behålla det som en afrikansk biotop..
    Har fotat dom men vet inte om det går att lägga ut bilder hät på forumet..
    Är ju ingen data-hacker direkt.. Om det går kan nån väl berätta hur man gör.
    Algerna är grymt sega, går inte att skrubba bort ens med stålborste (prövade på inredning som jag kasserade pga akut algblommning)
    Prövade till och med i vetenskapens tecken att lägga en alg-attackerad sten i outspädd klorin för att se om dom dog.. men ICKE!
    Det låg där i klorinen och njöt.. Sen la jag ner den klorinbehandlade stenen i en vattenhink och döm om min förvåning när det verkade som om algerna började återhämta sig..
    I visst ljus kan dom vara ganska vackra, som små böljande växtmattor, men jag undrar ändå varför dom slagit rot i ett av akvarierna och inte i de andra..
    Det kan inte finnas mycket växtnäring i något av karen för jag gör extrema vattenbyten.. (jag vet! så ska inte en sann akvarist göra..)
    Tror ni det är cyano?? eller tofs??
    Men inget av cyano-tipsen har funkat för mig..
    Snart har jag nog bestämt mig för att dom förstjänar att leva vidare men det är ett ganska intressant faktum att bara ett av akvarierna är utsatt..
    Hoppas nån har nån idé.
    //
    JennyO
    To live a creative life, you must loose your fear of being wrong!
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    jag har flera akvarium av varierande storlek men samma vattenvärden och ljus mm.. mm..
    Jag tror du menar liknande vattenvärden, om du inte cirkulerar samma vatten igenom alla akvarierna?

    Cyanobakterier lägger som en tunn illaluktande film som man kan vifta bort med fingret.

    Outspädd klorin är det inget levande som klarar, så jag gissar att du bara säger så i förtvivlan utan att faktiskt testat det. Problemet är att även om du nukar alla alger och sporer fullständigt så kommer dom ner via luften eller kranvattnet eller från vattenbytesslangen osv.

    Det kan inte finnas mycket växtnäring i något av karen för jag gör extrema vattenbyten.. (jag vet! så ska inte en sann akvarist göra..)
    Alger klarar långt lägre närignsnivåer än vad du har i kranvattnet. Lite fiskskit och ljus ovanpå det så har dom allt dom behöver.

    En "sann akvarist" som inte gör vattenbyten. Hm.. En sann ekologi-fetichist kanske 8)

    Det låter som toffsalger för dom är riktigt jobbiga att skrubba bort. Stålborste är lite för grov. Du kan testa med den grova sidan av en tvättsvamp efter att du skållat dom med hett vatten eller gett dom några minuters klorinbad.

    Annars är det väl firrar som gäller antar jag. Trodde många afrikanska ciklider gillade dom där rackarna?
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Raven
      • February 2005
      • 15385

      #3
      Har fotat dom men vet inte om det går att lägga ut bilder hät på forumet..
      Är ju ingen data-hacker direkt.. Om det går kan nån väl berätta hur man gör.
      Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!

      fixa konto där är gratis och ladda upp dina bilder där.
      sen postar du bara en länk härinne till bilden.
      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
      Faktatråd Om AkvarieVatten
      Växtakvaristernas Paradis

      Kommentar

      • JennyO
        • November 2005
        • 10

        #4
        Halloj igen, ja lika vattenvärden menar jag förståss.. inget cirkulerande mellan akvarierna här inte.

        Men jag kan lova dig att jag prövade med klorin.. om dom verkligen hade överlevt eller inte ska man väl ha osagt för jag gav ju inte stenen ett nytt fräscht akvarium att frodas i direkt. Men vad jag menade var att trots klorinbad så gick det inte att skrapa bort algerna från stenen.. Men men.. känns som det kvittar. Sega är dom iallafall.
        Angående vattenbytena så säger väl regelboken så att man i och för sig gör regelbundna vattenbyten, men kanske med en begränsad volym vatten som byts vid varje tillfälle.. (För fiskarnas skull..) och jag byter mycket mer vatten vid varje tillfälle, och vid fler tillfällen per vecka, än mina övriga akvarist- bekanta som tycker att det är extremt det jag gör. Alla fiskarter skulle säkert inte trivas med såna vattenbyten heller.. En praktbotia skulle nog lägga buken upp direkt. Men mina firrar trivs och jag tycker om att pyssla så vi är alla nöjda.

        Ska kolla upp det där med photobucket.. Tack för tipset. Men då blir det alltså alltid en länk till en bild.. Det kan aldrig bli bilder inne i själva forumet? Jag följde en länk i din länksamling där det var bilder på algakvarier inne i forumet.. Det var ju lite klämmigt.. :-)
        To live a creative life, you must loose your fear of being wrong!

        Kommentar

        • Tropfrog
          • October 2002
          • 8078

          #5
          Det är endast goldmedlemmar som får lov att posta bilder i forumet. Att bli goldmedlemm kostar runt 200 kr om året, någon annan kan säkert säga det exakta priset.

          Jag tycker att det låter som att du har tofsalger. Det finns en fisk i västafrika som ärmycket duktig på att rensa karet på tofsar, den heter tilapia joka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=166

          Dock kan det vara bra att ha ett extra kar ifall de skulle skära sig med karets andra invånare, de kan vara ganska så tuffa.
          MVH
          Magnus
          min zoon

          Kommentar

          • harbard
            • July 2002
            • 1085

            #6
            Det finns många ställen på webben där man kan lagra bilder utan att ens registera sig.Prova t.ex. http://tinypic.com och http://www.imageshack.us
            <<<(^:>*
            Aquaflora länksamling Alger Bakgrund Miniakvarier Walstad-metoden
            Foder Bananflugor Guppy Killi Fiskrum Akvaristisk startportal Småkryp

            Kommentar

            • defdac
              • January 2002
              • 12751

              #7
              Men vad jag menade var att trots klorinbad så gick det inte att skrapa bort algerna från stenen..
              Ja dom är så fruktansvärt trista att få bort dom där toffsalgerna. Även om dom är döda sitter dom kvar och är fula, ofta i någon ny vitgrå skepnad istället för det mörksvarta =(

              Anledningen att alger överlag dyker upp är att man belastar den biologiska filtreringen för hårt med för mycket mat/fisk och därför får lite ryckiga ammoniumnivåer. Eller om man misshandlar det biologiska filtret genom att tvätta rent det för duktigt. Har du mycket klor i kranvattnet skulle du eventuellt kunna skada den biologiska filtreringen med dina stora vattenbyten.

              Det trista med toffsalger är ju att även om man börjar sköta akvariet/filtreringen/matningen "perfekt" så kommer dom sitta kvar väldigt länge - och att bedöma nytillväxten av dom är inte direkt lätt.

              Toffsalger och Cyano är ganska typiska alger som kommer när man har väldigt rent vatten. Dom är helt enkelt de epifyter som är bäst att överleva under sådana förhållanden.

              Chuck Gadds tips (http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_algae.htm) tycker jag är bra (läs om "BBA"). Eftersom du inte kör växtakvarier är det nog lite overkill att börja skaffa KNO3 för att öka nitrathalten, men ett gäng äkta Siamesiska algätare som inte får någon mat tror jag du kommer få mycket hjälp av.
              Men mina firrar trivs och jag tycker om att pyssla så vi är alla nöjda.
              Precis!
              http://www.defblog.se

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Tropfrogs fisktips lät betydligt bättre än mitt, den var ju dessutom snygg! 8)
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • Tony
                  • January 2002
                  • 208

                  #9
                  Jag har brottats ganska ordentligt med tofsalger, ibland tillochmed på det desperata planet

                  Klorin i ganska små doser tar död på tofsalgerna, men i min mening får man ett ännu sämre resultat då du får samma mängd vita tofsalger som sitter kvar länge. De släpper inte greppet bara för att de dör.

                  Numera bryr jag mig inte om dem och har märkt att de varierar kraftigt under året vilket i sin tur borde betyda att de kommer med kranvattnet. Just nu har jag lite tofsalger på tillväxt, men hela sommaren var i princip fri från tofsar i samtliga kar.
                  mvh
                  Tony Englund

                  Kommentar

                  • Jodahl
                    • March 2005
                    • 298

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tropfrog
                    Jag tycker att det låter som att du har tofsalger. Det finns en fisk i västafrika som ärmycket duktig på att rensa karet på tofsar, den heter tilapia joka: http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=166

                    Dock kan det vara bra att ha ett extra kar ifall de skulle skära sig med karets andra invånare, de kan vara ganska så tuffa.
                    MVH
                    Magnus
                    Jag har haft några såna för lääääänge sedan, men om jag minns rätt var dom grävmaskiner som var allmänt griniga mot andra fiskar. Inget att ha i det lilla guppyakvariet.
                    220 liter växtsoppa.
                    Mäsk-CO2, 2x5 liter, powerhead som reaktor.
                    PMDD (KH2PO4, KNO3, NutriSi), ca 2 doser/vecka
                    Aquarelle 0,3 W/liter

                    Kommentar

                    • JennyO
                      • November 2005
                      • 10

                      #11
                      Tofsalger pga för rent vatten = solklar succé i mitt akvarium. Då är det därför dom bara är i det akvariet, för det är mitt favorit-pyssel akvarium.
                      Ska kolla in din länk Defdac och utbilda mig lite.. Tack för tipset.
                      Tack för Tilapia tipset.. Jag tror faktiskt den skulle passa bra med mina andra afrikanare. Dom är ju lite robusta dom oxå och plats finns det ordentligt i karet.
                      Vad tror ni? Jag har Natalciklider, Lejonhuvudciklider, munruvande palettciklider + nån okänd afrikansk munruvande ciklid som dock verkar kunna kaxa ifrån sig om det behövs, samt en massa malar. Varierande storlek på fiskarna. Siamensis är ju också en klassiker men jag är lite osäker på hur mycket jag själv skulle störa mig på att dom inte riktigt skulle "passa in" i biotopen.

                      Ska kolla upp alla tips på bild-siter oxå. Hittade en länk till goldmember info oxå så det löste ju mysteriet med hur vissa får in bilder i sina forum.
                      To live a creative life, you must loose your fear of being wrong!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...