var kan man hitta denna Cryptocoryne aponogetifolia då

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • OLOF65
    • October 2005
    • 57

    var kan man hitta denna Cryptocoryne aponogetifolia då

    hej

    vet någon som sett denna växt i butiker i södra sverige då:
    Cryptocoryne aponogetifolia

    skall vara bra för malawi och tanganiyka kar tydligen

    finns i danmark tydligen heheh

    kollar i olika växktregister och finner denna:

    Cryptocoryne crispatula var. balansae
    verkar vara snarlik då kanske den som är den eller


    mvh olof65
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #2
    Nej det verkar inte vara samma växt, även om jag trodde det innan jag började googla på det åt dig. Dom har olika antal kromosomer (C. aponogetifolia har 34 och C. crispatula var balansae har 36)

    C. aponogetifolian är betydligt större än C. crispatula var. balansae:


    Detta gjorde mig lite förvirrad för jag har bestämt för mig att Christel Kasselman säger att det är samma, men jag har inte hennes bibel tillgänglig tyvärr.
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Ursprungligen postat av defdac
      Nej det verkar inte vara samma växt, även om jag trodde det innan jag började googla på det åt dig. Dom har olika antal kromosomer (C. aponogetifolia har 34 och C. crispatula var balansae har 36)

      C. aponogetifolian är betydligt större än C. crispatula var. balansae:


      Detta gjorde mig lite förvirrad för jag har bestämt för mig att Christel Kasselman säger att det är samma, men jag har inte hennes bibel tillgänglig tyvärr.
      Om du med bibel menar hennes "Aquarien-planzen" så kan jag inte där se att det skulle vara samma växt. C.aponogetifolia är beskriven som en art och C. crispatula var balansae som en underart till C. crispatula
      Senast redigerad av Kjell Fohrman; 15 November 2005, 11:30.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Annika
        • January 2002
        • 2518

        #4
        Jag har C. aponogetifolia i mina kar. Det trivs extremt bra i Uppsalas hårda vatten. Är det för kallt för att skicka växter med posten? Annars kan jag skicka ett par.

        Kommentar

        • kaj.p
          • June 2002
          • 2952

          #5
          Har faktiskt bägge hemma Trots att de är lika i utseende så skiljer det betydligt i kraftighet o storlek. Tycker de är rätt vanliga i Tyskland o Danmark iallafall Cryptocoryne aponogetifolia. Men man ser dem inte här hemma.
          Hörde en uppgift om att någon av dem skulle vara skyddade idag och inte fick exporteras men kommer ej håg vilken. Vet ej heller om det stämmer.

          Nordiska Diskus Sällskapet
          Hallandsakvaristerna
          BAK Gcg Maf NCS

          Kommentar

          • OLOF65
            • October 2005
            • 57

            #6
            hejsan kaj och annikadet låter trevligt några har dem då.
            ja de nog vanliga i de länder du nämner
            är ute ha 5 st i mitt 325 liters som kommer på plats till helgen iaf.
            tänkt ha de i ena hörnet iaf eller båda hörnen då
            har hårt vatten här jag bor också vad jag vet.
            vilken trevlig respons man får här iaf tycker jag.

            mvh olof65

            Kommentar

            • drd
              • March 2004
              • 5586

              #7
              Dessa ovan nämda växter funkar inte i mitt löddevatten tyvärr.
              Som tur är trivs alla fiskar i det istället .....hehehe !


              Vet inte varför men jag hade en hel dröse såna som jag fick till mitt 540 kar när jag köpte det.
              Dessvärre dog/ruttna alltihopa och dom långa bladen gick ofta av i stängeln precis innan det stora bladet började.
              Helt skumt men det var väl nåt i vattnet som dom inte gilla.
              ________________________________________________

              Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Dessvärre dog/ruttna alltihopa och dom långa bladen gick ofta av i stängeln precis innan det stora bladet började.
                "Cryptorocyne-sjuka" aka "Crypt-rot". Väldigt vanligt när man flyttar Cryptocoryne. Hade du låtit rotstocken varit kvar hade den skjutit nya blad omgående om den innan var stark och växte bra.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Annika
                  Jag har C. aponogetifolia i mina kar. Det trivs extremt bra i Uppsalas hårda vatten.
                  Japp en av mina favoriter i Uppsala trots mina mindre burkar men jag hade väl ett par halvstora också. Oftast som sk solitär planta men det fanns väl en i akvarieföreningen där de inte nöjde sej med detta så dom förekom relativt ofta på UAF:s auktioner på 1980-talet. En synonym är C usteriana. En Cryptocoryne från Filippinerna. Balansaen är dock mindre i storleken som många redan påstått i tråden.
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • drd
                    • March 2004
                    • 5586

                    #10
                    Ursprungligen postat av defdac
                    Dessvärre dog/ruttna alltihopa och dom långa bladen gick ofta av i stängeln precis innan det stora bladet började.
                    "Cryptorocyne-sjuka" aka "Crypt-rot". Väldigt vanligt när man flyttar Cryptocoryne. Hade du låtit rotstocken varit kvar hade den skjutit nya blad omgående om den innan var stark och växte bra.
                    Där har vi det....tyvärr så planterade jag den helt fel då :o
                    Jävla klantigt....jaja man lär sig av sina misstag , ibland
                    ________________________________________________

                    Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      • June 2002
                      • 2952

                      #11
                      Ursprungligen postat av drd
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Dessvärre dog/ruttna alltihopa och dom långa bladen gick ofta av i stängeln precis innan det stora bladet började.
                      "Cryptorocyne-sjuka" aka "Crypt-rot". Väldigt vanligt när man flyttar Cryptocoryne. Hade du låtit rotstocken varit kvar hade den skjutit nya blad omgående om den innan var stark och växte bra.
                      Där har vi det....tyvärr så planterade jag den helt fel då :o
                      Jävla klantigt....jaja man lär sig av sina misstag , ibland
                      Kan också ha att göra med att du har diskus Mattias. Samma sak händer med mina på sommaren om temperaturen går upp mot 29-30 grader i karet. När temperaturen kommer ner under detta igen så tar de ny fart.
                      Nordiska Diskus Sällskapet
                      Hallandsakvaristerna
                      BAK Gcg Maf NCS

                      Kommentar

                      • OLOF65
                        • October 2005
                        • 57

                        #12
                        hej alla i denna tråd

                        ja har temp som gör att slipper ha några doppvärmare iaf.
                        har ca 25-27°C.

                        är nog tålig växt när den väl får rota sig då.
                        tänkt ha de bakgrunden iaf.

                        mvh olof

                        Kommentar

                        Arbetssätt...