Dosering av pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • batski
    • October 2004
    • 8891

    Dosering av pmdd?

    Hur doserar man pmdd? En annan grej som jag funderar över är hur man ska göra när man inte vill byta så mycket som 50% av vattnet?
    "The animals of the world exist for their own reasons.
    They were not made for humans
    any more than black people were made for whites
    or women for men." - Alice Walker
  • brams
    • June 2003
    • 891

    #2
    Kolla PMDD.se
    Det beror lite på vilka värden du vill ligga på. Om man doserar mycket såbrukar det vara smidigast att torrdosera, dvs hysta pulver rätt i karet. Annars så kan man göra en blandning i en pet flaska eller likn.
    På PMDD.se så hittar du en ganska bra kalkylator där du själv kan välja vilka nivåer du vill hålla samt om du vill torrdosera eller inte.

    Varför du byter 50% varje vecka är för att inte riskera att hamna för högt. Du halverar det som ev kan finnas kvar i vattnet och riskerar inte hamna för högt. Alternativet är väl att hålla koll på värdena och testa vattnet ganska regelbundet. NAckdelen är bara att testerna visar även bundet No3 och Po4.
    /C
    C.Brams

    Check out:
    brAmsAquascapers of SwedenSkolakvariet 2016

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Tack för svaret! Vad ska man ligga på för värden? För närvarande har jag bara vallisneria, sagittaria subulata och echinodorus bleheri. Dock bor det ett par fjärilsciklider och 3 apistogramma agassizii i akvariet som jag har läst ska vara känsliga för nitrat.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #4
        Dock bor det ett par fjärilsciklider och 3 apistogramma agassizii i akvariet som jag har läst ska vara känsliga för nitrat.
        Det låter nästan som du har samma utgångsläge som psandstr i den här aktuella tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80343
        Har du kollat den?
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #5
          Ursprungligen postat av BluesBoy
          Dock bor det ett par fjärilsciklider och 3 apistogramma agassizii i akvariet som jag har läst ska vara känsliga för nitrat.
          Det låter nästan som du har samma utgångsläge som psandstr i den här aktuella tråden: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=80343
          Har du kollat den?
          Yep! Jag har läst den. Tack för länken!
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • soetiz
            • October 2002
            • 377

            #6
            kan några av ämnen i pmdd ge utslag för nitrit och nitrat på multistickstester??? fast än man i själva verket inta har varken nitrit eller nitrat?
            Simma lugnt!

            Min zoon:
            http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

            Kommentar

            • NiXoN
              • December 2003
              • 2068

              #7
              Nja jag har testat multisticks och har alldrig fått utslag för nitrit, kno3 syns på nitrat testet men de e inte helt trovärdigt när de gäller halten...

              Kommentar

              • Tropfrog
                • October 2002
                • 8078

                #8
                Ursprungligen postat av soetiz
                kan några av ämnen i pmdd ge utslag för nitrit och nitrat på multistickstester??? fast än man i själva verket inta har varken nitrit eller nitrat?
                Om du tillsätter pmdd och inte får utslag på nitrat mätningen så är det något som är väldigt fel. Hela vitsen med pmdd är att hålla höga stabila nivåer i växtkar. Dock så visar stickor sällan rätt, bättre att inte mäta alls och göra de 50%iga vattenbytenavarje vecka om man orkar.
                MVH
                Magnus
                min zoon

                Kommentar

                • soetiz
                  • October 2002
                  • 377

                  #9
                  hur är det med nitriter då? kan nitrit grejen ge utslag på nitrat tro? på stickan alltså
                  Simma lugnt!

                  Min zoon:
                  http://www.zoonen.se/minzoon.asp?oid=421111

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #10
                    Ursprungligen postat av soetiz
                    hur är det med nitriter då? kan nitrit grejen ge utslag på nitrat tro? på stickan alltså
                    Nitrit och nitrat är två olika saker. Nitrit är väldigt giftigt och ingenting man vill ha i ett akvarium. Nitrat däremot behövs för att växterna ska kunna leva. Så *lite* nitrat i akvarievattnet är bra.

                    Sticktester är opålitliga och visar ofta fel värden. Därför bör man hålla sig till dropptester. Nitrittester mäter bara nitrithalter och nitrattester mäter nitrathalter.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    Arbetssätt...