Landväxter i akvarievatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • me_trixie
    • December 2004
    • 350

    Landväxter i akvarievatten

    Min bakgrund är en blå filterplatta som den ska växa mossa på (fast det gör det inte men det är en annan fråga). I ett öppet akvarium blir det inte så snyggt uppåt så jag har satt ett antal vanliga krukväxter där som ska breda ut sig och dels dölja det blåa och dels integrera akvariet och väggen och en häftig tavla med en kille i en flaska med växter i.

    Växterna sitter i hål i mattan eller bara klämda bakom med rötterna ner i vattnet. Där finns ett par murgönesticklingar, en Hemigraphis colorata, en stickling från höstglöd och idag stoppade jag dit några stänglar från en höstkaktus. Där står occkså en sån där snurrad dracenastam men den har rötterna i botten. Och så en bacopa som bestämde sig för att bo där för att par dagar sen.

    Det har tagit lång tid inann det hände nåt med t ex murgrönan - vi talar 5-6 månader. Nu har den börjat skjuta nya blad som är extremt stora - och extremt blekt ljusgröna. Likaså hemigraphisen, som också stått still men nu börjat producera stora blad som har rätt lila färg på baksidan men är grågröna med mörka bladnerver på framsidan - så ljusa att det lila lyser igenom. Bocpan däremot satte igång att växa med en gång och ser likadan ut som kompisarna nere på botten.

    Vattnet håller ok nitratvärden (typ 0,5-0,6) jag tillsätter en del fosfor och en rätt stor mängd kalium. Och NutriSi. Ingen CO2, walstadbotten.

    Så till frågan. Om växterna i akvariet ser ut att må bra vad är det landväxterna saknar? 'Landgödning' typ blåkorn har ju ammoniumbundet kväve - kan det vara så att landväxter kräver ammonium? Eller är det som i en annan tråd - alldeles för lite mikroämnen? Vad finns det som gör att bladen blir stora och vad är det som saknas så att de blir alldels bleka? Och att bacopan är så obekymrad - är den mer anpassad till akvarievattnet?
    Senast redigerad av me_trixie; 13 November 2005, 22:21.
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    Ursprungligen postat av me_trixie
    Vattnet håller ok nitratvärden (typ 0,5-0,6)
    låter som mycket lågt nitratvärde du har.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • MagicFingers
      • November 2003
      • 3136

      #3
      jag skulle satsat på mer sumpväxter typ fredskalla funkar bra.. gullranka har jag själv haft doppat i ett kar, fina rötter blev det...
      Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

      Nunc Est Bibendum

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Har landväxterna något ljus? Jag skulle också satsa på sumpväxter. Den gamla kära ampelliljan fungerar jättebra.

        Mvh Cecilia

        Kommentar

        • me_trixie
          • December 2004
          • 350

          #5
          Ursprungligen postat av Raven
          Ursprungligen postat av me_trixie
          Vattnet håller ok nitratvärden (typ 0,5-0,6)
          låter som mycket lågt nitratvärde du har.
          Äh förlåt fel av mig. Ca 5 ppm menar jag förstås.

          Kommentar

          • me_trixie
            • December 2004
            • 350

            #6
            Ursprungligen postat av MagicFingers
            jag skulle satsat på mer sumpväxter typ fredskalla funkar bra.. gullranka har jag själv haft doppat i ett kar, fina rötter blev det...
            Men Hemigraphis colorata är väl en sumpväxt? "A terrarium plant sometimes used in aquariums and goldfish bowls. Can be used as a decorative plant, but only lasts a few months." (Tropica)
            Och murgrönan växer ju men som sagt jätteljusa blad. Gullranka låter som en bra idé tycker jag - bar inte den också utvecklar extra stora blad för då blir det för mycket

            Och Cecilia ja de får del av den hängande belysningen över akvariet. De belyses av 24w t5 Grolux.Där är ett rör till men jag betvivlar att det ljuset når längst bak.

            Kommentar

            Arbetssätt...