DIY Co2

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lynxx
    • October 2005
    • 130

    DIY Co2

    Hej.
    Vet inte riktigt om det är här man skall ställa denna frågan, men hittar ingen annan stans den passer in.

    Jag skall nog testa att bygga ett Co2 system med mäsk till mitt lilla 54L akvarium
    (kanske dömt att misslyckas).
    Blir där tillräckligt Co2 om jag använder mig av 2 stk. halvliters flaskor eller måste jag ta 2stk. 1 liters.

    Är lite räd för att där skall bildas för mycket Co2 i det lilla karet.
    _______________________________________________

    Even a fish wouldn't get into trouble
    if it kept its mouth shut
    _______________________________________________
    //Lynxx
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    När du säger 2st, menar du en med mäsk och en tvättflaska, eller menar du 2st mäskflaskor??
    Jag kör med 5 liters dunk till mitt 450l kar, men då ligger jag en bra bit under optimal CO2 nivå.
    Gör 1 liter mäsk, skulle jag säga, men var försiktig och övervaka pH noga. Risken att få rejält pH ras är betydligt större i mindre kar som ditt.
    Börja med att bara använda en alträ-utströmmare, vänta med reaktorer och filterlösningar tills du vet att det behövs.
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Lynxx
      • October 2005
      • 130

      #3
      jag menade 2 stk. flaskor med mäsk, men du får gärna specifisera tvättflaska lite
      Nåt jag har missat kanske.
      _______________________________________________

      Even a fish wouldn't get into trouble
      if it kept its mouth shut
      _______________________________________________
      //Lynxx

      Kommentar

      • toand
        • October 2005
        • 25

        #4
        Flaskan har du för att "tvätta" bort eventuell mäsk som följer med i slangen, den fungerar även som bubbelräknare.
        Här är en länk till ett enkelt och bra system, kör samma till min 90 litare, fast bara med en mäskflaska.


        Lycka till!
        /tommy
        http://www.toand.net/

        Kommentar

        Arbetssätt...