Artikelförfattare sökes

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christian Alfredsson

    • December 2001
    • 707

    Artikelförfattare sökes

    Under nästa år kommer jag försöka få med mer artiklar om växter i Ciklidbladet. Har själv skrivit den första till Ciklidbladet nr1 2006.

    Jag kan inte så mycket som andra av er på forumet kan. (Har ju lärt mig allt här). Har någon lust att skriva en mer avancerad artikel om växter och hur saker och ting hänger ihop?

    Artikeln publiceras i Ciklidbladet och om det är okey senare här på Zoopet. Dock efter publicering i Ciklidbladet.

    Jag hjälper gärna till som bollplank.
    ________________________
    Christian Alfredsson
    http://www.tropheus.info
  • vance
    • December 2004
    • 872

    #2
    Defdac, Defdac, Defdac (skallande kör)
    Bara döda fiskar simmar med strömmen

    Kommentar

    • ZakatH
      • July 2004
      • 126

      #3
      Hejja defdac!
      540l Malawi, 300l(lagas) framtida växt & västafrikakar, 222l Malawi Mix(småttingar), 105l tillfälligt växtkar, 90l Yngelkar.
      Min Zoon

      Kommentar

      • PatrikMalmo

        #4
        Då får jag passa på att fråga om det är ok att jag tar alla tipsen från den tråd jag startade kring cyano-bakterier och sammanfattar det i en artikel? Inledningen är visserligen helt min, men alla erfarenheter som det bidragits med kan jag inte ta åt mig äran av. Känner ni att ni har postat i denna tråd:



        ...så godkänn gärna att jag även tar med era tips/erfarenheter. Självklart får Zoopet-forumet som sådant credit när jag skriver, men om det mot förmodan skulle vara någon som motsätter sig en artikel från tråden, så säg ifrån. Har blivit direkt tillfrågad om att trixa till en artikel kring detta, därav frågan.

        Annars ser jag gärna en artikel från defdac om alla grundläggande principer kring växtkar!! Ju fler växtkar, desto bättre!! ...fast jag är kluven... sjöciklider är OCKSÅ skoj... *s*

        Hilsen,

        P

        Kommentar

        • Lynxx
          • October 2005
          • 130

          #5
          Defdac, Bluesboy och Heeke mfl. har en hel del vetenskap om akvarium, aquascaping och hydrofyter.
          Tycker att dom skulle få lov om dom vill, att berika våran liv lite
          _______________________________________________

          Even a fish wouldn't get into trouble
          if it kept its mouth shut
          _______________________________________________
          //Lynxx

          Kommentar

          • admin
            Christian Alfredsson

            • November 2004
            • 11220

            #6
            Det låter som om jag önskar två artiklar. Dels en som går igenom hur man får god tillväxt och dels hur man designar?
            Christian Alfredsson
            Tekniskt ansvarig Zoopet

            Kommentar

            • Lynxx
              • October 2005
              • 130

              #7
              Gärna en om hydrobiologi för nybörjare, så att man få en insikt i hur en växt är byggt upp, och hur den tillgode ser sina behov av näring
              _______________________________________________

              Even a fish wouldn't get into trouble
              if it kept its mouth shut
              _______________________________________________
              //Lynxx

              Kommentar

              • defdac
                • January 2002
                • 12751

                #8
                Inledningen är visserligen helt min,
                Jag läste igenom inledningen häromdagen och den känns förvånansvärt vetenskapligt och högtravande upplagd *påhopp med glimten i ögat*

                Om du tar bort din signatur kan jag skriva en artikel till ciklidbladet *s* Nej skämåsido så är din Cyanotråd fenomenal med eller utan medföljande erfarenheter. Mycket bra idé.

                Jag har funderat fram och tillbaks länge och mail från både Micke och dig Christian är de mail som legat längst i inboxen. Jag tänkte en översikts artikel om Estimative index, PPS och Walstad, där beskrivningarna om dessa metoder ska ge en blick över vad det är som är viktigt att lägga fokus på i växtakvarier men med försök till att hålla sig ifrån all kemi så långt det går och absolut inte rabbla pmdd-näringsämnen.

                Eller be om att få översätta Tom Barrs egen Estimative Index-rapport. Men då jäklar blir det till att hålla i hatten och tungan i rätt kemimun. Ni kan se den på engelska här:
                Senast redigerad av defdac; 13 November 2005, 10:14.
                http://www.defblog.se

                Kommentar

                • PatrikMalmo

                  #9
                  Men jooooo... jag använder ju vetenskapens resultat, men ser mig inte som veeeeetenskapsman, juee... ...blir en artikel av det i vilket fall.

                  Månne skulle flera växtakvarister härifrån göra en gemensam sak? Någon skriver grundartikeln och så kör vi den några rundor med kommentarer från var och en, så kanske formuleringar och råd/dåd blir bättre?

                  defdac,
                  annars har du väl översatt den redan, till Hjortgatans? Finns lite att trixa till med den när det kommit mer info efterhand, men i allafall.

                  Hilsen,

                  P

                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    annars har du väl översatt den redan, till Hjortgatans? Finns lite att trixa till med den när det kommit mer info efterhand, men i allafall.
                    Det är en väldigt gammal version utan mer vetenskapliga förklaringar och med fler vetenskapliga diagram =)
                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo

                      #11
                      Ursprungligen postat av defdac
                      Det är en väldigt gammal version utan mer vetenskapliga förklaringar och med fler vetenskapliga diagram =)
                      Jupp, var precis det jag tänkte på.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...