alger som en matta..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #16
    ska räcka med enbart kno3 då ska cyanon dra sej tillbaka.

    mörklägger du så får du inte möjligheten att se skiten försvinna
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • defdac
      • January 2002
      • 12751

      #17
      Helt klart Cyanobakterier och dom luktar funky 8) och ja KNO3 gör susen i långa loppet även om dom inte dör av sig själv. Tanken är att KNO3 ökar kvävehalten så att andra alger får chansen som är behagligare och som inte förökar sig så snabbt. Men har Cyanon redan greppet om akvariet är det bäst att göra en total blackout (inte en enda foton får nå akvariet så svep inte in akvariet i filtar i ett ljust rum) varpå dom totaldör och sedan kommer KNO3 göra att andra alger tar deras plats.
      http://www.defblog.se

      Kommentar

      • sacha
        • May 2005
        • 1016

        #18
        hehe..sant
        Tjopp...

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #19


          detta kanske kan va av intresse
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #20
            Nu var Raven snabbare än mig så det blev lite kaka på kaka =)
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #21
              stora hjärnor tänker lika

              skämt osidå ibland är minnet med mej
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • sacha
                • May 2005
                • 1016

                #22
                Ursprungligen postat av defdac
                Helt klart Cyanobakterier och dom luktar funky 8) och ja KNO3 gör susen i långa loppet även om dom inte dör av sig själv. Tanken är att KNO3 ökar kvävehalten så att andra alger får chansen som är behagligare och som inte förökar sig så snabbt. Men har Cyanon redan greppet om akvariet är det bäst att göra en total blackout (inte en enda foton får nå akvariet så svep inte in akvariet i filtar i ett ljust rum) varpå dom totaldör och sedan kommer KNO3 göra att andra alger tar deras plats.
                Med risk för att verka dum... Va menar du ..ska jag inte svepa in karet? ...el mena du att de ska va mörkt även utanför karet ifall man ska använda sej av den metoden!? ...

                Ja skulle nog påstå att dom har ett visst grepp om karet..å jag min idiot som gjort gör möe vatten byten å knappt matat alls hehe..jaja shit happends

                Men total blackout låter som något som jag gillar..å då e de mörkläggning asså..å även försöka ha de mörkt i rummet!?
                Tjopp...

                Kommentar

                • Raven
                  • February 2005
                  • 15385

                  #23
                  räcker om det är mörkt i akvariet.

                  kanske inte spelar nån roll i praktiken men har du en luftpump så koppla in den.
                  växter förbrukar ju syre nattetid och fiskarna likaså.
                  filtar till exempel bromsar luftcirkulationen
                  LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                  Faktatråd Om AkvarieVatten
                  Växtakvaristernas Paradis

                  Kommentar

                  • sacha
                    • May 2005
                    • 1016

                    #24
                    Mm.. Tackar bägge 2 för hjälpen...å sjysst tråd ni pejsta med..där finns väl de mesta att läsa om denna äckelalg dock inte så positiva saker men... Som tålamodskrävande..usch usch..otålig är mitt mittennamn
                    Tjopp...

                    Kommentar

                    • Raven
                      • February 2005
                      • 15385

                      #25
                      Ursprungligen postat av sacha
                      dock inte så positiva saker men... Som tålamodskrävande..usch usch..otålig är mitt mittennamn
                      hahaha jo tålamod borde klassas som svärdom
                      LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                      Faktatråd Om AkvarieVatten
                      Växtakvaristernas Paradis

                      Kommentar

                      • Bucket
                        • February 2004
                        • 1020

                        #26
                        Ursprungligen postat av sacha
                        Ursprungligen postat av defdac
                        Helt klart Cyanobakterier och dom luktar funky 8) och ja KNO3 gör susen i långa loppet även om dom inte dör av sig själv. Tanken är att KNO3 ökar kvävehalten så att andra alger får chansen som är behagligare och som inte förökar sig så snabbt. Men har Cyanon redan greppet om akvariet är det bäst att göra en total blackout (inte en enda foton får nå akvariet så svep inte in akvariet i filtar i ett ljust rum) varpå dom totaldör och sedan kommer KNO3 göra att andra alger tar deras plats.
                        Med risk för att verka dum... Va menar du ..ska jag inte svepa in karet? ...el mena du att de ska va mörkt även utanför karet ifall man ska använda sej av den metoden!? ...

                        Ja skulle nog påstå att dom har ett visst grepp om karet..å jag min idiot som gjort gör möe vatten byten å knappt matat alls hehe..jaja shit happends

                        Men total blackout låter som något som jag gillar..å då e de mörkläggning asså..å även försöka ha de mörkt i rummet!?

                        jag provade det som stod i denna tråd.



                        med stor framgång. I med Tetra medica general tonic vänta 6 dagar vatten byte och puts väck var cyanon. Så jag kan rekommendera detta.

                        Och då ska tilläggas att enda stället i mitt akvarie som det inte fanns cyano var täckglaset.. brr
                        jävla massa akvarium!
                        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=362871

                        Kommentar

                        • sacha
                          • May 2005
                          • 1016

                          #27
                          Har precis tejpat hela karet med svarta sopsäckar å svept in de i 2st filtar å stängt av doppvärmaren så vi får se va de ger för resultat, annars testar jag nästa..
                          Tjopp...

                          Kommentar

                          • sacha
                            • May 2005
                            • 1016

                            #28
                            4dagar md sopsäckar å filtar= Inte en j**la alg så långt ögat når!?..De e ju nästan så man blir lite chockad

                            Kan bara tacka å buga för hjälpen... Nått tips hur man bör bete sej för att inte få dessa odjur tillbaka direkt?!... Lite extra mat och gödning!?

                            Kan också tillägga att växter å fiskar klarat sej utmärkt...
                            Tjopp...

                            Kommentar

                            • Tropfrog
                              • October 2002
                              • 8078

                              #29
                              Så länge man håller nitrathalten över 10 och har tillräckliga filter så har cyano inte en suck.
                              MVH
                              Magnus
                              min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...