Vissnande växter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Muti
    • October 2005
    • 23

    Vissnande växter

    Hej jar har problem med min växter.
    Jag har 2 lysrör och ett till är påväg göder med PMDD enligt grundrecept, karet ä på 170 liter ca. Har cabomba, en annan snabbväxande, anubias, cryptocoryne, microsorium pteropus samt en besläktad till denna. microsorium pteropus har inte vuxit alls så länge dom varit i mitt kar (ca 3 veckor). Cabomba växer sig grön och fin men efter ca ett dygt börjar de typ vissna. De är inte längre gröna utan tappar färg och bli lite "slajmiga" om man kan kalla det så. Till sist går dom av.
    cryptocoryne har inte vuxit alls sen ja köpte dom, de har blivit bruna och tappat nästan alla blad och bara gett 3-5 st nya småblad som inte vuxit mycket mer.
    Jag har magnesium, järnchelat K2s04 samt CACL2 men som ja inte göder med. Kan något utav det fixa det?

    Jag vet ja har för lite ljus och C02 är på gång. Men det gör väl inte att växterna ska säcka ihop bara ett dygn tillväxt?

    Börjar bli lite orolig då alger har börjat komma så smått. Den är ca 2-3 cm långa lite spröda till växten och sitter på bladen. Liknande alger ser ut som att börja komma på gruset. Vad kan det vara för nån?

    Tack på förhand.
  • Muti
    • October 2005
    • 23

    #2
    Ingen som har några teorier?
    När ja byter vatten och göder (1 ggn i veckan) så fäxer dom rätt fort men avtar sedan relativt fort.
    Bör ja göda med fulldos eller tror ni det är något specefikt ämne som ja ska göda mer med?

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Cabomba växer sig grön och fin men efter ca ett dygt börjar de typ vissna.
      När ja byter vatten och göder (1 ggn i veckan) så fäxer dom rätt fort men avtar sedan relativt fort.
      Hur menar du att de växer fort? Ser du en så stor tillväxt för att redan ett dygn senare ha en ruttnande växt

      Bör ja göda med fulldos eller tror ni det är något specefikt ämne som ja ska göda mer med?
      Utan CO2 och fler lysrör skulle jag tro att standardreceptet är ganska lagom. Om du får ruttnande växter på kort tid tror jag det är något rejält knas framför en finjustering av PMDD. Har du någon mer info. Hur mycket ljus? Några vattenvärden? Hur mycket vatten byter du? Har karet bara varit igång 3 veckor?
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Muti
        • October 2005
        • 23

        #4
        Idag byggde ja ut rampen så jag kan ha 3 ljusrör. Ska köpa röret nu i veckan.
        Just nu är det 2 st 30 W Sylvania akvarie växtrör.

        Cabomba växer normalt fort fast bara efter ett dygn så har de gröna fina bladen blivit mer och mer bleka och "genomskinliga" och tunna alger får fäste på dom. microsorium pteropus har jag inte sett växa sen ja köpte dom. Ph ligger runt 7. Inte så finkänslig skala på mätaren.

        Hade först ett 70 kar som efter ca 2 månader började läcka. Nu har jag 170 karet. Jag använde ca 60 liter från gamla karet och all grus samt fick fylla på med ny för det skulle räcka, körde med gamla filtret för att få igång det fort. Detta på 170 har varit igång i 1.5 månad nu drygt. Växterna fanns i det andra karet där jag oxå gödde med PMDD där jag bytte vatten 1 gång i veckan 50% så som jag gör nu.
        Har aldrig haft sådana här problem med växter så tycker det är konstigt även i 70 karet växte det dåligt som hade en annan placering i rummet.

        Jag tycker jag ser en skillnad när jag göder lite extra KNO3. Misstänker lite att jag gjort bladningen för svag. Så jag dosserade 3 doser idag (vatten blandning) så får ja se hur det blir. Det verkar lixom som att växten växer uppåt och drar ut all närning i växten uppåt så att den bleknar och vissnar så småningom nertill. Blir mest en stång kvar utan blad längst ner.
        Cabomban kom från min kompis, han hade 1 glödlampa som belysning i 70 kar därväxte dom bra fast blev inte höga och med ganska dålig färg.

        Tycker det är lite tråkigt då jag verkligen vill få igång det till växtkar. Beställde CO2 prylar från tyskland idag så jag får dom inom en tid. Tub har ja redan. Hållt på med DIY-CO2 men orkar inte klydda med gäst o grejer.

        Kommentar

        • BluesBoy
          • January 2004
          • 2559

          #5
          Tycker det är lite tråkigt då jag verkligen vill få igång det till växtkar. Beställde CO2 prylar från tyskland idag så jag får dom inom en tid.
          Aha, det är ju kanon. Då tror jag inte det är så stor idé att göra några halsbrytande manövrar nu när du snart kommer gasa på med fin-fin CO2.
          Får du igång utrustningen ordentligt så CO2-nivån är hög och fin, samt lite mer ljus håller jag med dig att stamlösningarna kan vara i klenaste laget.
          BluesBoy
          http://www.bluesboy.se

          Kommentar

          • defdac
            • January 2002
            • 12751

            #6
            Jag tycker jag ser en skillnad när jag göder lite extra KNO3. Misstänker lite att jag gjort bladningen för svag. Så jag dosserade 3 doser idag (vatten blandning) så får ja se hur det blir. Det verkar lixom som att växten växer uppåt och drar ut all närning i växten uppåt så att den bleknar och vissnar så småningom nertill. Blir mest en stång kvar utan blad längst ner.
            Cabomban kom från min kompis, han hade 1 glödlampa som belysning i 70 kar därväxte dom bra fast blev inte höga och med ganska dålig färg.
            Snabba näringsbristförlopp brukar vara en brist på något makroämne och några av de viktigaste (kväve, kalium) får du från KNO3.

            Ju mer ljus man har desto mer näringsämnen går det åt, så din kompis som bara har en glödlampa får därmed inte lika stort näringsbehov så det räcker med det som kommer från firrarna.

            Mer ljus kommer förvärra de näringsbristsymptomen - å andra sidan sköt du upp KNO3-dosen trefaldigt så det kan ju bli spännande att se om Cabomban blir gladare av det.
            http://www.defblog.se

            Kommentar

            • Muti
              • October 2005
              • 23

              #7
              Fått hem min CO2 prylar idag och jag har gjort det lite provisoriskt än så länge. Satt igång det hela till reaktor. Har inte kopplat backventil eller magnetventil än. Nålventil sitter på manometrarna.

              När jag har pytsat i KNO3 har de vuxit sig lite finare och det tar längre tid innan det börjar bli vissna. Håller stenkoll på de nya skotten just nu.

              En fråga om anläggningen. Ska jag koppla manometrarna till CO2 slang och sen magnetventil. Byggs inte där upp ett tryck slangen då? Slangen kanske klarar det? Manometern står på 1 bar arbetande tryck. Är det lagom?

              Kommentar

              • BluesBoy
                • January 2004
                • 2559

                #8
                Ska jag koppla manometrarna till CO2 slang och sen magnetventil. Byggs inte där upp ett tryck slangen då?
                Det finns olika varianter på inkopplingen av magnetventil. Kolla in inlägg #178 i den här tråden (som för övrigt handlar mycket om CO2-installation):

                Trycket som blir är sekundärtrycket från regulatorn och är ganska lågt, typ 1 bar. Tror slangar och kopplingar ska klara skapligt mer än 10 bar eller nåt liknande.
                Manometern står på 1 bar arbetande tryck. Är det lagom?
                Jo, det kan vara lagom. Jag kör med ca. 1 bar. Har du för lågt sekundärtryck kan det bli problem med att få igång flödet (bubblor) när magnetventilen öppnar.
                BluesBoy
                http://www.bluesboy.se

                Kommentar

                Arbetssätt...