Problem fylla tyska tuber i Sverige?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Terato
    • November 2003
    • 560

    Problem fylla tyska tuber i Sverige?

    Frågan kom upp i en annan tråd men ville göra den synlig.
    Någon som handlat tub från Tyskland och provat att fylla på den här i Sverige?

    Tänkte exempelvis på tuber från aquaristic.
    Tuberna på aquamas verkar vara av samma märke.
    /Sara Östlund

    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Tyska tuber har i regel vanlig standardgänga och kan därför i princip fyllas på överallt förutsatt att de har en godkännande stämpel inpräntad i tuben (gäller för alla tuber - oavsett var dom kommer ifrån).

    Störst på fyllning av tuber är AGA och de kan självklart även fylla dessa. Detta är dock problematiskt på en del ställen pga att de vill sälja/hyra ut sina egna tuber och då hittar på diverse svepskäl varför de inte kan (dvs vill) fylla dom , eller så sätter de ett hutlöst pris för andra tuber än sina egna.
    Bättre brukar istället vara att leta reda på ett företag (eniro/telefonkatalogen) som säljer brandsläckningsutrustning - de brukar utan knot fylla tuberna till ett hyfsat pris.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Terato
      • November 2003
      • 560

      #3
      okej..
      Tycker bara det känns så besvärligt att köpa tub och sen ta bort stigaröret och allt det. Men det verkar som att det är bäst att göra så ändå.

      tack för svaret!
      /Sara Östlund

      Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        På den tiden jag var grossist tog jag in CO2-tuber från Tyskland och sålde och på dessa tuber behövde man inte ta bort något stigarrör eller nåt sånt.

        Dock skall sägas att vissa CO2-tuber tydligen är anpassade till Soda Stream och de har bl.a. en annan gänga och kan inte fyllas på vanliga "stationer".
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • petnym
          • May 2002
          • 5028

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          På den tiden jag var grossist tog jag in CO2-tuber från Tyskland och sålde och på dessa tuber behövde man inte ta bort något stigarrör eller nåt sånt.
          Det är brandsläckare som har stigarrör...
          Gräset är grönare på andra sidan glaset...
          Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
          Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

          Kommentar

          • petnym
            • May 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Terato
            okej..
            Tycker bara det känns så besvärligt att köpa tub och sen ta bort stigaröret och allt det. Men det verkar som att det är bäst att göra så ändå.
            Brandservice-firmorna brukar ha driv-vis med begagnade brandsläckare som de gärna modifierar, provtrycker och fyller åt dig till ett betydligt fördelaktigare pris än akvariefirmarnas småflaskor för CO2...
            Gräset är grönare på andra sidan glaset...
            Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
            Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av petnym
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              På den tiden jag var grossist tog jag in CO2-tuber från Tyskland och sålde och på dessa tuber behövde man inte ta bort något stigarrör eller nåt sånt.
              Det är brandsläckare som har stigarrör...
              Ok - men om Terato beställt CO2 utrustning i Tyskland från en internet-handel för akvarietillbehöver så lär det völ inte vara brandsläckare de skickar, eller?
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • petnym
                • May 2002
                • 5028

                #8
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ursprungligen postat av petnym
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                På den tiden jag var grossist tog jag in CO2-tuber från Tyskland och sålde och på dessa tuber behövde man inte ta bort något stigarrör eller nåt sånt.
                Det är brandsläckare som har stigarrör...
                Ok - men om Terato beställt CO2 utrustning i Tyskland från en internet-handel för akvarietillbehöver så lär det völ inte vara brandsläckare de skickar, eller?
                Nej, det låter osannolikt... Det jag menar är att man behöver bara ta bort stigarröret om man köper en brandsläckare, och det brukar brandservice-firman som man köper den ifrån göra om man ber dom...
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                Kommentar

                • Kharn
                  • May 2004
                  • 256

                  #9
                  jag har 3 st tyska tuber , och jag har alldrig hafft problem att fylla dom i sverige ( fyller på sydbrand i Ystad )
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=717712

                  Kommentar

                  • Terato
                    • November 2003
                    • 560

                    #10
                    tack för alla svar. Men jag har hört av mig till en lokal brandfirma och de ordnar allt till ett okej pris. De sade till och med att de kunde ställa upp och hjälpa mig att montera ihop co2-prylarna. schyysst. Men det har jag redan ordnat hjälp med
                    /Sara Östlund

                    Min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=125337

                    Kommentar

                    Arbetssätt...