ampellilja?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • defdac
    • January 2002
    • 12751

    #16
    Kör på Golfbollar du, jag själv fick upp akvarieintresset när jag var liten pga en bubblande skattkista. För bästa effekt skulle den helst gömmas inne i något mörkt buskage av täta växter så juvelerna glänste mystiskt varje gång locket öppnades. Det gällde att reglera luften så sötman av locköppningen kom precis lagom retligt sällan.

    Att få fram tillräckligt mystiskt tät växtlighet i ett akvarium var svårare än jag anade när jag skaffade akvarium igen 20 år senare =)
    http://www.defblog.se

    Kommentar

    • anna7607
      • November 2005
      • 1440

      #17
      jag är uppvuxen med akvarium jag med...men någon kista fick vi aldrig, även om vi ville =) . är de nyttigt med bubblor i vattnet???

      Ja, växter de kan vara svårt, mamma odlade växter själv, å massor med bebisar hade hon... Ja vill oxå få de =)
      lev livet medans de är värt att levas

      Kommentar

      • BluesBoy
        • January 2004
        • 2559

        #18
        Ja, växter de kan vara svårt, mamma odlade växter själv, å massor med bebisar hade hon... Ja vill oxå få de =)
        Oj, trevligt med många syskon du :o
        är de nyttigt med bubblor i vattnet???
        Mycket bubblor a'la syresten är ingen höjdare för växterna. De driver ut den värdefulla koldioxiden i karet. Lite lagom ytcirkulation är nog att föredra.
        BluesBoy
        http://www.bluesboy.se

        Kommentar

        • anna7607
          • November 2005
          • 1440

          #19
          Mycket bubblor a'la syresten är ingen höjdare för växterna. De driver ut den värdefulla koldioxiden i karet. Lite lagom ytcirkulation är nog att föredra.[/QUOTE]

          tänkte på en pump som bubblar, typ skattkista fast de kommer ur ett stenröse...

          molly och svärbärar bebisar... inte syskon, får ja hoppas, men 3 vanliga syskon har jag =)
          lev livet medans de är värt att levas

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #20
            Ampelliljan klarar sig en månad eller två helt under vatten, sen dör den.
            Däremot funkar den bra om bladen är över ytan. Ampellilja, hängfikus, och fredskalla är väldigt bra växter i paludarier ("träskakvarier") och akvaterrarier, eftersom de tål att ha 'blöta fötter' och klarar sig på väldigt lite ljus - men i akvarier klarar de sig inte särskilt länge.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • anna7607
              • November 2005
              • 1440

              #21
              mmmm... man kan ju ha dom ett tag om dom inte skapar massa alger, har ju som sagt en hel del, kan ju dra nytta av de, vänner å familj börjar få lika många dom =)
              lev livet medans de är värt att levas

              Kommentar

              Arbetssätt...